شربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

بررسی برخی از خواص چای گیاه گون

چای گیاه گون نوعی چای خاص است که با ریشۀ نوع مشخصی از گیاه نخود، با نام علمی Astagalus membranaceous تهیه می‌شود. ریشۀ این گیاه هزاران سال است که در نسخه‌های طب سنتی کشور چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعنوان یک تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود.

چای گیاه گون

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» این ریشه حاوی تراکم بالایی از فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و پلی‌ساکاریدها است که همگی حفاظت آنتی‌اکسیدانی را برای بدن محیا می‌کنند. بعلاوه، ریشۀ این گیاه حاوی آداپتوژن‌ها (Adoptogen) می‌باشد که ترکیباتی هستند که می‌توانند واکنش متابولیک بدن را تغییر دهند. در واقع این ترکیبات باعث می‌شوند تا بدن شما به طور مطلوب‌تری کار کند. در نتیجه، ریشۀ خشک‌شدۀ گون نقش مهمی را در طب سنتی ایفا می‌کند.

در ادامه به بررسی برخی از خواص چای گیاه گون می‌پردازیم.

سیستم ایمنی بدن

در وهلۀ اول این چای بعنوان یک معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. چای گون سلول‌های T را فعال کرده و رادیکال‌های آزاد در بدن را پیدا کرده و قبل از اینکه بتوانند باعث جهش سلولی شوند، آنها را خنثی می‌کند. این باعث می‌شود تا پاتوژن‌های عفونی در بدن نابود شوند.

انرژی

با بهبود عملکرد سوخت‌وساز بدن، مصرف منظم این چای می‌تواند برای تقویت انرژی بدن از طریق روشی سالم مفید باشد.

سلامت قلب و عروق

چای گیاه گون بعنوان تقویت‌کنندۀ بافت‌های رگ‌های خونی و عروق نیز شناخته می‌شود. این چای با کاهش سطوح تری‌گلیسیرید در بدن می‌تواند گزینه‌ای عالی برای حفظ سلامت قلب و عروق باشد.

مشکلات تنفسی

در طب سنتی، چای گیاه گون معمولا برای افرادی که از عفونت‌های سینه، سرفه و آسم رنج می‌برند تجویز می‌شود. این چای اثری آرامبخش و ضد التهابی بر روی بافت‌های تنفسی دارد.

هضم

چای گیاه گون این توانایی را دارد که التهاب روده را آرام کرده و به جذب مواد مغذی کمک کند که باعث کاهش علائم یبوست، نفخ، گرفتگی و به طور کلی بهبودی ناراحتی معده می‌شود.

طرز تهیه چای گیاه گون

برای تهیۀ چای گون در خانه، تنها به ریشۀ خشک‌شده یا تازۀ این گیاه نیاز دارید. اگر از ریشۀ تازه استفاده می‌کنید، باید حدودا ۱۱۰ گرم از آن را مصرف کنید. برای پودر خشک ریشه، ۴ قاشق غذاخوری کافی است.

۱.یک کتری آب را جوش کنید.

۲.ریشۀ گون را به آب اضافه کرده و بگذارید برای ۳ تا ۴ دقیقه بجوشد.

۳.چای را با فیلتر قهوه صاف کنید تا ریشه‌ها خارج شوند.

۴.چای را گرم سرو کرده و برای نگهداری و استفادۀ دوباره، آن را درون یخچال بگذارید.

نکته: می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان، روزی ۳ تا ۴ فنجان از این چای را میل کنید.

عوارض جانبی چای گیاه گون

برخی از این عوارض عبارتند از: بیماری خودایمنی و اختلالات خونی.

از آنجایی که ریشۀ این گیاه باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود، ممکن است باعث وخیم‌تر شدن برخی از بیماری‌های خودایمنی گردد. حتما قبل از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، برخی از مردم به گیاه گون حساسیت داشته و ممکن است مشکلاتی نظیر ناراحتی معده یا سایر علائم شایع حساسیت را با مصرف این چای تجربه کنند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *