کاهش خطر یائسگی زودرس با مصرف پروتئین گیاهی

پروتئین گیاهی و کاهش خطر یائسگی زودرس

یائسگی به معنای آخرین قاعدگی های یک زن بوده و مانند بلوغ یک مرحله طبیعی از زندگی است. یائسگی در اغلب زنان در حدود ۵۱ سالگی رخ می دهد. اگرچه برخی زنان یائسگی را چند سال زودتر یا دیرتر تجربه می کنند.
تغییرات جسمی مرتبط با یائسگی ممکن است چند سال قبل از آخرین قاعدگی ظاهر شود. این تغییرات شامل کاهش هورمون زنانه استروژن است که توسط تخمدان ها تولید می شود.
یائسگی زودرس قبل از ۴۵ سالگی رخ داده، یا خود به خودی است یا در اثر شیمی درمانی یا برداشتن تخمدان ها طی جراحی اتفاق می افتد. یائسگی زودرس خطر مرگ زود هنگام، پوکی استخوان، بیماری های قلبی – عروقی و اختلالات عصبی را افزایش می دهد.
محققان اطلاعات ۸۵۶۸۲ زن را که به طور خود به خودی به یائسگی زودرس مبتلا شده بودند، بررسی نمودند. نتایج نشان داد که مصرف بیشتر پروتئین گیاهی با کاهش خطر یائسگی زودرس مرتبط است. در مقابل، هیچ ارتباطی بین دریافت بالای پروتئین حیوانی و یائسگی زودرس وجود نداشت.
در زنانی که ۵/۶ درصد از کالری روزانه خود را از طریق مصرف پروتئین گیاهی تامین می کردند نسبت به زنانی که ۴ درصد کالری روزانه را از پروتئین گیاهی دریافت می کردند، خطر یائسگی زودرس ۱۶ درصد کمتر بود. به عبارتی، اگر کالری روزانه مورد نیاز یک زن ۲۰۰۰ کیلوکالری باشد، ۵/۶ درصد این میزان کالری معادل ۴-۳ واحد یا ۵/۳۲ گرم آجیل، توفو، غلات صبحانه و پاستای غنی شده است.
نکته عملی: افزایش مصرف پروتئین گیاهی در رژیم غذایی خطر یائسگی زودرس را کاهش می دهد.

منبع:www.epezeshk.com


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.