درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آمار ابتلا کودکان به دیابت نوع ۲ !!!

در یک زمانی دیابت نوع ۲ به عنوان دیابت بزرگسالی شناخته می شد ولی امروزه آمار ابتلا کودکان و نوجوانان به این نوع دیابت در حال افزایش می باشد که این موضوع بسیار خطرناکی است و باید جدی گرفته شود. در این مقاله از دکتر سلام اطلاعاتی در خصوص افزایش آمار ابتلا کودکان و نوجوانان به دیابت نوع ۲ را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران و رئیس آموزش فدراسیون بین‌المللی دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا نسبت به افزایش مبتلایان به دیابت به خصوص در کودکان و نوجوانان هشدار داد و گفت: «‌‌سن ابتلا به دیابت نوع ۲ که زمانی به عنوان دیابت بزرگسالی <Adult Diabetes>شناخته می‌شد، روز به روز در حال کاهش است.»

کامران نیکوسخن با اشاره به اینکه در حال حاضر‌ ۲۴۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند، گفت: «براساس آماری که فدراسیون بین‌المللی دیابت امسال در اطلس هشتم خود منتشر کرده است، تقریباً از هر ۱۱ فرد بالغ یک نفر به دیابت مبتلا است و نیمی از این افراد از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع هستند. در واقع از آنجایی که آزمایش چکاپ انجام نمی‌شود، افراد نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند.» وی ادامه داد: «متاسفانه سه چهارم از افراد مبتلا به دیابت در کشورهایی هستند که درآمد کم و یا متوسط دارند. کشورهای پیشرفته و یا کشورهایی که درآمد بالاتری دارند، تا حد زیادی توانسته‌اند از ابتلا به دیابت در بین مردم جلوگیری کنند. شاید اینگونه تصور شود که دیابت بیشتر در مناطق شهری دیده می‌شود در حالی که دو سوم مبتلایان به دیابت در مناطق روستایی و مناطق دورافتاده قرار دارند. یعنی قشری که قبلاً با فعالیت بدنی، کمتر به دیابت مبتلا می‌شدند، به دلیل زندگی امروز تعداد زیادی از بیماران را تشکیل داده‌اند.»

نیکوسخن بیان کرد: «مشکل بزرگتری که در زمینه دیابت وجود دارد این است که دو سوم بیماران دیابتی در جهان در سنین کارآمدی قرار دارند. سنینی که فرد باید برای جامعه مفید باشد به دلیل ابتلا به دیابت و مشکلاتی که این بیماری ایجاد می‌کند، کارآمدی لازم را که برای جامعه ندارد و از طرفی ممکن است هزینه‌های زیادی نیز از طرف خانواده یا جامعه صرف دیابت شود.»

مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: «کشورما در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه قرارگرفته است. براساس تقسیم‌بندی فدراسیون بین‌المللی دیابت، جهان از نظر دیابت به ۷ منطقه تقسیم شده که براساس این تقسیم‌بندی، منطقه ما نیز منطقه دیابت‌ریزی است. بسیاری از کشورهایی که در معرض دیابت قرار دارند در منطقه ما قرار دارند. شیوع دیابت در برخی از کشورهای منطقه بالای ۲۰ درصد است. طبق آخرین مطالعه‌ انجام شده، حدود ۴/۱۱ درصد جمعیت بالغ کشور به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و شاید خوشبینانه باشد که نسبت به سایر کشورهای منطقه، شیوع دیابت مقداری کمتر است.» وی تاکید کرد: «مساله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که شیوع دیابت در کشور در جمعیت بالغ سنجیده می‌شود. اکنون هرم جمعیتی کشور جمعیت جوان و کودکی را شامل می‌شود که این گروه در نسل بعدی جمعیت بزرگسال و میانسال را تشکیل خواهند داد. بنابراین اگر برای این گروه شیوه درست زندگی اتخاذ نشود، ممکن است به دیابت مبتلا شوند و شاید شیوع دیابت در کشورما نیز در آینده بسیار بالا باشد.»

نیکوسخن با اشاره به اینکه امسال فدراسیون بین‌المللی دیابت توجه ویژه‌ای به زنان داشته است، گفت: «شعار امسال روز جهانی دیابت در ارتباط با دیابت و زنان بوده است. متاسفانه ۱۹۹ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند. یعنی از هر ۱۰ خانم بالغ، یک نفر به دیابت مبتلاست که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ این رقم به ۳۱۳ میلیون نفر برسد. متاسفانه از هر ۵ خانمی که مبتلا به دیابت است، ۲ نفر در سنین باروری قرار دارند. اگر این افراد با دیابت خود باردار شوند و مراقبت‌های لازم ایجاد نشود، مشکلاتی را برای زنان باردار ایجاد می‌کند. مشاهده شده است که از هر ۶ زنی که در دنیا باردار است یک نفر به درجاتی از افزایش قند خون مبتلاست. ممکن است وقتی فرد به دیابت بارداری مبتلا می‌شود، بعد از زایمان این بیماری از بین برود‌ ولی در کل تمام خانم‌هایی که به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند در ۵ تا ۱۰ سال آینده‌ ۵۰ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن‌ها بیشتر می‌شود.»

رئیس آموزش فدراسیون بین‌المللی دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا به دیابت نوع ۲ اشاره کرد و افزود: «دیابت نوع ۲ که بیشترین نوع دیابتی‌‌ها را شامل می‌شود، کاملاً به شیوه زندگی فرد وابسته است. متاسفانه شیوه زندگی روز به روز نادرست‌تر و فعالیت‌های بدنی کم شده است. نه تنها ورزش نمی‌کنیم بلکه در کارهای روزانه هم فعالیت بدنی‌مان کم شده است. به عنوان مثال حتی در کودکان می‌بینیم که همانند قبل محیط‌هایی برای بازی کردن ندارند و سرگرم بازی‌های موبایل و تبلت شده‌اند.»

مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: «سبک تغذیه در کشور نیز تغییر پیدا کرده و رژیم غذایی از سبک سنتی که دارای فیبر بالایی بود، تغییر کرده است. از طرفی جامعه نیز هیچ کارآمدی در این زمینه ندارد. متاسفانه در سطح شهر بیلبوردهای تبلیغاتی را مشاهده می‌کنید که غذاهای مضر (جانک فودها) را تبلیغ می‌کنند. در هیچ کجای دنیا اجازه تبلیغ جانک‌ فودها در بیلبوردهای تبلغاتی داده نمی‌شود. چیپس، پفک، آبمیوه‌های شیرین شده بر بیلبوردهای شهر هستند و مردم را تشویق می‌کنند که از این مواد مضر استفاده کنند.»

نیکوسخن افزیش استرس و مصرف دخانیات را از جمله عوامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت عنوان کرد و افزود: «متاسفانه در گروه جوانان و نوجوان نیز این بیماری در حال افزایش است. سن ابتلا به دیابت نوع ۲ که زمانی به عنوان دیابت بزرگسالی شناخته می‌شد، روز به روز در حال کاهش است و حتی کودکان هم در سنین کم به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند که قبلاً این مساله کمتر مشاهده می‌شد.»

مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: «امروزه برای تشخیص دیابت روش‌های مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین راه تشخیص استفاده از قند ناشتا است که از قند ناشتا به عنوان تست غربالگری استفاده می‌‌شود. تستی آسان و راحت که با هزینه کم می‌توان انجام داد و به آمادگی خاصی نیاز ندارد و تنها ۸ ساعت ناشتا بودن کافی است. از این تست به عنوان یک روش غربالگری استفاده می‌شود.»

نیکوسخن ادامه داد: «براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی اگر قند فردی دو بار بیشتر و یا مساوی ۱۲۶ باشد، این فرد مبتلا به دیابت است. از طرفی قند خون ناشتا در افراد سالم باید کمتر از ۱۰۰ در نظر گرفته شود. افرادی که بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ قرار دارند، جزو افرادی هستند که عامه مردم به آنها دیابت پنهان می‌گویند. افراد جامعه ما در این زمان باید تشخیص داده شوند چرا این افراد زمینه مستعدی برای ابتلا به دیابت دارند.»

مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: «باید با انجام تست‌های غربالگری افراد پرخطرشناسایی شوند و پس از تشخیص آزمایش روتین سالیانه و چکاپ انجام دهند تا ما بتوانیم دیابت را در مرحله پنهان تشخیص دهیم.ثابت شده است که دیابت بیماری کاملاً قابل پیشگیری است. طبق آمار فدراسیون بین المللی دیابت تا ۷۰ درصد موارد می‌توان از ابتلای افراد جامعه به دیابت جلوگیری کرد. مهم این است که افراد در معرض خطر و افرادی که پیش دیابت هستند، شناسایی شوند و با آموزش‌های صحیح و تغییر شیوه زندگی از ابتلا این افراد به دیابت جلوگیری کنیم.»

 

منبع: دکتر سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *