تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

محبوبترین مواد غذایی برای تقویت تمرکز و حواس

به طور قطع، قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی ها برای تقویت تمرکز و حواس به شمار می‌آید. اما متاسفانه برخی از افراد پس از مصرف کافئین به استرس و افزایش ضربان قلب دچار می‌شوند. مصرف زیاد کافئین منجر به اضطراب، تپش قلب و بی‌خوابی می‌شود. خبر خوب این است که مواد غذایی و نوشیدنی‌های بسیار زیادی وجود دارند که بدون عوارض جانبی مصرف کافئین، تمرکز و حواس را بالا می‌برند. بعلاوه این غذاها، مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز که برای بهبود سلامت لازم هستند را تامین می‌کنند.

تقویت تمرکز

آووکادو

مصرف آووکادو به عنوان میان وعده یا افزودن آن به وعده های غذایی اصلی به تقویت تمرکز کمک می کند. این میوه، حاوی چربی های سالمی می باشد  که تمرکز و حواس را بالا می برند. همچنین آووکادو برای قلب مفید بوده و سرشار از فیبر است که موجب احساس سیری می شود.

زغال اخته

زغال اخته حاوی فلاونوئید است که به آمادگی ذهن کمک می کند. در واقع تحقیقات حاکی از آن است که مصرف طولانی مدت زغال اخته بروز بیماری های ذهنی مربوط به پیری را ۲.۵ سال به تاخیر می اندازد. همچنین خواص آنتی اکسیدانی زغال اخته موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی می شوند.

تقویت تمرکز با آب

احتمالا می دانید که کم آبی بدن موجب سردرد و احساس گیجی می شود، بنابراین بدیهی است که نوشیدن آب منجر به افزایش تمرکز و حواس میگردد. به علاوه نوشیدن ۱ یا ۲ لیوان آب قبل از غذا به کاهش وزن نیز کمک می کند.

ماهی چرب

سالمون، ماهی خال خالی و سایر ماهی های چرب حاوی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به عملکرد مغز کمک می کنند. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف کم اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند موجب بروز گیجی، خستگی و افسردگی شود.

چغندر

چغندر حاوی نیترات می باشد که به منبسط شدن رگ های خونی کمک می کند و در نتیجه میزان گردش خون و  اکسیژن رسانی به مغز افزایش می یابد. جریان خون و اکسیژن بیشتر در مغز منجر به افزایش تمرکز و حواس می شود. چغندر را به سالاد افزوده یا آب آن را بگیرید و میل کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد، همچنین تخم مرغ به دلیل داشتن ترکیب شیمیایی کولین به حفظ سلامت غشاهای سلولی مغز نیز کمک می کند.

سبزیجات برگدار

اسفناج، کلم پیچ، برگ کلم و سایر سبزیجات برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان هستند که به بهبود عملکرد مغز و تمرکز کمک می کنند .همچنین این سبزیجات حاوی فولیک اسید بوده که دقت و حواس را افزایش می دهند.

مغزهای خوراکی

مغزها حاوی ویتامین E بوده که به پیشگیری از بیماری های ذهنی مربوط به پیری مانند آلزایمر کمک می کنند. همچنین مغزها سرشار از آمینو اسید هستند که حواس را بهبود می بخشد.

تقویت تمرکز با موز

موز یکی از بهترین میان وعده ها به شمار می آید. موز شیرین بوده و سرشار از مواد مغذی می باشد. همچنین خوردن آن آسان است. یک مطالعه ی انجام شده نشان می دهد، دانش آموزانی که پیش از امتحان موز می خورند نسبت به آن هایی که موز نمی خورند عملکرد بهتری دارند به علاوه این میوه موجب کاهش استرس نیز می شود.

نکته مهم: در صورتی که خواب کافی نداشته باشید، این مواد غذایی کمکی به تقویت تمرکز و حافظه نمی کنند. بنابراین مطمئن شوید که در شبانه روز به مدت ۷ الی ۸ ساعت می خوابید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *