درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

با این ۵ راهکار چشم هایتان در زمستان مراقبت کنید!

بسیاری از ما در ماه‌های سرد زمستانی حسابی از دست‌های خودمان محافظت می‌کنیم یا به‌طور طبیعی این محافظت را از بدن‌مان انجام می‌دهیم، اما چند درصد از ما مراقبت از چشم‌های خودمان را در این فصل از سال جدی می‌گیریم؟ هوای خشک و بادهای سرد، دو مورد از مهم‌ترین عوامل تحریک‌کننده چشم‌ها هستند که مشکلاتی مانند سوزش در چشم، خارش و تاری دید را ایجاد می‌کنند. پس اگر شما هم با این مشکلات مواجه هستید و می‌خواهید با آن‌ها مقابله کنید، راه‌های کاربردی زیر قطعا برای شما مناسب هستند.

استفاده از عینک آفتابی

در طول فصل زمستان استفاده از عینک آفتابی پلاریزه‌ای که توانایی ۱۰۰ درصدی برای محافظت از چشم‌ها در مقابل اشعه‌های UV داشته باشد، واقعا ضروری است. نور خورشیدی که به‌واسطه برخورد با برف زمستانی به سمت چشم‌ها منعکس می‌شود، این توانایی را دارد که قرنیه چشم‌ها را دچار آفتاب‌سوختگی کند. درواقع، برف حدود ۸۰ درصد از اشعه‌های UV خورشید را به سمت چشم‌ها برمی‌گرداند و درنتیجه اشعه‌های مضر قطعا با چشم برخورد خواهند کرد.

استفاده از رطوبت‌دهنده یا قطره‌های روان‌کننده

هوای خشک و سرد زمستانی می‌تواند چشم‌ها را تحریک کند و باعث التهاب آن‌ها شود، در حالی که وسایل گرمایشی درون‌ساختمانی هم رطوبت طبیعی را از هوا می‌گیرند و درنتیجه می‌توانند مشکلاتی مانند سوزش در چشم یا تاری دید را به ‌وجود بیاورند. همچنین در این شرایط ممکن است فکر کنید که چیزی درون چشم‌تان فرورفته است. متخصصان می‌گویند که مردم معمولا این حالت را با آلرژی یا بیماری اشتباه می‌گیرند،‌ در حالی که فقط چشمه اشک‌شان خشک شده است. به همین دلیل، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌دهنده مانند بخور در خانه ضرورت دارد. موقع رانندگی نیز، سیستم گرمایشی خودور باید به سمت پاها تنظیم شود، نه به سمت صورت. قطره‌های اشک موجود در داروخانه‌ها نیز می‌توانند این حالت را به‌خوبی تسکین بدهند، ولی به شرطی که حاوی ترکیبات نگهدارنده و اضافی نباشند.

نوشیدن آب به مقدار زیاد

امروزه همه ما می‌دانیم که وقتی هوا گرم است، باید مقدار زیادی آب بنوشیم. با این ‌حال، حفظ تعادل آب در بدن فقط به تابستان محدود نمی‌شود و همین کار در زمستان نیز برای جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها ضرورت دارد. به‌گفته متخصصان، مردم معمولا در زمستان فراموش می‌کنند که آب کافی بنوشند، در حالی که نوشیدن آب به مقدار زیاد در این فصل واقعا می‌تواند همه چیز را تغییر بدهد.

خوردن ماهی به مقدار زیاد

مطالعات علمی نشان داده‌اند که نوع مواد غذایی مصرفی نیز روی وضعیت چشم‌ها در فصل‌های مختلف سال، ‌خصوصا زمستان، تاثیر می‌گذارد. درواقع، رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ می‌تواند خشکی چشم‌ها را کاهش بدهد و مشکلات ناشی از آن را برطرف کند. طبق گزارش Medical Science Monitor، اسیدهای چرب امگا-۳ یکی از بهترین درمان‌ها برای سندرم خشکی چشم هستند. ماهی‌های قزل‌آلا، سالمون، تُن و خال‌مخالی، بهترین گزینه‌هایی محسوب می‌شوند که در اکثر نقاط جهان نیز در دسترس قرار دارند. برای این‌که بهره‌مندی از فواید ماهی‌ها را به حداکثر برسانید، باید حداقا ۲ یا ۳ بار در هفته ماهی بخورید.

جلوگیری از تماس دست‌ها با چشم‌ها

خارش، سوزش و التهاب ناشی از خشکی چشم‌ها می‌تواند ما را وادار کند تا روی چشم‌های خودمان دست بکشیم یا آن‌ها را مالش بدهیم. با این ‌حال، این عادت شدیدا مضر و مخرب است و همه ما باید از انجام دادن آن خودداری کنیم. محققان می‌گویند که مالیدن چشم‌ها به این می‌ماند که پشه‌ها چشم‌های ما را نیش بزنند. هرچه این کار بیشتر اتفاق بیفتد، وضعیت چشم‌ها بدتر خواهد شد و التهاب نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین باکتری‌های زیادی روی دست‌ها وجود دارند و می‌توانند در این شرایط به‌راحتی به درون چشم‌ها نفوذ کنند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *