عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

روش‌های مهم و موثر درمان گیاهی گال یا جرب!

گال یا جرب به انگل‌های کوچکِ هشت پایِ ماده گفته می‌شود که تنها یک‌سوم میلی‌متر اندازه دارند. این انگل‌ها به داخل پوست نفوذ کرده و باعث بروز خارش شدید، قرمزی و تاول پوست می‌شوند. تخمین زده می‌شود که ۳۰۰ میلیون مورد گال سالانه در سراسر جهان گزارش می‌شود. روش‌های مهم و موثر درمان گیاهی گال یا جرب در این مطلب گردآوری شده‌اند. با ما همراه باشید.

علائم گال

به گزارش گیاه یاب به نقل از «دیوید وولف» موجودات بسیار ریزی به نام Sarcoptes scabiei باعث بروز خارش، قرمزی و تاول پوست می‌شوند. این موجودات به سطح زیرین پوست نفوذ کرده و تونلی را در آنجا به وجود می‌آورند که در همان مکان تخم‌ریزی انجام می‌دهند.

در این وضعیت پوست شروع به خارش می‌کند، زیرا بدن به وجود این حشرات و تخم‌های آنها در پوست واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. متاسفانه مشاهدۀ این حشرات بر روی سطح پوست فقط از طریق ذره‌بین یا میکروسکوپ مقدور است و همین باعث می‌شود تا تشخیص این مشکل کمی دشوار شود.

در ادامه برخی از روش‌های درمان گیاهی گال یا جرب را معرفی می‌کنیم.

فلفل قرمز تند (کایین)

این فلفل می‌تواند درد ناشی از گال را کاهش دهد. فلفل کایین حاوی کپسایسین است؛ این مادۀ شیمیایی بعد از تماس با پوست می‌تواند درد را کاهش دهد. کپسایسین همچنین برای کاهش خارش از طریق بی‌حس کردن یاختۀ‌های عصبی موجود در پوست مفید می‌باشد. به همین دلیل است که فلفل کایین انتخابی عالی برای درمان گیاهی گال یا جرب محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد یک فنجان از این فلفل را درون آب داغِ وان حمام ریخته و تا زمانی که آب سرد شود، در آن غوطه‌ور می‌گردند. حواستان باشد که فلفل به درون چشم‌هایتان نرود، زیرا می‌تواند باعث سوزش و سوختن چشم شود. همچنین بعد از سرد شدن آب وان، خودتان را به خوبی بشویید.

کرم تایگر بالم (Tiger Balm)

تایگر بالم یک کرم موضعی است که برای کاهش التهاب و درد عضلانی استفاده می‌شود. این کرم بعنوان یک عامل ضددرد عمل کرده و حاوی کافور و روغن میخک صدپر می‌باشد. این باعث می‌شود تا تایگر پالم گزینه‌ای عالی برای درمان گال باشد.

اگرچه این کرم گال‌ها را از بین نمی‌برد، اما خارش ناشی از آنها را تسکین می‌دهد.

روغن دانه انیسه

روغن بدست آمده از دانه‌های انیسه خاصیت حشره‌کشی دارد. به همین دلیل می‌توان از آن برای درمان گیاهی گال یا جرب استفاده کرد. می‌توانید این روغن را به صورت موضعی برای درمان گال و همینطور شپش سر استفاده کنید. مصرف روغن دانه انیسه برای زنان باردار پیشنهاد نمی‌شود.

روغن چریش

استفاده از این روغن نیز یکی از روش‌های شناخته شده برای درمان گیاهی گال یا جرب می‌باشد. بعلاوه، این روغن می‌تواند از رشد و تکثیر گال‌ها نیز جلوگیری کند. روغن چریش همچنین به بی‌حس کردن درد و تسکین خارش کمک می‌کند.

نتایج مطالعه‌ای نشان داد که خمیر بدست آمده از روغن چریش و زردچوبه می‌تواند درمانی موثر برای گال باشد. در ۹۷ درصد موارد، این خمیر در طی ۱۵ روز توانست گال را به طور کامل درمان کند.

روغن میخک

از آنجایی که این روغن حاوی خواص ضد درد، ضد میکروبی و ضد التهابی است، می‌تواند برای درمان گال موثر باشد. این روغن همچنین می‌تواند برای خشک کردن تاول‌های ناشی از گال مفید باشد.

مطالعه‌ای که بر روی روغن میخک انجام شد، نشان داد که این روغن می‌تواند بسیار برای حشرات گال سمی باشد. در واقع این روغن می‌تواند در تنها یک ساعت پس از تماس، گال‌ها را از بین ببرد. برای درمان گال، ۱۰ قطره از روغن میخک را با یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل ترکیب کرده و استفاده کنید.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *