سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

درماتیت دور دهانی چیست؟

علائم درماتیت دور دهانی ممکن است شامل احساس سوزش و مور مور شدن باشد، اما احساس خارش به ندرت تجربه میشود.اغلب با مصرف بلند مدت استروئیدهای موضعی برای مشکلات پوستی خفیف و یا حتی مشکلات پوستی تشخیص داده نشده، درماتیت دور دهانی اتفاق میافتد. درماتیت دور دهانی معمولاً وضعیتی مزمن است.

معاینه فیزیکی 

درماتیت دور دهانی محدود به پوست میباشد. ضایعات پوستی به صورت جوشهای قرمز فولیکولی گروهی، جوشهای تاولی و جوشهای چرکی با قاعده منتشر و ویژگی الحاق شونده ایجاد شود. توزیع جوشها در اصل دور دهان است اما در نواحی دیگری مانند چین نازولابیال (لب – بینی) و نواحی جانبی پلکهای پایینی نیز ممکن است دیده شود. در دختران جوان مبتلا به درماتیت دور دهانی ممکن است درگیری آلت تناسلی نیز دیده شود.در موارد شدید این بیماری که به آن درماتیت دور دهانی گرانولوم گفته میشود، تراوش گرانولوم در بررسی با دیاسکوپ رنگ مایل به زرد دارد. این ضایعات به صورت پلاک مشخص در چینهای نازولابیال و چانه به هم ملحق میشوند.

عوامل 

علت اصلی ایجاد درماتیت دور دهانی در همه بیماران را نمیتوان مشخص کرد. سبب درماتیت دور دهانی مشخص نیست اما مصرف طولانی مدت استروئیدهای موضعی برای مشکلات پوستی خفیف در ناحیه صورت اغلب باعث بروز این بیماری پوستی میشود.

داروها

بسیاری از بیماران در مصرف استروئیدهای موضعی افراط میکنند. هیچ همبستگی مشخصی بین خطر درماتیت دور دهانی و قدرت استروئید یا طول استعمال آن وجود ندارد. درماتیت دور دهانی پس از مصرف استروئیدهای بینی و داروهای استنشاقی استروئیدی نیز گزارش شده است.

زیبایی

کرم ها ، پمادها و خمیر دندانهای فلورین دار به خصوص آنهایی که پایه پارافین یا پترولیوم دارند و حاملهای ایزوپروپیل میریستات از جمله فاکتورهای مسبب در نظر گرفته میشوند. در یک پژوهش که توسط محققان استرالیا صورت گرفت، گزارش شد استفاده از کرم پودر همراه با مرطوب کننده و کرم شب منجر به افزایش ۱۳ برابری خطر درماتیت دور دهانی میشود. ترکیب مرطوب کننده و کرم پودر نیز با افزایش قابل توجه (اما کمتر) درماتیت دور دهانی همراه بود در حالی که استفاده از مرطوب کننده تنها، افزایش احتمال درماتیت دور دهانی را نشان نمیداد. کرمهای ضد آفتاب فیزیکی (نه شیمیایی) در کودکان به عنوان یکی از عوامل درماتیت دور دهانی در کودکان شناخته شده اند.

عوامل فیزیکی

پرتوهای فرابنفش UV، حرارت و وزش باد میتواند درماتیت دور دهانی را بدتر کند.

عوامل میکروبیولوژی

باکتریهای دوکی شکل (فوزیفرم) اسپیریلا (spirilla ) ، گونه های کاندیدا و سایر قارچها در این ضایعات وجود دارند. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ پیشنهاد میکند درماتیت دور دهانی حاصل از باکتریهای میله ای شکل (fusobacteria) و روزاسه استروئیدی از هم تفکیک شوند.

عوامل متفرقه 

فاکتورهای هورمونی نیز مظنون هستند. علت آن تخریب پوست در دوره پیش از قاعدگی است. داروهای ضد بارداری خوراکی نیز میتواند در این امر نقش داشته باشد.

عوارض

اگر چه درماتیت در دهانی محدود به پوست بوده و جان فرد را تهدید نمیکند اما علت وجود ضایعات صورت و احتمالاً طولانی بودن دوره بیماری ممکن است مشکلات عاطفی و هیجانی برای فرد ایجاد نماید.جهش اولیه بیماری معمولاً با قطع مصرف استروئید اتفاق میافتد.مزمن شدن بیماری وضعیتی متداول است. حمله پوستی لوپوئید یکی از ویژگیهای بسیار متنوع این بیماری است. تشخیص براساس قاعده مایل به زرد در دیاسکوپی صورت میگیرد. به آن درماتیت دور دهانی شبیه لوپوس گفته میشود. جای جوش (اسکار) یکی از مشکلات مربوط به نوع لوپوئید درماتیت دور دهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *