درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

سرطان ریه و ۱۰ نکته ی مهم که بهتر است بدانید!

در سالهای اخیر، سرطان ریه نسبت به سرطانهای دیگر به میزان بیشتری عامل مرگ افراد و به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا، استعمال دخانیات و … در بین زنان و مردان از شیوع نسبتا بالایی برخوردار بوده و اگرچه عامل اصلی ابتلا به آن استعمال دخانیات و سیگار است، اما عوامل دیگری نیز ریسک ابتلا به آن را افزایش می دهد.

با توجه به شیوع بالای بیماریهای ریوی و سرطان ریه، هر فرد باید اطلاعاتی درباره این بیماری، نشانه های آن، دلایل ابتلا به آن، تشخیص و معالجات مربوط به آن داشته باشد. در این نوشتار بخشی از این اطلاعات را در اختیار شما قرار داده ایم.

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه نوعی تومور پیشرونده است که در ریه ها ایجاد می شود و باعث رشد سریع و غیرقابل کنترل سلولهای سرطانی در بافت ریه می شود. مرگ و میر سالیانه ناشی از سرطان ریه بسیار بیشتر از سرطانهای دیگر مانند سرطان روده، پروستات، رحم و سینه است.

نشانه های ابتلا به سرطان ریه

در ابتدا، نشانه های این بیماری غیر قابل تشخیص است، اما با پیشرفت سلولهای سرطانی، بیمار دچار سرفه های مکرر و مزمن و در برخی موارد همراه با دفع خون خواهد شد. تنفس بریده و منقطع و درد قفسه سینه خصوصا به هنگام تنفس عمیق، از دیگر نشانه های آن است. 

دلایل ابتلا به سرطان ریه

استعمال سیگار

سیگار کشیدن، مکانیزم دفاعی ریه ها را ضعیف می کند بنابراین مواد سرطانزای سیگار در ریه ها جمع می شوند و به مرور با افزایش آنها در ریه، تبدیل به تومورهای سرطانی شده ریه ها را در بر می گیرند. سیگارها اغلب حاوی بیش از ۷۳ نوع ماده سرطانزا بوده و تقریبا عامل ایجاد ۸۵ درصد سرطانهای ریه هستند.

استعمال غیر مستقیم سیگار

کسانی که با افراد سیگاری زندگی می کنند، ریسک ابتلا به سرطان ریه در آنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از بقیه افراد است.

مشاغل پرخطر

اگر به واسطه شغل خود با اورانیوم، آرسنیک و سایر عناصر شیمیایی مضر سر و کار دارید، ریسک ابتلا به سرطان ریه در آینده بسیار در شما بالا خواهد بود و نیاز است ریه های خود را مرتب چکاپ کنید..

آلودگی هوا

یک تا دو درصد از سرطانهای ریه در اثر آلودگی هوا ناشی از دود وسایل نقلیه، کارخانه ها و نیروگاهها ایجاد می شود. پس بهتر آن است که به هنگام آلودگی بیش از حد هوا کمتر از خانه بیرون بروید و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید.

انواع سرطان ریه

سرطان ریه دو نوع اصلی دارد: سرطان ریه با سلولهای سرطانزای کوچک که به سرعت در قسمتهای دیگر بدن گسترش یافته و آنها را نیز درگیر می کند. این نوع از سرطان ریه بیشتر در افراد سیگاری با مصرف بالا، مشاهده می شود.

نوع دیگر آن، سرطان ریه با سلولهای سرطانزای بزرگ است که نسبت به نوع اول، آهسته تر پیشروی می کند و ۸۵ درصد از سرطانهای ریه از این نوع است.

مراحل پیشروی سرطان ریه

بر اساس سرعت پیشرفت، این بیماری به دو مرحله تقسیم می شود:

مرحله محدود، که در آن سرطان فقط یکی از ریه ها و شاید گره های لنفاوی اطراف آن را درگیر کرده است.

مرحله پیشرفته، که سرطان هر دو ریه و یا حتی اندامهای دیگر بدن را درگیر می کند.

روش تشخیص زودهنگام بیماری

گاهی انجام سی تی اسکن در مراحل اولیه بیماری به تشخیص آن کمک خواهد کرد. هر چه زودتر این بیماری تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن و اثر بخشی درمان در افراد مبتلا بیشتر خواهد بود. بنابراین افراد سیگاری یا کسانی که قبلا سیگاری بوده اند و در محدوده سنی ۵۵ تا ۸۰ سال هستند، احتمال وجود سرطان ریه در آنها بیشتر است و توصیه می شود که هر ساله اسکنهای تشخیصی را انجام دهند.

انجام عکسبرداری با اشعه ایکس از ریه ها به تشخیص سرطان ریه و بافتهای توموری در ریه ها بسیار کمک خواهد کرد. اگر سرفه های همراه با خلط فراوان دارید، پزشک آزمایشی از اخلاط دفع شده از ریه را تجویز خواهد کرد زیرا در صورت وجود سرطان، اخلاط معمولا حاوی سلولهای سرطانی هستند که با انجام آزمایش، وجود و نوع آنها مشخص خواهد شد.

در موارد حادتر پزشک مجبور به نمونه برداری از ریه می شود که در طی آن یک نمونه کوچک از زائده های سرطانی برداشته شده و تحت آزمایش قرار می گیرد تا وجود سرطان و نوع سلولهای سرطانی را تشخیص دهد.

درمانهای اولیه

گاهی انجام عمل جراحی می تواند مانع از پیشرفت سلولهای سرطانی به قسمتهای دیگر بدن شود. در این موارد، جراح برای برداشتن تومور و سلولهای درگیر با آن، مجبور به خارج کردن بخشی از ریه یا همه آن می شود. بعد از عمل نیز برای اطمینان از اینکه همه سلولهای سرطانی از بین رفته اند، بیمار باید تحت شیمی درمانی قرار گیرد.

شیوه های درمانی جدید

تارگت تراپی که نوع جدیدی از درمان سرطان است و سلولهای سرطانی را مستقیما هدف قرار داده به آنها حمله می کند و معمولا در کنار شیمی درمانی از این روش استفاده می شود.

ایمونو تراپی که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند که با پیشرفت سلولهای سرطانی مبارزه کند. این روش نیز باید در کنار شیمی درمانی اعمال شود.

با وجود تمامی آنچه که ذکر شد، بهتر آن است که در همه شرایط در صورتی که وجود برخی علایم ابتلا به این بیماری را در خود مشاهده کردید یا جز افراد پر ریسک در ابتلا به آن هستید، تحت نظر متخصصین ریه قرار بگیرید و با انجام آزمایشهای تشخیصی لازم از ابتلا به این بیماری پیشگیری و درمان کنید.

منبع: سلامت آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *