پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در کودکان زیر ۵ سال!

سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری فصل پاییز و زمستان در کودکان و نوجوانان است که متاسفانه نه توسط والدین خوب مدیریت می‌شود نه توسط پزشکان. از این‌رو بسیاری از کودکانی که به سرماخوردگی ساده ویروسی مبتلا می‌شوند‌ در اغلب اوقات مجبورند بی‌دلیل یک یا دو آنتی‌بیوتیک همزمان را برای رفع علائمشان مصرف‌ کنند. در حالی که سرماخوردگی‌های ویروسی را می‌توان به سادگی با مصرف انواع سوپ، آبمیوه، دمنوش‌های گیاهی و… به راحتی درمان کرد و هیچ نیازی هم به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

والدین نمی‌دانند مصرف بی‌مورد آنتی‌بیوتیک‌ها تا چه حد برای کودکان و حتی نوجوانان مضر است و سلامت آنها را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان داده است کودکان زیر ۵ سالی که بی‌دلیل و نابجا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند در دوران بلوغ دچار مشکل شده و احتمال ابتلا به آسم در آنها افزایش پیدا می‌کند. والدین مسوول فرزند خود هستند و نباید خودسرانه و بدون نظر پزشک هیچ دارو و حتی مکمل مولتی‌ویتامین را به فرزندشان بدهند.

در حالی که ما بارها شاهد بوده‌ایم والدین به محض اینکه می‌بینند فرزندشان سرفه می‌کند یا گلودرد دارد، خود به داروخانه مراجعه کرده و برای درمان کودک آنتی‌بیوتیک خریداری می‌کنند و معتقدند با دادن چرک خشک‌کن به فرزندشان جلوی شدت بیماری را می‌گیرند. این در حالی است که ما اصلا دارویی به نام چرک‌خشک‌کن نداریم. اسم واقعی داروهایی که مردم آنها را با عنوان چرک‌ خشک‌کن می‌شناسند داروهای «ضدحیات» یا همان آنتی‌بیوتیک است و چون چرک خوب نیست پس باید با مصرف دارو آن را خشک کرد.

در نتیجه داروهای چرک خشک‌کن داروهای خوبی به نظر می‌رسند. در حالی که مصرف بی‌جا و خودسرانه این داروها عوارض بسیار متعددی دارند که از جمله آنها می‌توان به افزایش بیش از حد مقاومت میکروبی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد. از این‌رو از همه پزشکان محترم خواهشمندم برای درمان بیماری‌های ویروسی به‌خصوص بیماری‌های فصل پاییز آنتی‌بیوتیک تجویز نکنند و به همه مردم هم توصیه می‌کنم بی‌جهت پزشک را برای تجویز آنتی‌بیوتیک تحت‌ فشار قرار ندهند و اصرار بیهوده نکنند.

در هیچ کدام از مقالات و کتب مختلف پزشکی نیامده که می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری از عفونت‌های ثانویه در سرماخوردگی یا بیماری‌های ویروسی مختلف استفاده کرد.

خواهش دیگر من از همه والدین این است که از خوددرمانی کودکان بیمارشان با داروهای شیمیایی جدا بپرهیزند و درمان بیماری را برعهده پزشک بگذارند. والدینی که خودسرانه به داروخانه مراجعه می‌کند تا برای کودک بیمارش آنتی‌بیوتیک بگیرد یا خیلی نسبت به سلامت فرزندش بی‌تفاوت و بی‌خیال است یا خیلی ناآگاه است و مفهوم این کار را نمی‌داند.

دادن دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش ۴تخمه، به‌دانه، شربت آبلیمو و عسل، انواع سوپ و… به کودک سرماخورده نه‌تنها هیچ مشکلی ندارد که مفید هم هست و به بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم بیماری کمک خواهد کرد. درواقع کار اصلی والدین، پرستاری از کودک بیمار است تا سیر بیماری طی شده و بهبودی بدون هرگونه عارضه‌ای حاصل شود.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *