بارداریسلامتی

مراحل جالب لانه گزینی جنین(۱)

حتما شما هم به عنوان یک زن می دانید که تبریک گفتن اطرافیان بعد از آشکار شدن علائم حاملگی، از بهترین تبریکات دنیا به حساب می آید! مخصوصا اگر این حاملگی، بارداری اول مادر باشد، او و همسرش به احتمال زیاد خیلی تعجب کرده و مشتاق به دنیا آمدن فرزند خود خواهند بود. با این حال، آیا به این موضوع فکر کرده اید که که چرا بسیاری از زنان، علائم اولیه بارداری در بدن خودشان را نادیده می گیرند؟ از آن جایی که تمام خانم ها در دوران تلاش برای باردار شدن، تمایل چندانی برای کنترل علائم قاعدگی در بدن خود ندارند، به همین دلیل با شروع خونریزی ماهانه در بدن هر زنی، لانه گزینی جنین هم صد در صد در همان دوره از بین می رود. در چنین وضعیتی، ممکن است بسیاری از زنان، با دیدن خونریزی دوران قاعدگی در بدنشان، باردار شدن خود را به رسمیت نشناسید.
هنگامی که شما به عنوان یک زن بالغ، در حال تلاش برای باردار شدن خود هستید، نشانه های لانه گزینی جنین، از جمله اولین علائمی است که باید به آن دقت کرده و این علائم را به عنوان نشانه های سطحی بارداری، حتی قبل از اینکه متوجه از دست دادن چرخه قاعدگی خود شوید، هم نادیده نگیرند. بنابراین، اگر شما در حال انتظار برای اعلام بارداری خود در طول هفته اول پس از لقاح هستید، قبل از اعلام خبر بارداری خود باید بررسی کنید و ببینید که آیا شما تجربه لکه بینی قبل از لانه گزینی جنین، احساس دل درد و علائم دیگر را در بدن خود تجربه کرده اید. بروز این نشانه ها قطعا به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی، مفهوم موفقیت در روند بارداری خود را حس کنید. با این حال، تجربه کردن این علائم، به طور قطعی نمی تواند تلنگری برای لانه گزینی موفق جنین باشد، اما، به عنوان خانمی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، این نکته مهم را به خاطر بسپارید که بروز خونریزی ماهانه در هر زنی، دلیل قاطعی بر لانه گزینی ناموفق جنین بوده و به این معنا است که خانم مورد نظر، باردار نیست.
برای آشنایی و درک بهتر موضوع لانه گزینی جنین در بدن مادر باردار، شما هم مانند سایر خانم ها نیاز به مطالعه بیشتر در این باره دارید. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، برخی از اطلاعات مورد نیاز در این مورد جمع آوری شده است. بنابراین، با خواندن و دقت در مطالب این مقاله، می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد لانه گزینی جنین در بدن مادر باردار کسب کنید.

لانه گزینی جنین در رحم مادر :

به یاد داشته باشید که عمل لانه گزینی جنین، فرایند کاشته شدن تخمک لقاح یافته در دیواره رحم یک زن باردار است. در واقع، می توان ادعا کرد که با عمل اتصال تخمک بارور به دیوار رحم مادر، دوران بارداری در بدن او شروع می شود. معمولا، عمل لانه گزینی جنین در دود ۶ تا ۱۰ روز پس از تخمک گذاری بدن زن و بارور شدن آن توسط اسپرم، رخ می دهد. پس از این که تخمک خانمی بارور شد، معمولا برای مدت حدود سه روز، در لوله های فالوپ او باقی می ماند. سپس، این تخمک بارورشده سفر خود را به رحم مادر باردار آغاز کرده و خود را به نزدیک ترین دیواره رحم رسانده و در موقعیت مناسبی، خود را به دیواره رحم می چسباند. پس از آن که تخمک لقاح یافته توانست خود را به دیواره رحم مادر باردار بچسباند، فرایند مهمی به نام لانه-گزینی جنین در بدن او اتفاق می افتد.
هنگامی که لانه گزینی جنین در رحم زنی رخ داد، بسیاری از زنان شروع به تجربه کردن علائم لانه گزینی، مانند حساسیت به لمس پستان ها، دل درد و لکه بینی خواهند کرد. اگر شما به عنوان یک زن در حال تلاش برای باردار شدن هستید و یک یا چند مورد از این نشانه ها را در بدن خود احساس کردید، بدانید که حامله شده اید. همچنین، فرایند لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر یک فرایند بدون درد است، اما برخی از زنان با انجام گرفتن این عمل، درد بسیار کمی را در اواسط چرخه لانه گزینی خود تجربه می کنند. طبق نتایج اخیر تحقیقات دانشمندان باروری، در زمان تخمک گذاری در بدن یک زن، پیاده روی کردن برای او کار بسیار اشتباهی به شمار می رود. درواقع، به خاطر داشته باشید که برخلاف باور عموم، روند لقاح تخمک توسط اسپرم با حرکت زیاد و پیاده روی زیاد زن در این روزها، با موفقیت رخ نخواهد داد. با جرکت زیاد در این زمان، ممکن است تخمک بارور شده در خارج از رحم مادر رشد کرده و یا در موارد دیگر، بلاستوسیست رخ دهد و در نتیجه ی این شرایط، تخمک بارور شده به غشای داخلی رحم متصل نگردد، که در هر دو مورد، بارداری طبیعی صورت نخواهد گرفت. از این رو، می توان ادعا کرد که نقطه اوج در آغاز دوران بارداری یک خانم، مرحله جایگزینی جنین است. در واقع، بسیاری از علائم بارداری در بدن مادران، با لانه گزینی جنین در بدن او رخ می دهند.

آیا لانه گزینی جنین در دیواره رحم ، شروع دوران بارداری است ؟

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که تخمک بالغ می تواند در برخی موارد، حتی زودتر از ۱۲ ساعت و یا بیش تر از ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری هم بارور شود. اما در برخی موارد دیگر، بارور شدن تخمک به طور متوسط حدود نه روز پس از تخمک گذاری در بدن خانم ها رخ می دهد.
به عنوان خانمی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، به یاد داشته باشید هنگامی که لانه گزینی جنین در دیواره رحم شما رخ داد، سطح ترشح هورمون HCG (گنادوتروپین جفتی انسانی) هم در بدنتان افزایش خواهد یافت. در نتیجه، همه این شرایط منجر به افزایش علائم حاملگی در بدن شما می شود.
در بدن اکثر خانم ها، لانه گزینی به طور معمول در حدود ۶ تا ۱۰ روز پس از انجام یافتن عمل تخمک گذاری در آن ها رخ می دهد که در واقع مربوط به روز بیستم تا روز بیست و چهارم از چرخه قاعدگی آن ها می شود. در واقع، اگر یک زن سالم به طور متوسط دارای چرخه قاعدگی ۲۸ روزه باشد، عمل تخمک گذاری در بدن او هم در روز چهاردهم رخ خواهد داد.

مراحل لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر

روند لانه گزینی تخمک بارور در دیواره رحم که به نام “آندومتر” هم شناخته می شود، معمولا، در روز ششم یا هفتم پس از تخمک گذاری رخ می دهد. اما انجام گرفتن این فرایند، خود دارای سه مرحله است، که این مراحل عبارتند از:
• مرحله اول: در این مرحله، جنین به دیواره رحم متصل شده و فاز اولیه از روند لانه گزینی جنین به نام “adplantation” شروع می شود. در طول این مرحله می توان ادعا کرد که جنین داخل رحم مادر، حدود ۵ تا ۶ روزه است.
• در مرحله دوم: تخمک بارور شده، با نفوذ بیشتر در دیواره رحم مادر باردار، شرایط امنی را برای رشد خود به وجود می آورد.
• اما در مرحله سوم: جنین در عمیق ترین قسمت داخل دیواره رحم جایگزین می شود. با ورود به این مرحله، تخمک بارور شده در حفره آندومتر قرار گرفته و شروع به رشد خواهد کرد. با ورود تخمک به درون این حفره، روند بارداری خانم ها پیچیده تر خواهد شد.

علائم لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر

در ابتدا، به عنوان خانمی که قصد باردار شدن دارید، به یاد داشته باشید که با متصل شدن تخمک بارور شده به دیواره رحم مادر، رشد جنین با سرعت زیادی شروع خواهد شد. همچنین، در این دوران وجود داشتن برخی از ضایعات و جمع شدن آن ها در داخل بدن مادر، منجر به بروز تغییرات زیادی در بدن او می شود. ممکن است زنان باردار در این مرحله از دوران حاملگی خود سه نوع علائم مختلف را در طول کاشت تخمک بارور در رحم خود تجربه کنند. این علائم عبارتند از:

۱٫ علائم موفقیت آمیز بودن روند لانه گزینی جنین در دیواره رحم

بعد از لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر، بروز برخی علائم در بدن مادر باردار بسیار طبیعی است و تعدادی از آن ها به عنوان نشانه هایی از موفقیت آمیز بودن روند لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر شمار می روند. در واقع، همین علائم، نشانه های بارزی از آغاز دوران بارداری در بدن زنان تلقی می شوند.

۲٫ علائم هشداردهنده در مورد لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر

به یاد داشته باشید که بروز برخی علائم در طول دوره لانه گزینی جنین در دیواره رحم زنی که در حال تلاش برای باردار شدن است، طبیعی نبوده و این خانم ها هم باید با ملاحظه آن ها، فورا به دکتر معالج خود مراجعه نمایند.

۳٫ علائم اشتباه در مورد لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر

معمولا، در بدن زنانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند، نشانه ها و سیگنال های بسیاری که شبیه به علائم اولیه بارداری است به وجود می آید که در واقع درست نبوده و هیچ ربطی هم به روند لانه گزینی جنین در دیواره رحم این خانم ها ندارد. با این حال، تمام این علائم، بسیار شبیه به نشانه های آغاز دوران بارداری هستند. به همین علت، بروز چنین نشانه هایی، فکر حامله بودن را در زنان به وجود می آورد.

علائم موفقیت آمیز بودن روند لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر

در ابتدا، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که همه زنان، در مرحله لانه گزینی جنین علائم یکسانی را تجربه نمی کنند. همچنین، وجود برخی عوارض و بیماری ها در هر خانمی ممکن است بارداری او را از دیگر بارداری ها متمایز نماید. مشاهده خونریزی کم، در حین لانه گزینی جنین یکی از علائم شایع این دوره است که اگر زیاد شود، ممکن است مانع اتصال جنین به دیواره رحم مادر گردد. به همین دلیل، اگر خونریزی خانمی که در مرحله لانه گزینی جنین قرار دارد، ادامه یافت، او باید فورا خود را به دکتر متخصص زنان و زایمان رسانده و با او مشورت کند.

 

منبع: سایت مامانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *