تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

غذاهای توصیه شده برای فتق حجاب حاجز

در بیماری فتق حجاب حاجز یا فتق هیاتال، بخشی از معده از طریق یک دریچه به طرف حفرۀ سینه برآمدگی پیدا می‌کند. فتق حجاب حاجز باعث می‌شود اسید معده واردی مری، که مجرای عبور غذا، مایعات و بزاق دهان است، شود. همچنین ممکن است مکررا دچار سوزش سردل و سایر علائم آزار دهندۀ این بیماری شوید. اما از طریق رعایت یک رژیم غذایی سالم و اصلاح سبک زندگی خود، می توانید علائم را تسکین داده و حتی کنترل کنید.

فتق حجاب حاجز

غذاهای توصیه شده برای فتق حجاب حاجز

به گزارش عطارباشی به نقل از «نیوهلث ادوایزر» تغییر عادات غذایی به رژیم مناسب فتق هیاتال، ممکن است چالش برانگیز باشد، اما با به خرج دادن کمی خلاقیت، احتمالا از این پروسه لذت برده و پس از مدتی کوتاه مشتاقانه منتظر وعده های غذایی جدیدتان خواهید بود. ما لیستی از غذاهایی آورده ایم که هم خوشمزه هستند و هم به شما کمک می کنند فتق هیاتال را مدیریت کنید.

۱.نخود فرنگی و لوبیا سبز

نخود فرنگی و لوبیا سبز سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این مواد  غذایی به شما کمک می کنند تغذیه ای سالم داشته باشید و معده را اسیدی  نمی کنند. در نتیجه از احساس ناخوشایند سوزش معده در امان خواهید بود. پس یک خوراک خوشمزه ی لوبیا سبز یا نخود فرنگی سرخ شده با سبزیجات درست کنید و شک نکنید که از آن لذت خواهید برد.

۲.آب

بنظر پیش پا افتاده است، نه؟ آب برای عملکرد درست بدن بسیار حیاتی است. نوشیدن آب سالم ترین گزینه در برابر نوشیدنی های گازدار است. بطور منظم آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته کنید و از سوزش قسمت سردل در امان بمانید.

۳.گوشت سفید

گوشت از هر نوعی خوب است، اما مرغ و ماهی در صدر لیست قرار دارند چون خوشمزه، سالم و کم چربی هستند و نیازهای ضروری بدن به مواد معدنی را تامین می کنند. همین امر موجب کاهش محسوس سطح اسید در معده می شود.

۴.سیب

تاثیر سیب بر اسید معده به نوعی یک پارادوکس است. سیب حاوی مالیک اسید است که در واقع باعث اسیدی شدن معده می شود. اما در مسیر هضم که از دهان تا معده است، تاثیر اسیدی آن خنثی می شود و در نتیجه اسیدیتۀ محیط شکم نیز خنثی می شود. همچنین سیب سرشار از فیبر است و حرکات روده را بهبود می بخشد.

۵.هویج

هویج حاوی آلکالین طبیعی است که به ختثی کردن اسیدیتۀ معده کمک می کند. اگر هویج دوست ندارید یا با شما سازگار نیست، می توانید آب هویج را با سایر آبمیوه های طبیعی مخلوط کرده و بنوشید تا معده‌تان تسکین یابد. اگر دوست دارید هویج را بصورت پخته میل کنید، بخارپز کردن آن با کمی آب بهترین راه حل است.

۶.دارچین

مصرف دارچین راهی خوشمزه برای آرام کردن معده است و کمک شایانی به کاهش اسید معده می کند. این ماده غذایی مانند یک داروی هضم کننده ی طبیعی عمل می کند چرا که غنی از فیبر و مواد معدنی ضروری است.

۷.حبوبات

اگر مبتلا به فتق هیاتال هستید توصیه اکید می شود که برنج قهوه ای، جو دوسر، و سبوس گندم را در رژیم غذایی روزانه ی خود بگنجانید. اکثر میان وعده ها حاوی مقادیر بالای چربی و چاشنی های مضر هستند که برای شما سم محسوب می شوند. اما اگر سعی کنید فتق حجاب حاجز را مدیریت کنید، اوضاع آنقدرها هم تیره و تار نیست. کیک برنج، کره کم چرب، و چوب شور می توانند جزو رژیم شما باشند.

**قبل از اینکه رژیم مخصوص فتق حجاب حاجز را شروع کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فتق حجاب حاجز

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد

غذاهایی که مری را ضعیف می کنند و اسیدیته بالایی دارند باید کاملا حذف شوند، چون مشکل را بدتر خواهند کرد. لیست زیر این غذاها را نشان می دهد:

-غذاهای سرخ کردنی و چرب

-خانواده ی مرکبات از جمله انواع لیمو، پرتقال، گریپ فروت، آناناس و قره قاط

-شکلات

-سیر و پیاز

-بسیاری از گونه های گوجه و غذاهای گوجه دار مانند پیتزا، آب گوجه و سالسا، سس اسپاگتی و رب گوجه

-نوشیدنی های گازدار

-لبنیاتی مانند شیر، بستنی و غذاهای خامه ای

-کره و روغن

-قهوه و نوشیدنی های نیکوتین دار، حتی قهوه بدون کافئین

-نعناع

سایر نکات

نکات آشپزی: در اینجا نکاتی آورده شده که می توانید آنها را در رژیم خود بکار ببرید.

-بجای سرخ کردن غذاها سعی کنید آنها را آبپز، بخارپز یا کبابی کنید

-سعی کنید سبزیجات را بجای سرخ کردن در روغن بخارپز کنید. برای بخار دادن ترجیحا از آب استفاده کنید.

-قرار است از چاشنی ها دور بمانید و فقط اصل غذا را داشته باشید، پس به دنبال چاشنی های سالمی همچون نمک دریا باشید.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *