تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

فواید سیب زمینی برای سلامتی

سیب زمینی همواره بخش مهمی از رژیم غذایی ما انسان‌ها بوده و به روش‌های مختلفی آن را مصرف می‌کنیم. البته بسیاری از مردم سیب زمینی را به عنوان یک مادۀ غذایی چاق‌کننده می‌شناسند. مطالعات نشان می‌دهند که این تصور الزاما درست نیست. فواید سیب زمینی برای سلامتی فراوان است و حتی به شما کمک می‌کند تا وزن و فشار خونتان را کاهش دهید. در ادامه به بررسی برخی از فواید سیب زمینی می‌پردازیم.

فواید سیب زمینی

کاهش فشار خون و خطر بیماری قلبی

به گزارش گیاه یاب به نقل از «کر۲» خوردن روزانه یک یا دو مرتبه سیب زمینی با پوست که بدون روغن پخته شده باشد، می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. در مطالعه‌ای، ۱۸ نفر با فشارخون بالا مورد بررسی قرار گرفتند و در کنار داروهای ضد فشارخون، به آنها روزانه دو مرتبه ۶ تا ۸ عدد سیب زمینی بنفش به همراه پوست، به مدت یک ماه داده شد. وزن هیچکدام از این افراد بیشتر نشد و فشارخون‌شان به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

کمک به کاهش وزن

در مطالعه‌ای، ۹۰ نفر (مرد و زن) که اضافه وزن داشتند مورد بررسی قرار گرفتند و ۵ تا ۷ وعده سیب زمینی به رژیم هفتگی آنها اضافه شد. نتایج این مطالعه، کاهش وزن کم و متوسطی را در شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد. وجود فیبر در رژیم غذایی نقش مهمی را در کاهش وزن دارد، زیرا فیبر به سیر نگه داشتن شما برای مدت زمان بیشتری کمک می‌کند.

کاهش التهاب

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، مشخص گردید که سیب زمینی برای کاهش التهاب مفید است و به همین دلیل می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های جدی جلوگیری کند.

پیشگیری از سرطان روده

خوردن سیب زمینی بنفش ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند. این یافته در مجلۀ Journal of Nutritional Biochemistry منتشر شده است.

کمک به هضم

سیب زمینی، به ویژه پوستِ آن حاوی مقادیر خوبی از فیبر است. می‌دانیم که فیبر برای پیشگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید می‌باشد. فراموش نکنید که این فواید سیب زمینی در محصولاتی نظیر سیب زمینی سرخ‌کرده یا چیپس یافت نمی‌شوند. اگر می‌خواهید از خواص سیب زمینی بهره ببرید، حتما آن را خودتان در خانه و به صورت پخته‌شده (بدون روغن) استفاده کنید و به آن پنیر، خامه ترش، بیکن و کره اضافه نکنید.

خطر محصولات فرآوری‌شده

فرآوری شدن سیب زمینی با چربی در دمای بالا (سیب زمینی سرخ‌کرده و چیپس)، باعث تولید آکریل‌آمید می‌شود. مطالعات موسسه ملی سرطان ایالات‌متحده نشان می‌دهند که آکریل‌آمید ممکن است موجب بروز سرطان شود. همچنین اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) احتمال می‌دهد که سطوح آکریل‌آمید در چیپس‌های پخته‌شده ممکن است بیشتر از چیپس‌های معمولی باشد. مصرف سیب زمینی پخته شده یا آبپز شده به هیچ‌وجه مشکلی ندارد و میزان آکریل‌آمید آن اصلا نگران‌کننده نیست.

تیم ترجمۀ گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *