درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

۷ راهکار برای کاهش دردهای جسمانیِ ناشی از پشت میزنشینی!

در تمام فصل‌های سال و به‌ویژه تابستان، مشکلات ناشی از پشت میز نشینی در محل کار بیشتر می‌شود. وقتی در موقعیت نشسته قرار گرفته‌اید، رگ‌ها تمایل به گشاد شدن دارند. در این حالت فشارخون افزایش می‌یابد ولی گردش خون در سیاهرگ‌ها به کندی انجام می‌گیرد. برای رفع این مشکلات باید مواردی را رعایت کنید. برای آشنایی با این موارد،‌ با ما همراه باشید.

۱. دقت در انتخاب لباس‌ها

در بند مُد نباشید! کفش‌های تنگ روباز یا روبسته نپوشید چون در هر دو صورت، گردش خون در رگ‌های پا به سختی انجام می‌گیرد. بنابراین برای جلوگیری از انبساط یا باد کردن رگ‌های خونی پا،‌ کفش‌هایی انتخاب کنید که پاشنه‌هایی نه خیلی بلند داشته باشند و نه خیلی تخت و کوتاه. لباس‌های تنگ و چسبان نیز برای محیط کار مناسب نیستند چون بر گردش خون تاثیر خوبی ندارند. شلوارهایی که ساق و ران‌ها را تحت فشار قرارمی‌دهند، از جلوی چشمتان دورکنید!

۲. بازکردن و بالا آوردن پاها

بعضی از عادت‌هایی که در نشستن دارید را کنار بگذارید! به عنوان مثال پاها را زیر میزتان روی هم نیاندازید چون این وضعیت فشاری به پاها می‌آورد که در نهایت گردش خون در سیاهرگ‌ها را مسدود می‌کند. بهتر است که هر یک ساعت از جای خود بلند شوید و پاها را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید.

۳. تغییر عادات غذایی

در هر فصلی از سال، از خوردن میوه و سبزیجاتی که حاوی آنتی اکسیدان‌‌ها هستند، غافل نشوید. فلفل دلمه‌ای، گوجه،‌ توت فرنگی و… برای محکم کردن جداره رگ‌ها، از ویتامین‌ها و خصوصا ویتامین E کمک بگیرید. این ویتامین در غلات، جوانه حبوبات،‌ گردو، فندق،‌ بادام تازه و ماهی‌های کم چرب به وفور یافت می‌شود. حتما این مواد را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید و به خاطر داشته باشید که اضافه وزن، علت اصلی ناراحتی‌های پا می‌باشد.

۴. نوشیدن آب

روزانه دست کم یک و نیم لیتر آب  بنوشید تا پوستتان کاملا آبپوشی شود. پس حتما یک بطری آب روی میز کارتان بگذارید تا نوشیدن آب را فراموش نکنید. یادتان نرود که آب مصرفی شما باید ولرم باشد چون آب سرد در درازمدت به کبد آسیب می‌رساند.

۵. پیاده‌روی 

بسیاری از ورزش‌ها،‌ به‌ویژه پیاده‌روی گردش خون را تسهیل می‌کنند. در هر قدمی که برمی‌دارید، رگ‌های زیر زانو منقبض و فشرده می‌شوند و در نهایت خون را به قسمت‌های فوقانی بدن می‌رسانند. فعالیت ماهیچه‌ها و استخوان‌های ساق پا در کنار هم، خون را در رگ‌ها پمپاژ می‌کند و به سمت قلب می‌برد. بنابراین توصیه ما به شما این است که هر روز یک یا دو ایستگاه جلوتر از محل کارتان، از مترو یا اتوبوس پیاده‌ شوید و بقیه مسیر را پیاده تا محل کار طی کنید، مطمئن باشید که با این کار احساس خوبی در تمام طول روز خواهید داشت. اگر به دوچرخه‌سواری علاقه دارید، به این ورزش روی آورید چون وقتی رکاب می‌زنید، انقباض ماهیچه‌های ساق پا سریع‌تر انجام می‌شود.

۶. ماساژ پاها 

بعد از بازگشت به منزل، از قوزک پا گرفته تا ران‌ها را زیر دوش آب سرد بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم که پایه‌های تخت‌تان را اندکی بالا بیاورید تا خستگی از پاها بیرون برود و شب به خوبی بخوابید.

۷. مراجعه به پزشک

اگر شما در محیطی کار می‌کنید که درجه دمای بالایی دارد و در ضمن مجبور هستید که بیشتر زمان کارتان را پشت میز بنشینید، در صورت بروز مشکل در رگ‌های خونی پا، حتما به پزشک مراجعه کنید. نارسایی رگ‌های خونی پاها را جدی بگیرید چون در درازمدت مشکلات پیچیده‌تری در انتظارتان خواهد بود. یادتان باشد که این بیماری ناشناخته نیست و درمان‌های خوبی برای بهبود آن وجود دارد، پس در مراجعه به پزشک معالج تردید نکنید!

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *