تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

سس تند چه تاثیراتی بر بدن می گذارد؟

سس تند و غذاهای فلفلی، جزو گروهی از خوراکی‌ها هستند که یا دوستشان دارید و یا به شدت از آنها متنفرید؛ همان‌طورکه همه ما می‌دانیم، با مواد غذاییِ زیادی می‌توان غذا را تا حد دلخواه، تند کرد و البته یکی از راه‌های خوشمزه، اضافه کردن سس تند است.

سس تند می‌تواند در کوتاه‌مدت، تاثیر بسیاری (تاثیرات گوارشی، افزایش انرژی، افزایش طول عمر) در سلامتی و وضعیت بدنی شما داشته باشد؛ در ادامه با فیتامین همراه شوید تا بدانید که سس تند با بدنتان چه می‌کند؟

دهان آب می‌افتد

حتما تجربه داشته‌اید که بعد از خوردن سس یا خوراکیِ تند، بینی و دهانتان شروع به ترشح می‌کند؛ البته خیلی از افراد با ترشح بزاق آشنایی کامل ندارند و فقط دچار آبریزش بینی شده‌اند.

در ترشح دهان، غدد بزاقی شما بعد از خوردنِ غذای تند، در تلاش برای تولید بزاق کافی برای پاک‌کردن کپسایسین روی زبان‌ می‌شوند.

 دمای بدن افزایش می‌یابد

وقتی‌که غذا یا سس تند می‌خورید، بدن شما آرام آرام شروع به گرمازایی می‌کند و دمای درونی بدنتان افزایش می‌یابد و باعث عرق کردن، آبریزش بینی و قرمز شدن صورت می‌شود؛ این فرایند کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

گیرنده‌های دردِ زبان فعال می‌شود

بعد از خوردنِ سس تند یا فلفل چیلی، درد خاصی را در زبان خود احساس می‌کنید؛ به‌خاطر سوزش دهانتان نگران نباشید، این خوراکی‌های تند باعث ایجاد آسیبِ دهان شما نمی‌شوند.

ماده‌ای که به شکل طبیعی باعث تندی سس می‌شود کپسایسین نام دارد؛ کپسایسین، فیبرهای عصبی را که سیگنال‌ها از معده به مغز می‌رساند تخریب می‌کند، به همین دلیل با خوردن سس تند، دهانتان می‌سوزد و احساس درد می‌کنید.

انرژی و شادی بیشتر می‌شود

بعد از احساس سوزش در زبان با سس تند، اندورفین آزاد می‌شود تا به شما برای مقابله با درد کمک کند؛ این کار باعث بی‌حسی اعصاب در زبان شما می‌شود. خوردن غذای تند حس عجیب و جالبی دارد باعث می‌شود اول، درد را احساس کنید و سپس خوشحال و شاد شوید.

احتمالا فشار خون کاهش ‌می‌یابد

اگر مدت زیادی است که سس تند می‌خورید، این کار به کاهش فشار خونتان کمک می‌کند. با مصرف منظم مواد غذاییِ حاوی کپسایسین، بعد از مدتی مولکول‌ها به رگ‌های خونی کمک می‌کنند تا آرام شوند و فشار خون شما کاهش پیدا کند.

نکته: از سس‌های فلفل‌دار بیشتر استفاده کنید.

ضربان قلب افزایش می‌یابد

بعد از خوردن سس و غذای تند، ضربان قلبتان کمی تندتر از قبل می‌شود، یعنی مقدار خونی که به معده می‌رسد افزایش می‌یابد و درنتیجه ضربان قلب بالا می‌رود و به هضم سریع غذا کمک می‌کند.

عمر، طولانی‌تر خواهد شد

خوردن سس تند یا غذاهای فلفلی باعث افزایش طول عمر می‌شود و خوردن غذاهای تند، ریسک بیماری را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد!

سوزش معده، بیشتر می‌شود

اگر به مشکل سوزش معده دچار هستید، یکی از مواد غذایی که نباید بخورید غذاهای تند است، زیرا باعث تشدید سوزش می‌شود؛ بهتر است موقع خوردن سس یا غذای تند، کمی شربت و داروی ضد اسید معده، همراه داشته باشید.

آلرژی فصلی برطرف می‌شود

جالب است بدانید که فلفل چیلی و قرمز موجب از بین‌رفتنِ گرفتگی می‌شوند؛ زمانی‌که دچار حساسیت فصلی می‌شوید، کمی سس تند بخورید. پیشنهاد می‌کنیم که به تخم‌مرغ صبحانه‌تان کمی سس تند بزنید.

رژیم غذایی، موفقیت‌آمیزتر خواهد شد

اگر دوست دارید چند کیلوگرم وزن کم کنید، پیشنهاد می‌شود که سس تند را به برنامه غذایی‌ خود اضافه کنید؛ زیرا کپسایسین، سرعت سوخت‌وساز و گرمای بدنتان را افزایش می‌دهد و چربی بیشتری می‌سوزانید و درنتیجه برنامه غذایی‌تان موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

نکته مهم: اگر سس تند بیشتری به غذای خود اضافه کنید، ممکن است که باعث پرخوری شود.

سرطان پروستات را سرکوب می‌کند

این یک خبر خوب برای مردان است: کپسایسین در پیش‌گیری از رشد غدد سرطانی، به پروستات کمک می‌کند؛ پس برای حفظ سلامتیِ خود، کمی سس تند به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *