درمان بیماریدهان و دندانسلامتیسلامتی مو

مراحل دندانپزشکی برای ترمیم دندان ترک‌خورده یا شکسته!

اگر دندان شما ترک خورده باشد احتمالاً دردی احساس نخواهید کرد مگر اینکه این ترک‌خوردگی به اندازه‌ای بزرگ باشد که عصب‌های لایه داخلی دندان بدون حافظ شوند. اگر عصب‌های دندان ترک خورده بدون حفاظ شوند احتمالاً حساسیت دندانی شما افزایش یافته و در هنگام جویدن یا قرار گرفتن دندان ترک‌خورده در معرض غذا یا نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد دردناک می‌شوند. ترک‌خوردگی روی سطح جویدن دندان در دندان‌های عقب، آستانه شکستگی نامیده می‌شود. این نوع از ترک‌خوردگی دندان به ندرت دردناک است اما باید حتماً به وسیله یک دندانپزشک مورد معاینه قرار گیرد. ممکن است شما به روکش دندان یا اونله دندان برای بازگرداندن شکل دندان و جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌ها و پوسیدگی‌های بعدی نیاز داشته باشید.

علل ترک‌خوردگی یا شکستگی دندان

2

برخی دلایلی که باعث ترک خوردن دندان‌ها می‌شوند عبارتند از:

  • زمین خوردن یا وارد آمدن ضربه به دهان
  • گاز زدن غذا یا اشیاء محکم و سفت مانند شیرینی‌های سفت یا استخوان
  • آسیب‌دیدگی صورت در حوادث ورزشی یا رانندگی
  • حفره‌هایی که می‌توانند دندان را تضعیف و مستعد ترک خوردن کنند.

مراقبت‌های فوری برای دندان‌های ترک‌خورده

اگر شما دندان ترک‌خورده و شکستگی دندان دارید، در اسرع وقت به یک دندانپزشک مراجعه کنید. تا زمان رسیدن به دندانپزشک کارهای زیر را انجام دهید:

  • شستشو: دهان خود را با آب گرم خوب بشورید
  • فشار: اگر دندان ترک‌خورده باعث ایجاد خونریزی در دهان شما شد، با استفاده از یک گاز ناحیه آسیب‌دیده و در حال خونریزی را فشار دهید.
  • پوشاندن: برای محافظت از باقیمانده دندان تا زمان رسیدن به مطب دندانپزشک، دندان ترک‌خورده را با سیمان دندانپزشکی بپوشانید (سیمان دندانپزشکی در اغلب داروخانه‌ها قابل تهیه است)

مراحل دندانپزشکی برای ترمیم دندان ترک‌خورده یا شکسته

اگر دندان شما ترک ‌خورده یا شکسته است وحشت‌زده نشوید! امروزه با تکنولوژی پیشرفته و عمل‌های دندانپزشکی شما هیچ نگرانی برای دندان و لبخند خود نخواهید داشت و می‌توانید دندان خود را به راحتی‌ترمیم کنید. عمل‌های زیبایی و اصلاحی متعددی برای ترمیم شکستگی دندان کودکان و بزرگسالان وجود دارد که متناسب با میزان شدت آسیب‌دیدگی دندان یا دندان‌ها می‌توان آنها را انجام داد.

انواع شستگی دندان شامل ترک‌خوردگی دندان، شکستگی مینا و عاج دندان و … می باشد. در این جا به ۵ نوع عمل جراحی متداول که می‌توان به کمک آنها می توان انواع شکستگی های دندان را ترمیم نمود اشاره می‌شود:

باندینگ دندانی

3

باندینگ دندان یک عمل برای ترمیم دندان شکسته یا ترک‌خورده، دندان بدرنگ، پوسیده و دندان‌های فاصله‌دار است. در خلال انجام این عمل، نیازی به بیهوشی نیست مگر این که باندینگ برای ترمیم پوسیدگی دندان انجام شود. دندانپزشک روی دندان شما را می‌تراشد و سپس مایع آماده کننده را روی آن قرار می‌دهد. سپس او قبل از قالب‌گیری و هموارسازی، بتونه را روی دندان می‌گذارد. با استفاده از اشعه ماورا بنفش کامپوزیت سخت شده و زمانی که باند دندان خشک شد، شکل گرفته و پولیش می‌شود تا با بقیه دندان‌ها هم‌رنگ شود. باندینگ کامپوزیتی برای ترمیم دندان شکسته می‌تواند تا ۱۰ سال در دهان باقی بماند.

روکش‌های دندان

4

روکش‌های دندان یکی از روش‌های اصلاحی متداول برای ترمیم دندان‌های ترک‌خورده است. اگر ترک‌خوردگی دندان شما زیاد است و در هنگام خوردن و آشامیدن درد زیادی احساس می‌کنید، می‌توانید از روکش دندان استفاده کنید. روکش دندان درحالی که ظاهر دندان را زیباتر می‌کند به عنوان یک پوشش و محافظ بر روی دندان نیز عمل می‌کند. بدون روکش دندان، دندان ترک‌خورده یا شکسته نمی‌تواند فشار ناشی از جویدن را تحمل کند. در هنگام نصب روکش دندان، برای افزایش راحتی شما، از بیهوشی استفاده می‌شود. سپس دندان آماده شده و دندانپزشک روکش دائمی را روی دندان قرار می‌دهد. زمانی که آماده شد، روکش دائمی با سیمان دندانپزشکی به دندان وصل می‌شود.

ونیرها

5

ونیرها روکش‌های عالی برای پوشش دندان هستند. ونیرهای پورسیلین جزو بهترین انواع روکش هستند زیرا نتایج حاصل از استفاده از این ونیرها طبیعی و جذاب است. ونیر به جلوی دندان متصل می‌شود و شما می‌توانید چندینونیر را روی یک یا چند دندان به کار ببرید. این ترمیم های همرنگ دندان‌ ازجمله ونیر یک گزینه عالی برای بسیاری از مردمی است که مانند شما می‌خواهند دندانشان آن گونه که می‌خواهند به نظر برسد. با توجه و مراقبت صحیح، ونیرها می‌توانند تا ۳۰ سال دوام بیاورند بنابراین شما نگرانی برای جایگزین کردن آنها نخواهید داشت. برخی از قسمت‌های دندان باید برداشته شوند بنابراین ممکن است دندان حجیم به نظر نرسد. در این مرحله قالب‌گیری انجام شده و شما می‌توانید سایز ونیری را که می‌خواهید انتخاب کنید. سپس ونیرها در آزمایشگاه ساخته شده و به دندان متصل خواهند شد.

عصب کشی

6

عصب‌کشی شامل تمیز کردن پوسیدگی‌های دندان و برداشتن عصب می‌شود. یک دندان ترک‌خورده یا شکسته که به وسط دندان رسیده باشد با این روش می‌توان درمان نمود. همچنین اگر شما حساسیت، تورم یا دندان درد را احساس کنید باید دندان خود را عصب‌کشی کنید. اگر دندان با این وضعیت درمان نشود ممکن است عفونت باعث تحلیل استخوان، آبسه دندان و مشکلات جدی دیگر شود. زمانی که برای اولین بار تشخیص داده شد که دندان عفونت کرده است، عمل عصب‌کشی انجام می‌شود. در این صورت، از بیهوشی برای سوراخ کردن دندان و برداشتن پالپ دندان و از بین بردن عصب انجام می‌شود. دندان برای پیشگیری از عفونت‌های بعدی عایق شده و روکش نیز می‌تواند برای افزایش استحکام دندان به کار برده شود.

ایمپلنت دندان

7

اگر دندان شما از زیر خط لثه شکسته باشد و دیگر قابل درمان نباشد شما باید آن را بکشیدایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان شکسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت دندانی به دقت در استخوان فک کاشته می‌شود. پیچ‌های تیتانیومی سازگار با بافت‌های بدن داخل استخوان فک قرار داده شده و به عنوان ریشه یک دندان جدید عمل می‌کند. در برخی موارد اجازه داده می‌شود تا این پیچ‌ها با استخوان ترکیب شده و فنداسیون پایداری شکل دهند. سپس قالب‌گیری برای دندان انجام شده و یک دندان متناسب با پیچ قرار داده شده در فک ساخته می‌شود.

اینله و انله

8

 

این‌ها نوع کوچک‌تر روکش‌های دندانی بوده که قسمت‌های سالم دندان را دست نخورده باقی می‌گذارند. این روش محافظه‌کارانه‌تر از استفاده از روکش‌های دندانی است و برای دندان‌هایی که آسیب‌های جزئی دیده‌اند مناسب است. اینله و انله ها می‌تواند از رزین‌های کامپوزیت، پورسیلین یا طلا ساخته شوند. مانند روکش، اینله ها و انله های پورسیلینی یا کامپوزیتی زیباتر هستند اما در عین حال شکننده‌تر هم هستند. ترمیم به وسیله طلا مستحکم هستند ولی رنگ آنها با دندان‌های واقعی متفاوت است.

 

منبع: dentbook.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *