سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

درمان‌ خانگی خشکی و ترک‌خوردگی پوست‌ پاها در فصل سرما

خشکی و ترک‌خوردگی پوست پاها نشانه‌های بارز عدم توجه و اهمیت ما نسبت به بدن خودمان است و این موضوع کابوس شبانه بسیاری از خانم‌ها است. متاسفانه این عارضه ناخوشایند و ناراحت‌کننده در طول فصل سرما بیشتر هم می‌شود و شرایط نگهداری از این عضو حیاتی بدن سخت‌تر هم می‌شود. سرما به صورت طبیعی یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد خشکی و سوزش پوست بدن است. پوست ناحیه پا خشک می‌شود و هیچ غده چربی در آن ناحیه باقی نمی‌ماند تا آن‌ها را نرم نگه دارد و این ویژگی موجب خشکی و در نهایت ترک خوردن پوست خواهد شد. علاوه بر این، کمبود رطوبت پوست، در معرض بیش از حد آلودگی قرار گرفتن و عوارض ناشی از بعضی بیماری‌ها مثل اگزما، دیابت، تیروئید و پسوریازیس (داء‌الصدف) همگی می‌توانند موجب خشکی و ترک‌خوردگی پوست پاها شوند.

برای رهایی از این معضل در ادامه با چند نمونه از ساده‌ترین و بهترین درمان های خانگی که به نرمی و حفظ سلامت پوست پاهای‌تان کمک می‌کند آشنا می‌شوید.

ماسک لیمو، نمک، گلیسیرین و گلاب

مواد تشکیل دهنده:

–         یک قاشق‌غداخوری نمک

–         نصف فنجان آب‌لیمو

–         دو قاشق‌غذاخوری گلیسیرین

–         دو قاشق‌چای‌خوری گلاب

–         آب‌گرم

–         سنگ پا / اسکراب‌کننده پا

شیوه مصرف

درون لگن مقداری آب‌گرم و نمک بریزید و بعد به آن ۸ تا ۱۰ قطره آب‌لیمو، یک قاشق‌غذاخوری گلیسیرین و یک قاشق گلاب آن اضافه کنید. خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند و بعد پاهای‌تان را برای مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون این محلول قرار دهید. با استفاده از یک سنگ‌پا و یا یک اسکراب کننده، پاشنه و اطراف پاهای‌تان را اسکراب یا لایه‌برداری کنید. مجددا یک قاشق‌غذاخوری گلیسیرین، یک قاشق‌چای‌خوری گلاب و یک قاشق‌چای‌خوری آب‌لیمو را با هم مخلوط کنید و آن را روی نواحی مورد نظر مثل قسمت‌های ترک‌خورده پاشنه‌پا بمالید. به دلیل اینکه این ماسک کمی حالت چسبنده دارد می‌توانید بعد از استفاده از آن جوراب بپوشید و بگذارید برای یک شب روی‌ پاهای‌تان بماند. فردا صبح آن را با مقداری آب‌ولرم بشویید. سعی کنید برای چند روز متوالی از این دستور پیروی کنید تا پوست پاهای‌تان نرم و صاف شود.

توجه! آب‌لیمو می‌تواند باعث سوزش و خشکی پوست‌تان شود. حتما، قبل از استفاده آن را روی قسمت کوچکی از پوست بدن‌تان امتحان کنید و اگر حساسیت نداشتید از آن استفاده کنید.

ماسک آرد برنج

مواد تشکیل دهنده:

–         دو تا سه قاشق‌غذاخوری آرد برنج

–         یک قاشق‌چای‌خوری عسل

–         سه تا چهار قطره سرکه سیب

شیوه مصرف

دو تا سه قاشق‌غذاخوری آرد برنج را با چند قطره عسل و سرکه سیب مخلوط کنید تا خوب خمیر شوند. چنانچه پاشنه پاهای‌تان بسیار خشک و زبر است می‌توانید یک قاشق‌چای‌خوری روغن زیتون و یا روغن بادام شیرین هم به این مخلوط اضافه کنید. برای مدت زمان ۱۰ دقیقه پاهای‌تان را درون آب‌گرم قرار دهید و بعد خیلی آهسته با استفاده از این ماسک آن را اسکراب کنید تا تمامی پوست‌های مرده روی پاها از بین بروند. می‌تواند هفته‌ای دوبار از این اسکراب مفید استفاده کنید.

ماسک موز و آواکادو

مواد تشکیل دهنده:

–         یک عدد موز رسیده

–         نصف آواکادو

ماسک وازلین و لیمو

مواد تشکیل دهنده:

–         یک قاشق‌چای‌خوری وازلین

–         چهار تا پنج قطره آب‌لیمو

–         آب‌گرم

شیوه مصرف

پاهای‌تان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آب‌گرم قرار دهید و بعد بشویید و با یک حوله خشک کنید. یک قاشق‌چای‌خوری وازلین و چند قطره آب‌لیمو را با هم مخلوط کنید و این ترکیب را روی پاشنه‌های پا و سایر قسمت‌های ترک‌خورده آن بمالید و بکشید تا کاملا جذب پوست‌تان شود. بهتر است بعد از مالیدن این ماسک، یک جوراب پشمی روی آن بپوشید تا گرمای بدن‌تان درون آن ذخیره شود و اثربخشی بیشتری داشته باشد. سعی کنید به طور منظم و مرتب قبل از اینکه به تختخواب بروید از این ماسک مفید استفاده کنید.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *