درمان بیماریسلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

آکانتوز نیگریکانس چیست؟علائم و نشانه های آن!

آکانتوز نیگریکانس اصطلاحی پزشکی برای اشاره به تیره و ضخیم شدن بخشهایی از پوست است که معمولاً در زیربغل، گردن و کشاله ران دیده میشود.آکانتوز نیگریکانس به خودی خود بیماری محسوب نمیشود ولی میتواند علامت وجود یک بیماری باشد.

علایم و نشانه های آکانتوز نیگریکانس

به لکهای پوستی ضخیم، قهوهای- خاکستری یا سیاه گفته میشود. این لکهای پوستی، خشک، زبر و خشن هستند، چیزی شبیه به مخمل. هم چنین احتمال خارش آن هم هست.این لکهها قابلیت رشد در هر جایی از بدن را دارند اما اغلب دور گردن، زیر بغل، دور کشاله ران و گاهی اوقات جاهایی از پوست که چیندار است، دیده میشوند. بعضی اوقات هم پوست روی مفاصل انگشتهای دست و پا، لبها و کف دست و پا نیز آسیب میبیند.

ندرتآ، آکانتوزیس نیگریکانس می تواند یک علامت هشدار دهنده از یک تومور سرطانی دراعضاء داخلی مانند معده و کبد باشد.این لکها اغلب به مرور زمان و به کندی رشد میکنند اما لکهایی که رشد و پخششان سریع است، به احتمال فراوان با سرطان در ارتباط هستند. در این موارد دهان، زبان، گلو، بینی و نای هم در معرض خطرند.
هم چنین امکان دارد روی این لکههای پوستی، ضایعاتی ریز شبیه به انگشت رشد کنند که به «پاپیلوماتوز» معروف هستند.ممكنست با بوى بد همراه باشد .

چاقی آکانتوز نیگریکانس اغلب نتیجه چاقی است. چاقی سبب مقاومت برابر انسولین میشود و در نتیجه سطح هورمون انسولین در خون بالا میرود و روی سلولهای پوست اثر میگذارد. مقاومت برابر انسولین باعث دیابت نوع ۲ میشود، بنابراین آکانتوز نیگریکانس میتواند هشدار دهد که در معرض دیابت هستید یا دیابت گرفته اید. سندرومها و هورمونها آکانتوز نیگریکانس گاهی اوقات نشان دهنده وجود مشکلی مربوط به سندرومها یا هورمونها است،

مثل :
‎ – سندروم تخمدان پلی کیستیک -سندروم کوشینگ -آکرومگالی -کم کاری تیروئید به این نوع عارضهها آکانتوز نیگریکانس سندرومی گفته میشود. داروها بعضی از مواقع، این عارضه توسط داروهایی مثل انسولین و کورتیکو استروئیدها یا هورمون درمانی (نظیر هورمون رشد) یا قرصهای ضدبارداری ایجاد میشود. ژن به ندرت ناشی از ژنهای موروثی است. معمولاً هم وقتی رخ میدهد که فقط یکی از والدین مبتلا به آن باشند.

سرطان اگر لک تیره، ناگهانی ایجاد شود و به سرعت پخش شود، ممکن است نشانه سرطان (به خصوص سرطان معده) باشد که به آن آکانتوز نیگریکانس بدخیم می گویند. این عارضه نادر است و معمولاً میانسال ها و پا به سن گذاشتهها را درگیر میکند و ربطی هم به وزن ندارد. شدت آن بیشتر است و احتمال دارد روی دهان، زبان و لبها اثر بگذارد و پوست نیز به خارش بیفتد.

در صورتی که شما از ظاهر پوستتان ناراحت باشید و یا تیرگی و خشن شدن آن، شما سبب بوی بد بدن شما شده باشد دراین صورت بیماری شما به شیوه های ذیل درمان می گردد :
کرمهاى های تجویزمیگردد که به روشن شدن مناطق آسیب دیده کمک میکند.در صورتی که شما از بوی بد بدن تان ناراحت باشید برای شما صابون های ضد باکتری و یا یک آنتی بیوتیک موضعی برای کاهش بوی بد بدن توصیه میگردد.شاید بعد از تکمیل معاینات داروهاى خوراکی مانند ایزوتریتینوین که سبب کاهش ضخامت و تغيیر رنگ پوست میگردد و یا کرمهای ادپالن برای تان توصیه شود .

لیزر درمانی برای کاهش ضخامت پوست همچنان تراشیدن نواحی ضخیم و درشت با کمک ميكرودرمابرژن و توسط آن پوست ضخیم درشت و مخمل مانند تراشیده شده و التیام دوباره جلد سبب ایجاد پوست سالم تر و روشنتر میگردد .ليزر كيو سويچ نيز تاثير خوبى در روشنتر شدن سريعتر اين نواحى دارد و كاملا بدون زخم و درد است .

 

 

منبع: pezeshkonline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *