داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

فواید چای سبز در پیشگیری از آلزایمر

همۀ ما چای سبز را با ویژگی‌های درمانی بیشمار آن می‌شناسیم. چای سبز حاوی خواص ضد سرطانی و ترکیبات موثر در افزایش سلامت قلب بوده و جالب است بدانید اثرات چای سبز در پیشگیری از آلزایمر نیز توسط محققین ثابت شده‌اند.

اثرات چای سبز در پیشگیری از آلزایمر

اثرات چای سبز در پیشگیری از آلزایمر

به گزارش گیاه یاب به نقل از «کر۲» طی تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته خواص چای سبز در پیشگیری از آلزایمر از باور عموم فراتر است، چرا که این چای سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که دشمن رادیکال های آزاد مضر هستند. برخی شواهد علمی دال بر این است که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز ۲۰ برابر قوی تر و موثر تر از ویتامین E  هستند و این نکته باعث افزایش قدرت مغز می شود. محققین ثابت کرده اند که خواص چای سبز تنها در وجود این آنتی اکسیدان ها خلاصه نمی شود.

براساس نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه McMaster واقع در همیلتون کانادا، که در مجله ی جامعه ی شیمی آمریکا به چاپ رسیدند، Epigallocatechin gallate (شکلی از اسید کاتچین) موجود در چای سبز خواص بیشماری دارد که از جمله ی فواید آن می توان به غیرفعال کردن پلاک های بتا امیلوئید (بوجود آورنده آلزایمر) اشاره کرد. اما دانشمندان دنبال راهی برای توقف تشکیل این پلاک های مخرب در بدن هستند.

بتا امیلوئیدها ارتباط بین مغز و سلول های عصبی را قطع کرده و باعث ازبین رفتن حافظه و زوال عقل می شوند که این علائم اصلی ابتلا به آلزایمر هستند.

طی آزمایشات اخیر EGCG موجود در چای سبز کاملا از حمله ی پلاک های مخرب به سلول های عصبی جلوگیری می کند. هر چند که چگونگی انجام این روند در بدن هنوز به طور کامل روشن نیست اما پی بردن به خواص ضد آلزایمری آن کشف بزرگی محسوب می شود.

نتایج فوق العاده ی این تحقیقات نشان دهنده قدرت نابودگر EGCG دربرابر تشکیل و رشد پلاک های مخرب در مغز بوده و امید بهبودی را در دل بیش از ۵۰ میلیون بیمار آلزایمری در سراسر جهان بیدار می کند. بیشتر مردم می توانند تاثیرات انواع خواص درمانی موجود در چای سبز را به وضوح در بدن خود مشاهده کنند.

در واقع این مطالعات تکمیل کننده و دنباله رو تحقیقاتی با همین موضوعند که نتایج آن سابقا در مجله ی تحقیقات مغز منتشر شده اند.

همچنین دیگر آزمایشات صورت گرفته در مجله ی پزشکی آمریکایی مبنی بر این است که مصرف مداوم چای سبز خطر ابتلا به نقص آگاهی و شناخت در مغز را به نصف می رساند و هیچ محدودیت مصرفی ندارد.

از آنجایی که این تحقیقات به تازگی انجام شده اند هنوز به طور کامل نمی توان گفت که چه میزان از مصرف EGCG برای بهره مندی از تاثیرات آن در مغز لازم است، اما اکثر دانشمندان معتقدند مصرف چای سبز به طور روزانه می تواند واقعا در این زمینه موثر باشد.

پیشتر از این، مطالب علمی مشهودی در مجله ی American Journal of Epidemiology منتشر شد که نشان می دهند آن دسته از افراد که روزانه دو یا چند فنجان چای سبز می نوشند احتمال ابتلا به پارکینسون را در خود کاهش می دهند.

لازم به ذکر است که اثرات چای سبز در پیشگیری از آلزایمر که در این مطلب ذکر شد، ارتباطی با وجود کافئین در این گیاه ندارد و مقدار کافئین موجود در آن از قهوه کمتر است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *