درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

فتق ناف چه زمانی اتفاق می افتد؟نشانه ها، علائم و…

فتق ناف زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از شکاف موجود بین ماهیچه های شکمی بیرون بزند. فتق ناف بیشتر در نوزادان اتفاق می افتد. درنوزادان، بیرون زدگی پایین ناف در هنگام گریه کردن می تواند نشانه وجود فتق در آنها باشد.

در بیشتر مواقع فتق های ناف تا سن یک سالگی خود به خود برطرف می شوند، البته در بعضی موارد درمان فتق زمان بیشتری می برد. برای جلوگیری از عوارض جانبی فتق هایی که تا ۴ سالگی برطرف نشده اند و یا در بزرگسالی به وجود آمده اند، شاید نیاز به جراحی وجود داشته باشد. معمولاً فتق ناف آزاردهنده و دردناک نیست.

نشانه های فتق ناف

فتق باعث به وجود آمدن آماس و یا تورم در نزدیکی ناف می شود. این تورم می تواند به قطر ۵-۳ سانتیمتر باشد. اگر کودک شما مبتلا به فتق است، زمان گریه، سرفه و بازی های کششی توجه بیشتری به او داشته باشید، زیرا ممکن است برآمدگی در زمان آرامش و یا زمانی که به پشت دراز کشیده به طور کامل ناپدید شود.

فتق ناف کودکان معمولاً بدون درد است، در حالی که فتق در بزرگسالان معمولاً باعث احساس ناراحتی در ناحیه شکم می شود.

علت فتق ناف

در طی بارداری بند ناف از یک فضای باز بسیار کوچک در ماهیچه های شکم جنین عبور میکند. این فضای باز بلافاصله بعد از زایمان بسته می شود. اگر بسته شدن آن به طور کامل صورت نگیرد، دیواره در ناحیه میانی شکم ضعیف شده و ممکن است سبب بروز فتق ناف در زمان زایمان و یا در طول زندگی فرد شود.

 

در بزرگسالان فشارهای شدید در ناحیه شکم می تواند باعث به وجود آمدن فتق ناف شود. برخی از عوامل محتمل در بروز فتق شامل:
•    چاقی
•    بلند کردن اجسام سنگین
•    سرفه های مکرر
•    چند قلو باردار بودن
•    وجود مایعات اضافه در فضای داخل شکمی (آسیت)

عوامل خطر فتق ناف

فتق ناف در نوزادان بسیار معمول است، به خصوص نوزادان نارس و نوزادانی که با وزن کمتر از نرمال به دنیا آمده اند. به نظر می رسد که احتمال فتق ناف در نوزادان سیاه پوست کمی بیشتر از دیگران است. احتمال بروز این شرایط در دختران و پسران به یک اندازه است. در بزرگسالان، اضافه وزن و چند قلو باردار بودن می تواند خطر بروز فتق ناف را بالا ببرد.

عوارض فتق ناف

فتق ناف به ندرت در بچه ها عوارضی را به دنبال دارد. زمانی که بخش بیرون زده بافت روده، در شکاف ایجاد شده بین ماهیچه ها گیر افتاده و دیگر نتوانید آن را با دست به داخل حفره شکمی هل دهید، می تواند برای فرد عوارضی را به دنبال داشته باشد. این حالت سبب کاهش جریان خون در بخش تحت فشار می شود که تخریب بافت روده و درد در ناحیه شکم را به دنبال خواهد داشت. اگر خون رسانی به بخش مذکور به طور کامل قطع شود، بافت روده به طور کلی فاسد (gangrene) می شود. در این حالت عفونت ممکن است در تمامی حفره شکمی پخش شده و شرایط خطرناکی را برای فرد به وجود آورد.

احتمال انسداد روده در بزرگسالانی که فتق ناف دارند، بیشتر است. معمولاً برای درمان این شرایط به صورت اورژانسی جراحی انجام می شود.

منبع: epezeshk.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *