تغذیه و تناسب اندامورزش

اثرات ورزش بر قلب و سلامتی آن

در هنگام انجام تمرین‌های ورزشی روزمره، سیستم قلبی-عروقی، تغییرات مشخصی را از خود نشان می‌دهد. همچنین، ورزش در دراز مدت به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. با این حال، اگر بیماری قلبی دارید، قبل از شروع تمرین، حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در ادامه به طور کامل به بررسی اثرات ورزش بر قلب می‌پردازیم.

اثرات ورزش بر قلب

اثرات ورزش بر قلب

به گزارش عطارباشی به نقل از «نیوهلث ادوایزر» هنگام ورزش معمولا ضربان قلب افزایش می یابد. در حین تمرین، برای تولید انرژی، به اکسیژن بیشتری نیاز است. از آنجا که اکسیژن از طریق جریان خون منتقل می شود، قلب برای تامین اکسیژن عضلات درگیر، باید خون بیشتری را پمپاژ کند.

شدت فعالیت بدنی، میزان افزایش ضربان قلب را مشخص می کند. برای بهبود تناسب قلبی و عروقی، باید ضربان قلب به میزان قابل توجهی بالاتر از زمانی باشد که قلبتان در حال استراحت است. تناسب قلبی عروقی، باعث بهبود ضربان قلب در حین استراحت و تمرین می شود.

آیا تاکنون فکر کرده اید که در طول ورزش، چه اتفاقی برای قلبتان می افتد و این عمل با چه سرعتی رخ می دهد؟ به گفته ی انجمن قلب امریکا، میانگین ضربان قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه است. با این وجود، ضربان قلبِ اشخاصی که ورزش می کنند، در هنگام استراحت، کمتر از ۶۰ بار است. در هنگام فعالیت، ضربان قلب نباید بیشتر از ۵۰ تا ۸۵ درصد حداکثر ضربانتان باشد.

در طول ورزش یا پس از آن، می توانید میزان ضربان قلب خود را به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه  اندازه گیر ضربان قلب، کنترل نمایید. نبض خود را به مدت ۱۰ ثانیه اندازه گیری کنید و سپس آن را در ۶ ضرب کنید.

اثرات ورزش بر قلب و سلامتی آن

ورزش منظم موجب تقویت سلامت قلب می شود.  همانگونه که ورزش، ماهیچه های دیگر را تقویت می کند، باعث تقویت عضلات قلب نیز می شود. این امر کمک می کند که خون به سرتاسر بدن شما پمپاژ شود و فشار خون را کنترل می کند.

فعالیت فیزیکی، جریان خونِ رگ های کوچکِ اطراف قلب را نیز افزایش می دهد. انشعابات و اتصالات بیشتری، بین سرخرگ های کرونری کوچک، ایجاد می شوند. از اختلالات سرخرگ های کرونری و بروز حملات قلبی، جلوگیری می کند.

فعالیت بدنی منظم، سطح کلسترول HDL را افزایش و سطح کلسترول LDL را نیز کاهش می دهد. همچنین از خطر ابتلا به حملات قلبی جلوگیری می کند.

ورزش، نقش مهمی را نیز در کنترل وزن بدن ایفا می کند که برای سلامت قلب ضروری است.

ورزش های مفید برای قلب

 برنامه ورزشی شما باید مطابق موارد زیر باشد:

۱.ورزش ایروبیک

ورزش ایروبیک یا هوازی اغلب با نام کاردیو شناخته میشود. در حین انجام ورزش هوازی، ضربان قلب افزایش می یابد و تنفس سریع تر می شود. اما هنوز می توانید بدون مشکل، با دیگران صحبت کنید. می توانید دوچرخه سواری، آهسته دویدن، تند دویدن، شنا، پیاده روی و … را انتخاب کنید. اگر بیماری خاصی دارید، فعالیت بدنی خفیف تری انتخاب کنید و در انجام ورزش زیاده روی نکنید.

۲.تمرین قدرتی

توصیه می شود که ۲ الی ۳ بار در هفته، تمرین های قدرتی انجام دهید. با این کار، عضله هایتان وقت کافی برای ترمیم شدن دارند. یوگا، سیم کش، تمرین با وزنه، یا هر کدام را که خودتان ترجیح می دهید انتخاب کنید.

چگونه خود را با یک برنامۀ ورزشی وفق دهیم؟

استراحت کردن در حین تمرین بسیار مهم است. پس از درک اثرات ورزش بر قلب و اینکه چه ورزش هایی برای سلامت قلب مفید هستند، می توانید از این روش ها برای انجام تمرین های منظم و وفق دادن خود با ورزش استفاده کنید:

*در برنامه ی روزانه ی خود، مقداری از زمانتان را به ورزش کردن اختصاص دهید.

*با همسر یا دوستانتان ورزش کنید، زیرا  باعث می شود انگیزه تان بیشتر شود.

*در حین تند دویدن، دوچرخه سواری یا آهسته دویدن، از یک دستگاه اندازه گیر ضربان قلب یا سرعت سنج استفاده کنید. برای خود هدفی تعیین کنید و به آن برسید.

*نموداری تنظیم کنید و سوابق و پیشرفت های خود را در آن بنویسید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *