ترک پوستی چیست؟

ترک‌های پوستی خطوط یا رگه‌هایی می‌باشند که ناشی از کشش بافت‌های پیوندی پوست هستند. هنگامی که لایه‌ی میانی پوست با سرعت بیش از حد کشیده می‌شود، برخی از فیبرهای کلاژن آن می‌توانند پاره شوند. که این اتفاق می‌تواند این امکان را ایجاد کند که عروق خونی زیرین ظاهر شده و و ترک‌های پوستی قرمز یا ارغوانی رنگ بر جای بگذارد. با گذشت زمان، با بهبود یافتن رگ‌های خونی، این ترک‌ها به رنگ سفید یا نقره‌ای در می‌آیند. به طور معمول، ترک‌ها به طور کامل از بین نمی‌روند.

اگر چه این ترک‌ها از لحاظ فیزیکی دردناک نیستند، اما ترک‌ پوستی می‌توانند اعتماد به نفس و عزت نفس را تحت تأثیر قرار دهد. ترک‌ های پوستی می‌توانند در موارد شدید بد شکل شوند. به دلیل اثرات روانی آنها، کارشناسان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا درمان موثر برای این ترک‌های پوستی را پیدا کنند. متاسفانه هیچ درمانی کاملا این ترک‌ها را از بین نبرده است. با این حال، روش‌های جدید درمان ترک‌های پوستی، در حال به وجود آمدن هستند.

عوامل خطر

دلیل اینکه چرا برخی افراد دچار ترک‌های پوستی و ترک بعد از حاملگی می‌شوند هنوز معلوم نیست. برخی افراد ممکن است به علت ژنتیک یا سطوح هورمونی معین بیشتر مستعد ابتلا به ترک‌های پوستی باشند.

یک مطالعه نشان می‌دهد، از آنجا که زنان در طول بارداری وزن بیشتری اضافه می‌کنند و زنانی که در سنین پایین باردار هستند، بیشتر دچار ترک‌های پوستی می‌شوند. با این حال، این عوامل به تنهایی تضمین کننده‌ی مبتلا شدن زن به ترک‌های پوستی نیستند.

به نظر می‌رسد سطوح بالاتر هورمون‌های استروئیدی در بدن در برخی موارد در به وجود آمدن ترک‌ های پوستی نقش داشته باشند. افرادی که بیماری کوشینگ دارند، معمولا نسبت به افرادی که دچار این عارضه نیستند دچار ترک‌های پوستی بیشتری هستند.

همینطور، افرادی که از داروهای استروئیدی یا از کرم‌های استروئیدی موضعی استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال ابتلا به ترک‌های پوستی را دارند. کارشناسان معتقدند که این به این دلیل است که هورمون‌های استروئید ممکن است کلاژن را در پوست تضعیف کنند، و احتمال دارد که آنها شکسته شوند.

درمان

درمان‌های در دسترس برای پوست، امیدی برای کاهش ترک‌ های پوستی ارائه می‌دهند. اگر چه هیچ راه حلی وجود ندارد که برای همه کارساز باشد، اما بسیاری از بیماران با انجام برخی از درمان‌ها به موفقیت دست یافته‌اند.

رتین- آ

ترتینوئین اغلب با نام تجاری Retin -A نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که ترتینوئین (اسید رتینوئیک) واقعا طول و عرض ترک‌های پوستی و ترک شکم بعد از زایمان را کاهش می‌دهد، اگر برای ترک‌های پوستی تازه به وجود آماده استفاده شود، نه برای ترک‌های پوستی بیشتر از چند ماه، که هنوز قرمز یا صورتی هستند و به سفید یا نقره‌ای تبدیل نشده‌اند. ترتینوئین بر روی ترک‌های پوستی از طریق لایه برداری کمی از روپوست (لایه بیرونی پوست) و تحریک تولید کلاژن در درم زیر آن عمل می‌کند. این درمان ظاهر ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند قرمزی و پوست انداختن را ایجاد کند و نباید توسط زنان باردار یا زنان پرستار مورد استفاده قرار گیرد. ترتینوئین فقط به صورت تجویزی قابل دسترس است. مزایای آن هنگامی که روی ترک‌های پوستی جدید استفاده می‌شود، بیشتر می‌شود، بنابراین درمان زود هنگام توصیه می‌شود. هنگامی که ترک‌ها به رنگ سفید یا نقره‌ای تبدیل می‌شوند ترتینوئین، ممکن است دیگر فایده نداشته باشد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ تولید کلاژن بدن است که یک بافت پیوندی را که حالت کشسانی و سفتی به پوست می‌دهد را تحریک می‌کند. این روش شامل سوراخ کردن پوست چندین بار با سوزن‌های کوچک برای ایجاد یک محل زخم در لایه درم است که موجب روند بهبودی طبیعی بدن می‌گردد.

هنگامی که بدن آسیب در درم را دریافت می‌کند، کلاژن جدید تولید می‌کند که سپس برای بهبود چاک‌های اولیه که باعث ایجاد ترک‌ بعد از لاغری و پوستی می‌شود، در درم استفاده می‌شود. لایه خارجی پوست به وسیله روش میکرونیدلینگ تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، و اجازه می‌دهد کلاژن جدید تنها برای ترک‌ پوستی استفاده شود.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن باعث تولید کلاژن در پوست می‌شود که خاصیت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد و به پوست کمک می‌کند تا ترک را به زخم‌های بسیار نازک‌تر تبدیل کند. درم ابریژن فرآیندی است که به معنای واقعی کلمه زخم اپیدرم (یا لایه بالای پوست) را مجبور می‌کند پوست جدید و جوان‌تر را به جای پوست قدیم یا مرده قرار دهد.

از سوی دیگر، میکرودرم ابریژن شامل استفاده از یک دستگاه پر از کریستال‌های اکسید آلومینیوم است که در ناحیه آسیب دیده پوست اسپری می‌شود. این روش همچنین پوست مرده را از اپیدرم حذف می‌کند، اما بر خلاف درم ابریژن، برای پوست معمولا ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا بهبود یافته و قرمزی ناپدید شود.

لیزر یا نور درمانی

لیزر و نور درمانی اثبات شده است که به طور قابل توجهی بهبود ظاهر ترک‌های پوستی را افزایش می‌دهد، گرچه بسیار گران است.

لیزر درمان یکی از جدیدترین درمان‌های ترک شکم در بارداری و ترک‌های پوستی است که به نظر می‌رسد در کاهش ظاهر آنها موثر باشد. لیزرهای رنگی پالسی و نور شدید پالسی می‌تواند ظاهر ترک‌ پوستی را بهبود بخشد و در طول زمان تولید کلاژن را افزایش دهد. این درمان‌ها توسط یک جراح پلاستیک، زیبایی و یا پوست انجام می‌شوند.

در طول درمان، نور لیزر پیوند مولکولی در بافت پوست را پاره می‌کند، که باعث می‌شود که بافت در فرآیند شناخته شده با عنوان فرسایش، متلاشی می‌شوند. سپس روند بهبودی طبیعی بدن بافت‌های قدیمی و آسیب دیده را از بین برده و آن را با کلاژن جدید و الاستین، بلوک‌های ساختاری اصلی پوست صاف، بازسازی می‌کند. کلاژن جدید می‌تواند بافت ترک‌های پوستی را نرم‌تر کند و ظاهر ترک‌های پوستی روی پوست را با بهبود رنگ کاهش دهد.

پلاسما غنی از پلاکت با اولتراسوند

درمان پلاسما غنی از پلاکت (PRP) به عنوان راهی برای احیای پوست و افزایش تولید کلاژن محبوبیت به دست آورده است. درمان پی آر پی از پلاکت گرفته شده از خون خود بیمار بلافاصله قبل از انجام روش استفاده می‌کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که درمان PRP  همراه با دستگاه اولتراسوند ممکن است درمان خوبی برای کاهش ترک‌ پوستی و ترک بعد از حاملگی و لاغری باشد. بیش از ۷۰ درصد از بیماران با این درمان بهبودی خوب یا خیلی خوب در ظاهرشان ایجاد شده است.

جراحی پلاستیک

حذف چربی شکم، لیفت ران و سایر روش‌هایی مانند این با برداشتن پوست اضافه و سفت کردن پوست و بافت باقی مانده کار می‌کنند. جراحی اغلب برای افرادی که به دلیل کاهش وزن یا حاملگی دچار افتادگی پوست هستند توصیه می‌شود. متقاضی مناسب بریای جراحی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • در وزن پایدار و در سلامت خوب باشد.
  • سیگار نکشد.
  • انتظارات واقع بینانه در مورد اینکه جراحی می‌تواند چه کاری انجام دهد داشته باشد.

این روش‌ها به طور خاص تنها برای حذف ترک‌های پوستی طراحی نشده است. با این حال، زمانی که پوست آسیب دیده از بدن حذف می‌شود، از دست دادن ترک‌ها می‌تواند به عنوان یک مزیت شمرده شود.

اگر پوست شل نیست، این نوع جراحی پلاستیک نمی‌تواند یک گزینه مناسب باشد. قبل از انجام هر جراحی، بیماران باید با جراح خود در مورد خطرات و مزایای احتمالی صحبت کنند.

درمان‌های جایگزین و خانگی برای ترک‌های پوستی

برخی از کرم‌ها، روغن‌ها و سایر محصولات موضعی پوست در قفسه‌های فروشگاه ادعا می‌کنند می‌توانند از ترک‌های پوستی جلوگیری کرده یا آنها را کاهش دهند. مواد تشکیل دهنده‌ی محبوب شامل کره کاکائو، روغن زیتون و روغن بادام می‌باشند.

علی رغم ادعایی که در این مورد وجود دارد، هیچ کرم ضد پیری یا روغن برای کمک به پیشگیری یا درمان ترک‌های پوستی اثبات نشده است. ترک‌ پوستی و ترک شکم در بارداری در لایه‌ی عمیق درم جایی که مرطوب کننده‌ها و کرم‌ها نمی‌توانند به آنجا دست پیدا کنند رخ می‌دهد.

مراقبت مناسب از پوست می‌تواند به بهتر به نظر رسیدن پوست کمک ‌کند:

  • حفاظت مناسب در برابر خورشید: کرم ضدآفتاب به تنهایی نمی‌تواند از ترک‌ بعد از لاغری و بلوغ جلوگیری کند، اما به طور کلی سلامت و ظاهر کلی پوست را بهبود می‌بخشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است زخم‌های موجود و ترک‌ها را قابل مشاهده‌تر کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند فیبرهای کلاژن پوست را از بین ببرد و فرد را در معرض خطر ترک‌های پوستی قرار دهد.
  • پوست را هیدراته نگه دارید: استفاده از مرطوب کننده پس از حمام، در حالی که پوست هنوز مرطوب است، می‌تواند به نفوز بهتر محصولات کمک کند و حالت نرم و کسشانی پوست را حفظ کند. زنان باردار ممکن است دریابند که پوستی که به سرعت در حال کشیده شدن است در شکم خارش دارد، و مرطوب کننده‌ها اغلب باعث تسکین آنها می‌شوند.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب، خوردن انواع غذاهای مغذی و ورزش منظم می‌تواند وزن را پایدار نگه دارد و به طور کلی سلامت را ارتقا بخشد.
  • اجتناب از تغییرات ناگهانی وزن و کار کردن در جهت افزایش وزن سالم و تدریجی در دوران بارداری نیز مفید است.

هزینه

هزینه‌ی رفع ترک‌های پوستی و ترک شکم در بارداری به طور گسترده‌ای بسته به تکنیک استفاده شده و شدت ترک پوستی متفاوت است. تکنیک‌های طبیعی مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها به طور کلی ارزان‌ترین بوده و کمتر پیچیده هستند، اما از طرفی اثر کمتری هم دارند.