پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

۶ راهکار مهم برای پیشگیری از قوز کمر

مقاله در یک نگاه

قوز کمر اتفاق ناخوشایندیست که ممکن است به دلایل مادرزادی و یا مشکلات سلامتی، وضعیت نادرست نشستن و سوء تغذیه ایجاد شود. حفظ وضعیت مناسب بدن در هنگام نشستن، راه رفتن و خوابیدن، پوشیدن کفش های مناسب، خوابیدن روی تشک و بالشت با کیفیت، ورزش و عدم حمل کوله و ساک های سنگین بر روی شانه به پیشگیری از قوز کمر کمک می کند.

ستون فقرات، از میانه ی کمر شما آغاز و به سمت پایین ادامه دارد و حاوی نخاع است که همانند بزرگراه وسیعی از اعصاب، مغز را به همه ی بافت های بدن متصل می کند. نیازی به گفتن نیست که سلامت ستون فقرات شما از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر از بغل نگاه کنید، ستون فقرات شما حاوی سه انحنای اصلی است که برای انعطاف پذیری و ثبات آن مورد نیاز است. اگر از پشت به ستون فقرات خود نگاه کنید، کمر شما باید صاف باشد و از طرفی به طرف دیگر منحرف نشده باشد. برخی از افراد به صورت مادرزادی دارای قوز کمر هستند، اما عوامل اصلی قوز کمر شامل مشکلات سلامتی، وضعیت نادرست نشستن و سوء تغذیه است. این مقاله، راهکارهایی برای درمان قوز کمر ارائه می دهد.

۱- وضعیت مناسب بدن را حفظ کنید.

وضعیت درستِ نشستن، راه رفتن و خوابیدن، یکی از مهم ترین کارهاییست که می توانید برای بهبود قوز کمر و کمک به ستون فقرات خود انجام دهید. بسیاری از افراد، دارای شغل های بی تحرک هستند و مدت زمان طولانی از روز خود را پشت میز می نشینند، بنابراین ارتفاع، راحتی و تکیه گاه صندلی از اهمیت زیادی برخوردار است. صندلی شما باید قابل تنظیم باشد و کمر شما را به خوبی حمایت کند. زمانی که در خانه به سر می برید، برای تکیه گاه کمر خود از یک بالشتک استفاده کنید و پاهای خود را در هنگام تماشای تلویزیون بالا بگذارید.

  • زمانی که می نشینید، پاهای خود را به حالت ضربدری قرار ندهید، چرا که این کار موجب عدم تعادل در باسن شما می شود و بر روی قسمت پایینی کمر شما فشار وارد می کند.
  • صفحه ی کامپیوتر شما باید در سطح چشمان و در مقابل صندلی شما باشد، در غیر این صورت، گردن شما کشیده می شود و ممکن است دچار انحنای غیر طبیعی شود.

۲- کفش های با کیفیت بپوشید.

پاهای شما اهمیت زیادی در وضعیت ستون فقرات دارند چرا که شالوده و اساس بدن محسوب می شوند. به همین دلیل باید کفش های محکم با تکیه گاه منحنی خوب و کمی پاشنه دار (نیم تا یک سانتی متر پاشنه) بپوشیم که جای کافی برای انگشتان پا داشته باشد. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند بپرهیزید، چرا که بر روی مرکز گرانش زمین تاثیر می گذارند و تراز کل بدن را بر هم می زنند؛ حتی ممکن است موجب کشش بیش از حد ستون فقرات کمری شوند.

  • اگر سنگین وزن، دارای پاهایی با کف صاف و یا پاهای کوتاه هستید، از آتل های پاشنه ی پا استفاده کنید. این آتل ها، با حمایت انحنای پا موجب سلامت ستون فقرات و بیومکانیک های بهتر در هنگام راه رفتن و دویدن می شوند.
  • آتل ها، توسط پزشکان، متخصصان پا و متخصصین پزشکی ساخته می شود.

۳- روی یک تشک سفت بخوابید.

شما حداقل یک سوم زندگی خود را در رختخواب به سر می برید، بنابراین کیفیت تشکی که روی آن می خوابید و چگونگی خوابیدن شما روی آن بسیار اهمیت دارد. برای بسیاری از افراد، خوابیدن روی یک تشک مناسب، بهترین استراتژی برای حمایت از ستون فقرات محسوب می شود. شما هر ۸ تا ۱۰ سال یک بار باید تشک خود را عوض کنید. ضخامت بالشت شما باید با فاصله ی سر شما تا شانه یکسان باشد طوری که گردن شما در راستای بدن قرار گیرد، نه پایین تر و نه بالاتر از آن.

  • بهترین وضعیت خواب برای ستون فقرات شما، خوابیدن به پهلو است، طوری که باسن و زانوهای شما کمی خم شده باشد و یک بالشت کوچک بین ران های شما قرار گرفته باشد. این کار موجب تراز شدن باسن شما می شود.
  • در هنگام مطالعه، از انباشته کردن بالشت در زیر سر خود بپرهیزید، چرا که این کار موجب کشیده شدن گردن و تغییر شکل آن می شود.

۴- کوله پشتی یا کیف سنگین روی شانه های خود قرار ندهید.

حمل کیف یا کوله پشتی حتی به مدت کوتاه، دارای عواقب جدی بر روی ستون فقرات شما می باشد، چرا که ستون فقرات شما را منقبض می کند و حتی ممکن است منجر به انحنای ستون فقرات شود. بدتر از آن، زمانیست که شما کوله پشتی خود را تنها روی یک شانه می اندازید که این کار، ستون فقرات شما را به شدت دچار انحنا می کند.

  • در هنگام استفاده از کوله پشتی یا کیف سنگین، همواره سعی کنید وزن آن را بین دو شانه ی خود تقسیم کنید و به هیچ وجه آن را بر روی یکی از شانه ها حمل نکنید.
  • از ساک ها یا کوله پشتی های چرخ دار استفاده کنید.

۵- ورزش کنید و فعال باشید.

ورزش با شدت متوسط دارای فواید سلامتی بسیاری می باشد که از جمله می توان به کاهش وزن و افزایش قدرت ماهیچه ها اشاره کرد؛ که هر دوی این موارد به سلامت ستون فقرات کمک می کند. حمل وزنه های بسیار سنگین، فشار زیادی بر روی مفاصل نخاعی وارد کرده و آن را بیشتر مستعد فرسودگی و غیر هم ترازی می کند. به علاوه، ماهیچه های قوی تر موجب نگه داشتن استخوان ها و مفاصل در جای خود می شود. وزنه برداری، یک روش بسیار خوب برای ساختن ماهیچه هاست، اما مراقب باشید که کار کردن بر روی دسته ای از ماهیچه ها و فراموش کردن دسته ای دیگر از ماهیچه ها، موجب مشکلاتی در وضعیت بدن می شود.

  • هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، با بازو و پاهای خود سه تا پنج بار حرکات اسنو آنجلز را انجام دهید. این حرکت برای گرم کردن و کشش خفیف ماهیچه های مهم برای تراز کردن ستون فقرات شما بسیار مفید است.
  • استفاده از ماشین های قایقرانی در باشگاه، ماهیچه های بین تیغه ی شانه را تقویت می کند و وضعیت بالا تنه را بهبود می بخشد.
  • پیلاتس و یوگا ورزش های دیگری هستند که بدن شما را می کشند و متعادل می کنند، به ویژه ماهیچه های هسته ای (همچون شکم، لگن و قسمت پایین کمر) که برای داشتن یک اندام متناسب اهمیت دارد.

۶- مواد مغذی و سالم مصرف کنید.

برای داشتن استخوان سالم، صاف و قوی، مواد مغذی خاصی مورد نیاز است. مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و بورون، ماتریکس معدنی استخوان ها را می سازند و کمبود آنها موجب شکستگی و پوکی استخوان می شود. ویتامین D نیز برای سلامت استخوان ها اهمیت دارد و کمبود آن موجب نرمی استخوان می شود.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب تولید ویتامین D از پوست شما می شود.
  • میزان کلسیم مصرفی مجاز در روز با توجه به سن افراد، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم می باشد. بهترین منابع کلسیم، کلم پیچ، اسفناج، ساردین، توفو، بادام و دانه ی کنجد است.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *