زندگیتان را با ورزش لذت بخش تر کنید -

زندگیتان را با ورزش لذت بخش تر کنید

یکی از مشکلات جامعه، عدم تحرک و نپرداختن به ورزش منظم و فعالیت بدنی است که در نتیجه این شیوه نادرست، باعث بروز انواع بیماری و مشکلات فراوان خواهد شد؛ به همین منظور متخصصان و کارشناسان ورزشی، همیشه انجام ورزش منظم را به همه و به‌خصوص افراد چاق توصیه می‌کنند.

ورزش یعنی هرگونه حرکتی که عضلات را به حرکت و چالش در آورد و باعث دستیابی به تندرستی، نشاط، تناسب اندام و کالری‌سوزی شود.

فعالیت‌های بدنی شامل انواع مختلفی همچون شنا کردن، دویدن، پیاده‌روی و رقصیدن است؛ همچنین تحرک و فعالیت بدنی، فواید جسمی و ذهنی فراوانی دارد و حتی باعث می‌شود فرد عمر طولانی‌تری داشته باشد. در ادامه مقاله، به تعدادی از بهترین فواید ورزش اشاره خواهد شد.

ایجاد شادی و نشاط

اثبات شده که ورزش‌کردن می‌تواند افسردگی و اضطراب را از بین ببرد و روحیه را بهبود بخشد. انجام ورزش، تغییراتی را در بخش‌هایی از مغز به وجود می‌آورد که مسئول تنظیم استرس و نگرانی است؛ همچنین حساسیت مغز نسبت به هورمون سروتونین و نورفینافرین را افزایش می‌دهد که احساس افسردگی را از بین می‌برد.

به‌علاوه پرداختن به ورزش، تولید اندورفین را افزایش می‌دهد که موجب احساس مثبت و کاهش درد در فرد می‌شود؛ همچنین انجام ورزش می‌تواند علائم افسردگی و استرس را در افرادی که از نگرانی رنج می‌برند کاهش دهد و موجب شود که بیشتر، مراقب وضعیت ذهنی خود باشند و توجه آنها را از عامل ترس، دور ‌کند.

نکته: مهم نیست که تمرین‌تان چقدر شدید است؛ نکته مهم این است که ورزش می‌تواند روحیه شما را بهتر کند.

کمک به کاهش وزن

پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که عدم تحرک و فعالیت، دلیل اصلی اضافه وزن و چاقی است؛ برای درک تاثیر ورزش بر کاهش وزن، باید ابتدا رابطه بین ورزش و مصرف انرژی را درک کنید.

بدن، به ۳ روش انرژی مصرف می‌کند: هضم غذا، ورزش کردن و حفظ عملکردهای بدن (همچون ضربان قلب و نفس کشیدن)؛ در حالی‌که رژیم گرفتن، با پایین آوردن متابولیسم بدن، کاهش وزن را به تاخیر می‌اندازد.

در مقابل، انجام ورزش منظم میزان متابولیسم را بالا می‌برد و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید و بیشتر وزن کم کنید؛ به‌علاوه، براساس پژوهش‌ها ترکیب ورزش‌های هوازی با ورزش‌های قدرتی می‌تواند چربی‌سوزی را در شما به حداکثر برساند و در کنار آن عضله خود را حفظ کنید.

تقویت عضلات و استخوان‌ها

ورزش‌کردن، نقش اساسی در حفظ، تقویت و ساخت عضلات و استخوان‌ها دارد. فعالیت‌های فیزیکی همچون وزنه‌برداری، هنگامی که با دریافت پروتئین کافی همراه شود، می‌تواند عضله‌سازی را تحریک کند؛ زیرا ورزش کردن باعث آزادسازیِ هورمون‌هایی می‌شود که آمینو اسید را جذب می‌کند و این کار، موجب افزایش رشد و قدرت عضلات می‌شود.

نکته مهم: با افزایش سن افراد، حجم عضلات و عملکرد آن کاهش می‌یابد و منجر به صدمات و ناتوانی می‌شود؛ انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی منظم برای حفظ قدرت و کاهش صدمات عضله‌ای ضروری است.

همچنین ورزش موجب حفظ و افزایش چگالی (ژیمناستیک و دویدن) استخوان می‌شود و در سنین بالاتر، باعث جلوگیری از پوکی استخوان نیز خواهد شد.

افزایش سطح انرژی

انجام ورزش می‌تواند تاثیر فراوانی در بهبود و درمان بیماری داشته باشد (آیا بیماران باید ورزش را متوقف کنند؟)، پرداختن به ورزش باعث افزایش انرژی (به شیوه سالم) در بیماران می‌شود. براساس یک پژوهش، انجام ۶ هفته ورزش منظم، احساس خستگی در ۳۶ نفر که دچار بی‌حالی و خستگی مزمن بودند را از بین برد؛ همچنین نشان داده شد که ورزش می‌تواند سطح انرژی را در افرادی که بیماری‌هایی همچون سرطان دارند بالا ببرد.

کاهش خطر بیماری‌های مزمن

نپرداختن به ورزش منظم، دلیل اصلی بیماری‌های مزمن است؛ ورزش منظم می‌تواند باعث بهبود حساسیت به انسولین، تناسب قلبی-عروقی و توده بدن و همچنین کاهش فشار خون و میزان چربی بدن شود.

در مقابل، نداشتن ورزش منظم حتی در کوتاه‌مدت نیز موجب افزایش چربی شکمی، خطر ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی و مرگ می‌شود؛ بنابراین برای کاهش چربی شکمی و کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها، انجام ورزش روزانه توصیه می‌شود.

تضمینِ سلامت پوست

پوست می‌تواند تحت تاثیر استرس‌های اکسیداتیو بدن قرار بگیرد؛ استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که سد اکسیداتیو بدن نمی‌تواند آسیب‌هایی که رادیکال‌ها به بدن می‌زنند را کاملا درمان کند، این امر موجب می‌شود که ساختار درونی آنها آسیب ببیند و پوست خراب شود.

اگرچه که ورزش شدید و خسته‌کننده فیزیکی می‌تواند به آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط باشد، ولی انجام ورزش منظم و متعادل نیز می‌تواند تولید آنتی‌اکسیدان‌های بدن را فعال کند که موجب محافظت از سلول‌ها می‌شود؛ همچنین، ورزش می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و باعث بازسازی پوست شود، که این کار سبب به تاخیر افتادن پیری پوست خواهد شد.

کمک به حافظه و سلامت مغزی

ورزش کردن از عملکرد مغز، حافظه و مهارت‌های اندیشیدن محافظت می‌کند. هنگام انجام ورزش، ضربان قلب افزایش می‌یابد که موجب بالا رفتن جریان خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های مغزی می‌شود؛ همچنین تولید هورمون‌هایی که موجب رشد سلول‌های مغزی می‌شود را افزایش می‌دهد.

حرف آخر

گروه فیتامین همچنان تاکید دارد که راز دستیابی به تناسب اندام، در انجام ورزش منظم (برنامه ورزشی مناسب)، داشتن رژیمی متعادل و سالم و پرهیز از بی‌تحرکی نهفته است.

پیشنهاد ویژه: مقاله‌های (فواید ورزش و نقش آن در سلامتی) و (چقدر در هفته ورزش کنم تا نتیجه بگیرم؟) را در تکمیل مطلبی که خوانده شد، مطالعه فرمایید.

منبع: فیتامین

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.