تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

مواد غذایی که کمک می کند مغزتان جوان می‌ماند!

شاید شما هم مثل بسیاری افراد دیگر، همیشه در پی این هستید که مغزتان فعال و هوشیار باشد و جوان بماند؛ مغز به عنوان یکی از ارگان‌های حیاتی بدن، نیاز به ماده غذایی مخصوص به خود دارد؛ اگر مقدار کافی پروتئین، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا-۳ مورد نیاز خود را دریافت نکند و این مواد حیاتی به مغز نرسد، بدون شک قدرت شناخت مغز و فعالیت آن کاهش می‌باید و حتی ممکن است فرد حافظه خود را از دست بدهد.

تغذیه مغز را شوخی نگیرید!

هیچ‌گاه تغذیه مغز را شوخی نگیرید، حتی رژیم‌هایی داریم که فقط مختص مغز است و برای امتحانات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته اهمیت تغذیه مغز در زنان چند برابر می‌شود، در صورتی که مواد مغذی مورد نیاز به مغز آنها نرسد، احتمال بروز افسردگی چند برابر خواهد شد. در ادامه به ۹ ماده غذایی مهم برای تقویت مغز اشاره خواهیم کرد.

بادمجان

بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان آنتوسیانین است که علاوه‌بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی مفرط، از آلزایمر نیز جلوگیری می‌کند؛ البته توصیه متخصصان علم تغذیه این است که حتماً بادمجان را با پوست مصرف کنید، تا از تمامی خواص آن بهره‌مند شوید.

مصرف ۲۰۰ گرم بادمجان (حدود ۲ فنجان بادمجان خُرد شده) حاوی ۱۵۰۰ میلی‌گرم آنتوسیانین خواهد بود که با مصرف همین میزان، مقدار زیادی از این آنتی اکسیدان ضروری را جذب خواهید کرد. اگر می‌خواهید دارویی معجزه‌آسا برای مغزتان درست کنید، بهتر است بادمجان را با سیر، رزماری و روغن زیتون طعم‌دار کرده و سپس کباب کنید.

کاکائو

خوردن یک تکه کاکائو تلخ در طول روز، می‌تواند هوشیاری مغزتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ شکلات تلخ سرشار از فلاونول‌ است پس حتما قبل از تست هوش یا تست چشم پزشکی حتماً شکلات بخورید.

برای اثبات تأثیر کاکائو بر روی مغز، در مطالعه‌ای که بر روی تعداد ۳۰ نفر فرد بالغ صورت گرفت، ابتدا از این افراد تست هوش و تست بینایی‌سنجی گرفته شد، سپس ۱۵ نفر از آنها به مدت یک هفته از شکلات تلخ و ۱۵ نفر دیگرشان از شکلات سفید استفاده کردند؛ نتیجه این تحقیق بسیار شگفت‌انگیز بود، افرادی که از شکلات تلخ خورده بودند نسبت به ۱۵ نفر دیگری که شکلات سفید مصرف کرده بودند، نمره تست هوش و بینایی‌شان به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود.

نکته: شکلات سفید دارای فلاونول نبوده و در نتیجه اثری بر روی عملکرد مغز نخواهد داشت.

فلاونول موجود در شکلات تلخ، جریان خون را در رگ‌های مغز افزایش داده و باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

بنابراین در قفسه فروشگاه‌ها همیشه به دنبال تلخ‌ترین شکلات‌ها باشید؛ نظرتان در مورد شکلات ۹۹٫۹ درصد تلخ چیست؟!

کلم‌ها

دسته سبزیجات شب بویان یا کلمیان که شامل کلم بروکلی، بروکسل، کاهو و گل کلم می‌شود سرشار از ترکیبات سولفور هستند که از مغز شما در برابر استرس اکسیداتیو (حمله به ارگانیسم بدن) حفاظت خواهند کرد.

طبق مطالعاتی که صورت گرفت، زنانی که از انواع کلم استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که فقط میوه‌ها و سبزیجات به غیر از کلم مصرف می‌کردند، فعالیت ذهنی و مغزی سالم‌تری داشتند. کلم بروکلی نیز حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین سی و بتا کاروتن است که یکی از مواد ضروری برای مغز محسوب می شود.

بنابراین مصرف کلم بروکلی ارتباط مستقیم با سلامت مغز دارد و نقش اساسی در این زمینه بازی می‌کند؛ بهترین شیوه استفاده از این سبزیجات مفید نیز، مصرف آنها به صورت خام است؛ البته اگر تمایل نداشتید می‌توانید کمی با روغن زیتون تفت دهید و یا کبابی کنید؛ اگر به دنبال بهره‌گیری از خاصیت آن هستید، از پخت بیش از حد این سبزیجات بپرهیزید.

توت‌ها

برای اثبات اثربخشی توت‌ها بر روی عملکرد مغز، آزمایشی صورت گرفت که در آن شرکت‌کنندگان باید جدول سودوکو را در مدت زمان مشخصی حل می‌کردند، طبق نتایج به دست آمده از این آزمایش افرادی که ۱۲ هفته آب توت مصرف کرده بودند، نتایج بهتری در مقایسه با افراد دیگر، از خود نشان دادند.

بهتر است مصرف توت را به وعده صبحانه خود اضافه کرده یا قبل از رفتن به امتحان برای خودتان اسموتی توت درست کنید؛ همچنین می‌توانید کمی توت را داخل فریزر قرار داده تا در تمامی فصول سال از فواید این میوه بهره‌مند شوید.

غلات کامل

غلات کامل حاوی پروتئین و فیبر بیشتری در مقایسه با غلات تصفیه شده هستند که باعث می‌شود میزان انرژی و قند خون‌تان در یک سطح باقی بماند؛ در نتیجه مغز بهتر پاسخگوی فعالیت‌های روزانه‌تان خواهد بود؛ همچنین مصرف غلات کامل باعث می‌شود تا ابتلا به آلزایمر و زوال عقل به تعویق بیفتد.

پس بهتر است از همین امروز نان‌ها و پاستاهای غلات کامل را جایگزین مصرف نان سفید کنید، همچنین مصرف برنج قهوه‌ای و ذرت بو داده نیز برای مغزتان مفید خواهد بود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *