تغذیه و تناسب اندامخواص میوه ها

خواص هویج برای دیابت

هویج بدلیل طعم شیرینی که دارد، ممکن است باعث نگرانی بسیاری از افراد دیابتی شده و این تصور را به وجود آورد که این سبزی برای مبتلایان به این بیماری مضر است. اما مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هویج می‌تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد. در این نوشتار به بررسی فواید هویج برای دیابت می‌پردازیم.

هویج برای دیابت

هویج چیست؟

هویج یک نوع سبزی ریشه‌ای است که معمولا رنگ نارنجی داشته و مخروطی شکل است. نام علمی هویج Daucus carota subs می‌باشد. این سبزی ریشه‌ای سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی است و از محبوب‌ترین سبزی‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود. هویج در تمام طول سال در دسترس بوده و به روش‌های مختلفی می‌توان از آن در آشپزی استفاده کرد. در واقع هویج انتخابی عالی و سالم برای رژیم غذایی شماست، حتی اگر به دیابت مبتلا باشید هم می‌توانید هویج را به طور متعادل مصرف کنید.

هویج برای دیابت

آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند هویج را که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است مصرف کنند؟ سوال جالب و چالش‌برانگیزی است، زیرا مصرف زیاد هویج ممکن است باعث افزایش قند خون شود. شاخص گلوکز این سبزی بالای ۴۰ است و اثر آن بر روی قند خون، متوسط می‌باشد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک رژیم غذایی مخصوص دیابت هستید، مشکلی ندارد اگر مقداری هویج در آن جای دهید و به صورت متعادل آن را مصرف کنید. در زمان گذشته، طعمِ شیرین هویج باعث شده بود تا محققین باور کنند که این سبزی تاثیر به سزایی بر قند خون دارد، اما مطالعات نشان دادند که این باور نادرست بوده است.

علاوه بر شاخص گلوکز متوسط، هویج‌ها فواید و مزایای دیگری نیز دارند. مقادیر بالای فیبر غذایی در هویج بسیار برای بیماران دیابتی مهم است، زیرا  فیبر به تنظیم شدن ترشح انسولین و گلوکز در خون کمک می‌کند. بعلاوه، هویج سرشار از سایر مواد مغذی مهم و آنتی‌اکسیدان‌هاست که شامل سطوح بالای پتاسیم، بتا کاروتن، ویتامین C، ویتامین K و آنتوسیانین‌ها می‌شوند.

بعنوان یک فرد مبتلا به دیابت، باید مصرف هویج را به چند عدد در هفته محدود کنید. خوردن هویج خام بهترین گزینه است، اما پختن آن نیز محتوای مغذی هویج را چندان کاهش نمی‌دهد. مصرف آب هویج فقط در صورتی که خودتان آن را تهیه کرده باشید پیشنهاد می‌شود، زیرا آبمیوه‌فروشی‌ها ممکن است به آب هویج شکر اضافه کرده باشند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *