بارداریسلامتی

تغییرات و علائم مادران در هفته بیست و نهم بارداری

اکنون در هفته بیست و نهم بارداری ، رحم شما ۷ تا ۸ سانتی متر بالای ناف شما است. با بزرگ شدن شکم و درد و رنج های سه ماهه سوم، قطعا ظاهر و احساس شما کاملا مشخص میکنند که باردار هستید. از حالا به بعد، باید انتظار داشته باشید که شکم شما بزرگتر و حتی گردتر شود. کودک شما اکنون در مرحله نهایی بارداری، تمرکز خود را بر روی چاق شدن و افزایش وزن میگذارد.

تغییرات و علائم مادران در هفته بیست و نهم بارداری

رژیم غذایی سالم و مغذی

اگرچه اکنون در انتهای بارداری خود قرار دارید، اما به یاد داشته باشید که داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی را ادامه دهید. برای تقویت بیشتر جنین، در هر وعده غذا، پروتئین های کافی (مانند گوشت بدون چربی یا کم چرب، ماهی، پنیر، حبوبات، دانه ها و تخم مرغ) را دریافت کنید. پروتئین ها برای رشد کودک شما مهم هستند، بنابراین پروتئین ها جنبه مهمی از تغذیه شما در سه ماهه سوم هستند.
اگر گیاهخوار هستید، حتما سعی کنید جایگزین های پروتئین غیر گوشتی را پیدا کنید. به عنوان مثال، می توانید کره بادام زمینی با گندم سبوس دار و ساندویچ مارمالاد یا سالاد با لوبیا سیاه بخورید.

 کلسیم

تمام زنان باردار در سه ماهه سوم خود، حتما باید کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنند. کلسیم به تشکیل استخوان ها و دندان های کودککمک می کند. استئوپروز (تبدیل استخوان های کودک شما از غضروف به استخوان) در سه ماهه سوم ادامه پیدا می کند، بنابراین ضروری است که در سه ماهه سوم محصولات لبنی مصرف کنید.

کودک شما برای تامین تغذیه خود به شما متکی است، بنابراین مهم است که داشتن رژیم غذایی متعادل را ادامه دهید.

یبوست

اگر از یبوست رنج می برید، میتوانید میزان مصرف فیبر خود را افزایش دهید. خوراکی های حاوی فیبر را انتخاب کنید که منابع آنتی اکسیدان برای بارداری سالمتر نیز هستند. این خوراکی ها شامل لوبیا، حبوبات، میوه ها و انواع توت ها می باشند.

مرخصی زایمان

اگر قبلا نتوانسته اید این کار را انجام دهید، هفته بیست و نهم بارداری زمان مناسبی برای بحث در مورد گزینه های مرخصی زایمان با کارفرمای خود است. اگر شرکت شما دارای بیش از ۵۰ کارمند باشد، شما حق استفاده از قانون مرخصی خانواده و پزشکی (FMLA) را دارید. این قانون به کارکنان تمام وقت اجازه می دهد تا پس از تولد نوزاد جدید، ۱۲ هفته مرخصی بدون حقوق بگیرند. اگر شما برای این قانون واجد شرایط نیستید، باید با بخش منابع انسانی ملاقات کنید تا ببینید آیا می توانید برای نوزاد جدید خود چندین روز از مرخصی های خود استفاده کنید.

افزایش وزن

اضافه وزن بارداری شما در هفته بیست و نهم بارداری در صورتی که وزن شما معمولی باشد، ممکن است بین ۹ تا ۱۱ کیلو باشد. همان طور که دوران بارداری میگذرد، هر هفته نیم تا یک کیلو اضافه وزن خواهید داشت.

در هفته بیست و نهم بارداری ، باید انتظار داشته باشید که حداقل پیش از تولد نوزاد خود، ۵ کیلو یا بیشتر اضافه وزن داشته باشید. افزایش وزن توصیه شده در دوران بارداری بین ۱۲ تا ۱۵ کیلو برای وزن متوسط است. برای سلامتی خود و کودک دلبندتان، باید سعی کنید افزایش وزن مجاز داشته باشید.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *