بارداریسلامتی

مزایای ماساژ پرینه برای زایمان طبیعی

مراقبت های روزهای آخر دوران بارداری و آماده سازی مادران باردار برای زایمان دو واژه مترادف هستند که تقریبا از چند هفته قبل از زایمان طبیعی شروع می شوند. در حالی که بخش مهمی از این مراقبت ها باید در مورد مادر باردار صورت گیرد، اما اکثر افراد فکر می کنند که این آماده سازی فقط به معنی آماده نمودن اتاق نوزاد است. خوب، با این که آماده سازی لوازم مورد نیاز نوزاد، در صدر لیست مایحتاج یک مادر باردار قرار دارد، اما نکته مهم دیگر این است که آمادگی روحی و جسمی بیشتری هم باید در مادر باردار صورت گیرد. انجام دادن ماساژ پرینه (منطقه بین مقعد و فرج) در مادران باردار قبل از تولد نوزاد، یکی از نمونه های آماده سازی مادر برای داشتن یک زایمان طبیعی راحت است. اگر شما به عنوان یک مادر باردار به سمت هفته های آخر بارداری خود حرکت می کنید، به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید از ماساژ پرینه سود و منفعت بیشتری ببرید. بنابراین، در این مقاله، به تمام سوالات شما مادر گرامی در این مورد پاسخ داده شده تا با استفاده از کلمات ساده، اهمیت و فواید ماساژ پرینه برای زایمان طبیعی راحت تر را برای همیشه به خاطر داشته باشید.

ماساژ پرینه چیست؟

به عنوان یک خانم باید بدانید که پرینه، سمت راست کف لگن و منطقه ای بین مقعد و واژن مادر است. بسیاری از پزشکان در آخرین هفته بارداری، برای آمادگی مادران باردار نسبت به زایمان طبیعی، ماساژ پرینه را توصیه می کنند که این کار کمک خواهد کرد تا بدن مادر در هنگام زایمان طبیعی بیشتر انعطاف پذیر شده و از پاره شدن مجرای زایمان و یا پارگی دستگاه تناسلی او جلو گیری شود. به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که با ماساژ این ناحیه در روزهای آخر دوران بارداری، احتمال پاره شدن دستگاه تناسلی و نیاز به بخیه یا اپیزیاتومی در مادران کاهش می یابد. به عبارت ساده تر، با ماساژ پرینه و آموزش درست اصول ورزشکاری قبل از زایمان، بدن مادر با سرعت بیشتری برای زایمان طبیعی آماده خواهد شد. انجام این حرکات ورزشی کمک می کند تا شرایط بافت های عضلانی در اطراف منطقه پرینه مادر باردار هم برای زایمان طبیعی بهتر شود.

مزایای ماساژ پرینه برای زایمان طبیعی

در ادامه این مقاله، برخی از مزایای ماساژ پرینه بررسی خواهد شد. این مزایا عبارتند از:
۱٫ هنگامی که شما به عنوان مادر باردار، به زمان به دنیا آمدن نوزادتان نزدیک می شوید، امتداد کف لگن شل شده و سر جنین را در خود جای می دهد و از پارگی بیشتر دستگاه تناسلی جلوگیری می کند. این در حالی است که انجام ماساژ پرینه به سادگی سبب گسترش و باز شدن بیشتر کانال خروجی نوزاد خواهد شد.
۲٫ به گفته محققان و پزشکان متخصص، انجام این ماساژ احتمال پاره شدن شدید دستگاه تناسلی مادر را هم در هنگام زایمان طبیعی تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
۳٫ انجام به موقع ماساژ پرینه از به دنیا آمدن نوزاد به کمک جراحی و یا استفاده از فورسپس جلوگیری خواهد نمود.
۴٫ انجام این ماساژ کف لگن مادر را بیشتر آماده کشش نموده و باز شدن آن را آسان خواهد کرد، که به نوبه خود فشار کمتری بر روی سر نوزاد در طول ۳۰ دقیقه آخر روند زایمان طبیعی وارد خواهد نمود.
۵٫ پاره شدن کمتر دستگاه تناسلی مادر، به معنای ایجاد کمترین آسیب به کف لگن او می باشد. به این ترتیب کف لگن مادر بعد از تولد نوزاد، سریع تر بهبود خواهد یافت.
۶٫ انجام ماساژ پرینه قبل از زایمان طبیعی در مادران باردار، می تواند او را برای به دنیا آوردن نوزاد خود آماده تر نموده و کمک کند تا بدن مادر با کشش ها و سوزن سوزن شدن در حین زایمان طبیعی آشنا شود.
۷٫ زنانی که ماساژ پرینه را به طور مرتب در آخرین هفته های بارداری خود انجام می دهند، سوزش کمتری در مهم ترین مرحله زایمان طبیعیاحساس خواهند کرد.
تا این جای مقاله، در مورد مهم ترین دستاوردهای ماساژ پرینه در هنگام زایمان طبیعی صحبت کردیم، که امیدواریم برای شما مادر باردار مفید باشد.

آیا انجام ماساژ پرینه، تضمینی برای زایمان طبیعی بدون پارگی دستگاه تناسلی مادر است؟

خیر، اصلا این طور نیست. هیچ کس نمی تواند به شما مادر باردار تضمین دهد که کل مراحل زایمان طبیعی را تا زمان به دنیا آمدن نوزادتان، بدون ریختن یک قطره اشک ادامه دهید. با این حال، پاره شدن دستگاه تناسلی یک پدیده شایع در هنگام تولد نوزاد با روش زایمان طبیعی است. بنابراین انجام ماساژ پرینه می تواند به جلوگیری از این اتفاق، تا حدودی کمک کند.

چگونگی انجام ماساژ پرینه قبل از زایمان طبیعی

شما به عنوان یک مادر باردار، می توانید این ماساژ را خودتان انجام دهید و یا حتی از شریک زندگی و یا مامای معالج خود در انجام آن کمک بگیرید.
• به یاد داشته باشید که نشستن در یک موقعیت راحت و استفاده از بالش برای راحتی بیشتر، برای انجام درست ماساژ پرینه لازم است.
• در هنگام ماساژ، پاهای خود را درست از زانو خم کنید، چون این موقعیت برای رسیدن راحت دست شما به کف لگن لازم است.
• از برخی روغن ها (ترجیحا همیشه روغن نباتی را انتخاب کنید)، در انگشتان دست و یا انگشت شست خود استفاده کنید و بعد به آرامی ماساژ دادن پرینه خود را شروع نمایید.
• در حال حاضر، کل منطقه مهبل (واژن) خود را با انگشت شست ماساژ دهید. همچنین، شما مادر باردار می توانید به آرامی این قسمت از بدن خود را تا کف لگن، به سمت پایین فشار دهید.
• به یاد داشته باشید که این منطقه را به سمت راست روده ماساژ داده و بیش از حد به آن فشار وارد نکنید، ماساژ این منطقه را به آرامی مانند شکل U ادامه دهید.
• به یاد داشته باشید که ماساژ پرینه را تا زمانی که شما احساس سوزن سوزن شدن یا کشش در این منطقه کردید، ادامه دهید.
• سعی کنید این کشش را برای حدود ۳۰-۴۰ ثانیه ادامه دهید.
انجام ماساژ پرینه، پوست پرینه را نرم نموده و به کشش راحت پوست آن منطقه تا حدود ۱۰ سانتی متر کمک خواهد کرد. به محض این که شما مادر باردار این انعطاف را به دست آوردید، شانس انجام عمل سزارین در شما بسیار کاهش خواهد یافت. به خاطر داشته باشید که انجام این فرایند باعث می شود، پوست اطراف پرینه شما بیشتر حالت پلاستیک به خود بگیرد و هنگامی که مادر برای به دنیا آوردن نوزاد خود با زایمان طبیعی تلاش می کند، پوست آن منطقه می تواند با نفس کشیدن عمیق و آرام مادر به آرامی درست مثل لاستیک باز و بسته شود.

منبع: مامانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *