درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آیا خانم‌های دیابتی هم می‌توانند باردار شوند؟

آیا  ورزش کردن برای افراد مبتلا به بیماری دیابت خطرناک است؟ این تصور، یکی از بدترین تصورات نادرست درباره بیماری دیابت است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که فعالیت بدنی منظم هم به پایین آوردن سطح قند خون کمک می‌کند و هم می‌تواند مدیریت بیماری دیابت را بهتر کند. مساله مهم، فقط اجازه گرفتن از پزشک برای ورزش کردن و همچنین پیروی از توصیه‌های او برای ورزش است. درواقع، ورزش کردن منظم می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در برنامه درمانی دیابت به خودش اختصاص بدهد. بررسی کردن سطح قند خون، در فاصله ۳۰ دقیقه پیش از شروع ورزش و حدودا ۳۰ دقیقه پس از پایان ورزش، یکی از ترفندهایی است که شما را نسبت به تغییرات قند خون‌تان آگاه می‌کند. بعضی از افراد دیابتی نیز باید درحین ورزش کردن از میان‌وعده‌های مناسب استفاده کنند تا دچار اُفت قند خون نشوند.

تصور نادرست: بیماری دیابت دارای هیچ علامتی نیست و فقط توسط پزشک تشخیص داده می‌شود واقعیت: بیماری دیابت دارای نشانه‌های هشداردهنده اولیه است، اما مشکل این‌جاست که این نشانه‌ها کاملا آشکار و واضح نیستند و درنتیجه به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود. بنابراین، عجیب نیست که ۲۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری دیابت هیچ چیزی درباره این مساله نمی‌دانند. چند مورد از نشانه‌های احتمالی ابتلا به دیابت که نباید نایده گرفته شوند، به این ترتیب هستند: احساس کم‌آبی بدن حتی پس از نوشیدن آب به مقدار زیاد، نوشیدن مایعات بیشتر از حد عادی، تکرر ادرار، احساس خستگی و گرسنگی همیشگی، از دست دادن وزن بدون رژیم گرفتن یا تغییر سبک زندگی. پس اگر هر کدام از این نشانه‌ها را در وضعیت خودتان مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. بیماری دیابت به‌راحتی و به‌صورت قطعی، از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

تصور نادرست: در صورت مبتلا بودن به بیماری دیابت نباید باردار شوید واقعیت: مردم معمولا فکر می‌کنند که مبتلا بودن به بیماری دیابت، هم سلامتی خودشان و هم سلامتی نوزاد را در صورت باردار شدن، در معرض خطر قرار می‌دهد. بعضی از افراد هم فکر می‌کنند که در صورت مبتلا بودن به بیماری دیابت (خصوصا نوع ۱) هیچ وقت نمی‌توانند باردار شوند. با این‌حال، چنین تصوراتی اساسا صحت ندارند. متخصصان می‌گویند که این تصور نادرست از دوره‌ای نشأت می‌گیرد که هنوز درک درستی درباره بیماری دیابت وجود نداشت و پزشکان هنوز نمی‌توانستند این بیماری را به‌درستی کنترل کنند.

البته اگر فرد باردار به کنترل و مدیریت وضعیت قند خون خودش توجه نکند، در معرض خطر مواجهه با عارضه‌هایی مانند زایمان زودرس قرار می‌گیرد. با این‌حال، امروزه بسیاری از خانم‌های بارداری که مبتلا به بیماری دیابت هستند، با کمک برنامه‌های درمانی مناسب می‌توانند مراحل بارداری را بدون مشکل سپری کنند.

تصور نادرست: افراد دیابتی باید همیشه رژیم غذایی کاملا محدود و بدون قند را رعایت کنند واقعیت: افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع ۲ مجبور نیستند که دسرهای شیرین را برای همیشه از برنامه غذایی خودشان کنار بگذارند. کلید اصلی در این زمینه، رعایت اعتدال است، نه حذف مواد غذایی. بنابراین، اگر رژیم غذایی شما سرشار از غلات سبوس‌دار، سبزی‌های و پروتئین‌های بدون چربی باشد، با رعایت اعتدال می‌توانید کمی هم دسر شیرین بخورید.

البته اوضاع برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ کمی پیچیده‌تر و خاص‌تر است، چون باید دوز انسولین دریافتی را متناسب با خوراکی‌های مصرف تنظیم کنند. پس این بیماران برای استفاده از خوراکی‌های مورد علاقه باید با پزشک خودشان مشورت کنند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *