درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

ارتباط ایمپلنت‌های سینه‌ با یک نوع سرطان سینه نادر

محققان سرطان می‌گویند که بسیاری از پزشکان و بیماران از این ریسک اطلاعی ندارند.

محققان می‌گویند که ممکن است یک ایمپلنت سینه خاص با یک نوع نادر از سرطان مرتبط باشد.

ایمپلنت سینه

تخمین زده می‌شود که لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت پستان (BIA-ALCL) هر سال یک زن از هر ۳۰ زن را گرفتار می‌کند اما محققان می‌گویند که ممکن است این رقم، بسیار بیشتر باشد.

دکتر دینو راونیک، استادیار جراحی در کالج پزشکی پنسیلوانیا می‌گوید: «ما شاهد آن هستیم که آمار گزارش شده در مورد این نوع سرطان سینه، بسیار کمتر از میزان واقعی است. در حالی که اطلاعات بیشتری در مورد این نوع سرطان بدست می‌آید، اما تعداد موارد ابتلا به آن به احتمال زیاد در سال‌های آتی افزایش می‌یابد.»

محققان کالج پنسیلوانیا، ۱۱۵ گزارش تحقیقاتی را بررسی کردند که در آنها ۹۵ بیمار برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد خطر، پیشرفت و درمان BIA-ALCL مورد ارزیابی قرار گرفتند. تقریبا تمام موارد با ایمپلنت های سینه‌ی بافتی مرتبط بودند. سطح این نوع ایمپلنت‌ها کمی زبر است تا آنها را در موقعیت صحیح نگه دارد.

راونیک می‌گوید: «ما همچنان به دنبال علل دقیق هستیم اما با توجه به دانش فعلی، این سرطان در واقع بعد از آنکه ایمپلنت‌های بافت‌دار در دهه ۱۹۹۰ به بازار عرضه شدند، ظاهر شدند.»
برای بررسی احتمال این رابطه به مطالعه‌ی بیشتری نیاز است.

راونیک می‌گوید: «همه‌ی تولیدکنندگان ایمپلنت‌های بافت‌دار، مواردی مرتبط با این نوع لنفوم داشته‌اند اما ما چنین مواردی را در مورد ایمپلنت‌های صاف مشاهده نکردیم. اما در بسیاری از این موارد، ایمپلنت بدون آزمایش کردن مایع و بافت اطراف برای شناسایی سلول‌های لنفوم، برداشته شد بنابراین سخت است که بطور قطع، این دو را با هم مرتبط بدانیم.»

این محققان می‌گویند که BIA-ALCL ممکن است از التهاب اطراف ایمپلنت ناشی شود و بافتی که در داخل حفره‌های کوچک یک ایمپلنت بافت‌دار رشد می‌کند، ممکن است آن التهاب را طولانی‌تر کند. التهاب مزمن می‌تواند به لنفوم منجر شود.

راونیک و همکارانش می‌گویند که پزشکان باید قبل از جراحی ایمپلنت سینه، بیماران را از خطر BIA-ALCL آگاه کنند و بر انجام چکاپ‌های منظم پس از قرار دادن ایمپلنت تأکید نمایند.

این بررسی در ۱۸ اکتبر در مجله جراحی JAMA منتشر شد.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *