درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

موارد استفاده، عوارض و نحوه مصرف مبندازول

از مبندازول برای درمان عفونت های انگلی روده ای مانند کرمک ها (pinworm)، کرم های گرد و کرم های قلاب دار استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر راجع به این دارو با مجله سلامتی راستینه همراه باشید.

نام تجاری : Emverm، Vermox

نحوه مصرف مبندازول

این دارو به صورت خوراکی استفاده میشود و می تواند همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود. این قرص میتواند جویده شود، بلعیده شود، یا خرد شده و با غذا مخلوط شود.

دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود.

برای درمان عفونت های کرمک (pinworm)، این دارو معمولا به صورت یک دوز واحد داده می شود. در صورت لزوم، ممکن است درمان ثانویه در چند هفته داده شود. برای انواع دیگر عفونت های کرم معمولی (مانند کرم گرد، کرم قلاب دار)، مبندازول به صورت خوراکی به مدت ۳ روز، معمولا دو بار در روز صبح و عصر یا طبق دستور پزشک مصرف میشود. در صورت لزوم، درمان ثانویه ممکن است در چند هفته داده شود. برای سایر انواع عفونت ها، دستورالعمل پزشک را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است دستور دهد که این دارو را بیشتر از دو بار در روز و بیش از ۳ روز مصرف کنید.

بسیار مهم است که مصرف این دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود مصرف کنید. هیچ دوزی را از دست ندهید. این دارو را تا زمانی که مقدار مجاز کامل قطع شود، حتی اگر علائم ناپدید شوند، ادامه دهید. توقف زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

اگر وضعیت تان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد پزشک خود را مطلع سازید.

عوارض جانبی مبندازول

با مصرف مبندازول درد معده، شکم، استفراغ، اسهال، سردرد، سرگیجه یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض همچنان ادامه داشته باشند یا بدتر شوند، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر کدام از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی بروز کرد، به پزشک خود اطلاع دهید: درد شدید شکم، خونریزی/کبودی آسان، علائم عفونت جدی (به عنوان مثال تب، گلودرد مداوم)، خستگی غیرمعمول / شدید، تشنج، ضعف، ادرار صورتی یا تیره، زردی چشم / پوست.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش جدی آلرژیک شدید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید، علائمی از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس.

در اینجا ارائه فهرستی کامل از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عوارض دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدارها

قبل از مصرف مبندازول ، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاویمواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگری ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

به پزشک خود را از سابقه پزشکی خود مطلع کنید: به خصوصاز سوابقی همچون: کم خونی (آنمی)، بیماری کبد، مشکلات روده (به عنوان مثال بیماری کرون، کولیت اولسراتیو).

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

معلوم نیست که این دارو به شیر مادر منتقل شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

اگر شما همزمان داروهای دیگر یا محصولات گیاهی با این دارو مصرف کنید، اثرات داروها میتوانند تغییر کنند. این مسئله می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا ممکن است باعث شود داروهای شما به درستی اثر نگذارند. امکان بروز این تداخلات دارویی ممکن است، اما همیشه رخ نمی دهند. پزشک یا داروساز شما اغلب می تواند با تغییر نحوه استفاده از داروهای یا نظارت دقیق بر آنها، از تداخلات دارویی جلوگیری یا آنها را مدیریت کند.

برای کمک به پزشک و داروساز برای ارائه بهترین شکل از مراقبت، قبل از شروع درمان با این محصول حتما تمام داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی که مصرف میکنید را به پزشک و داروساز خود بگویید. هنگام استفاده از این محصول، بدون تایید پزشک، دوزهای دیگر داروهایی که استفاده می کنید را شروع و متوقف نکنید یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: ضد انعقادهای خاص (کاربامازپین، فنیتوین)، سایمتیدین.

این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات احتمالی این دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید تهیه کنید. به منظور کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی دارو آن را با پزشک یا داروساز به اشتراک بگذارید.

تذکرات

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر برای مدت طولانی مبندازول را مصرف می کنید، آزمایش های آزمایشگاهی و یا آزمایش های پزشکی (مثل شمارش سلولهای خون، آزمایش های عملکرد کبد / کلیه) برای نظارت بر پیشرفت یا بررسی عوارض جانبی میتوانند به صورت دوره ای انجام شوند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

عفونت های کرمک به راحتی می توانند به دیگران سرایت کنند. تمام اعضای خانواده در تماس نزدیک با بیمار باید درمان شوند تا احتمال بروز عفونت کاهش یابد.

برای جلوگیری از عفونت دیگر، بهداشت عمومی را تمرین کنید. دست ها را بطور مرتب بشویید، مخصوصا بعد از رفتن به توالت. توالت را به صورت روزانه ضدعفونی کنید. روزانه لباس های زیر، حوله ها و لباس خواب را عوض کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

فراموش کردن مصرف دارو

اگر دوزی را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید آن را مصرف کنید. در صورتی که نزدیک دوز بعدی باشد، دوز قبلی را فراموش کنید و طبق دستور معمول دوز بعدی خود را ادامه دهید. دوز دارو را دو برابر نکنید.

نگهداری از دارو

در ظرفی که محکم بسته شده باشد و در برابر نور، رطوبت و نور خورشید مقاوم باشد، دارو را نگهداری کنید. برای نگهداری در دمای مناسب، با داروساز مشورت کنید یا برچسب محصول را بخوانید. در توالت یا جای مرطوب دارو را نگهداری نکنید. تمام فرآورده های دارویی را از دسترس کودکان و حیوان خانگی دور نگه دارید.

داروها را در توالت و یا در چاه نریزید، مگر اینکه دستورالعمل دارو بدین صورت باشد. زمانی که تاریخ انقضای دارو فرا رسید یا دیگر مورد نیاز نبود، این محصول را از بین ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی دفع بی خطر داروی خود، با داروساز یا شرکت دفع زباله های محلی مشورت کنید.

 

منبع: ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *