بارداریسلامتی

تغییرات و علائم مادران در هفته بیست و هشتم بارداری

تبریک! در هفته بیست و هشتم بارداری ، شما در سه ماهه سوم و پایانی بارداری قرار دارید. در حال حاضر رحم شما حداقل ۷ سانتی متر بالاتر از حد معمول خود قرار گرفته است و ارتفاع پایه (اندازه گیری از بالای استخوان شرمگاهی به بالای رحم) حدود ۲۸ سانتیمتر است.

تغییرات و علائم مادران در هفته بیست و هشتم بارداری

تنگی نفس

همانطور که در هفته بیست و هشتم بارداری بزرگتر میشوید، ممکن است متوجه شوید که نفس کشیدن سخت میشود یا اندکی دچار احساس تنگی نفس می شوید. این علائم بارداری رایج است که بواسطه رشد رحم به دیافراگم فشار وارد می شود. اگر جنین قد بلند باشد یا دوقلو یا چند قلو باردار باشید، در دوران بارداری بیشتر در معرض تنگی نفس خواهید بود.
اگرچه تنگی نفس در حال حاضر حس ترسناکی است، اما در هفته های آخر بارداری خود زمانی که جنین در لگن قرار میگیرد (این وضعیت را سبک شدن می نامند)، از این مشکل خلاص خواهید شد.

حرکات و ضربه های کودک در هفته بیست و هشتم بارداری

ممکن است بخواهید ضربه های کودک خود را بشمارید. اگر چه از نظر پزشکی لازم نیست که ضربه های جنین را بشمارید (مگر اینکه ماما یا پزشک به شما توصیه کرده باشد)، این کار راه خوبی برای این است که خیالتان راحت شود که نوزادتان سالم است.
در زیر سه راه برای شمارش ضربه های نوزاد است که نشان می دهد کودک سالم است:

  • حداقل ۱۰ حرکت در طول ۱۲ ساعت فعالیت طبیعی مادر.
  • حداقل ۱۰ حرکت طی دو ساعتی که در حال استراحت و تمرکز بر شمارش هستید.
  • حداقل ۴ حرکت طی یک ساعتی که در حال استراحت هستید و روی شمارش تمرکز دارید .

همانطور که به سه ماهه سوم بارداری خود نزدیک می شوید، ویزیت های قبل از زایمان بیشتری خواهید داشت. اکنون به جای اینکه هر چهار هفته یکبار دکتر خود را ببیند، یعنی کاری که تا هفته بیست و هشتم بارداری میکردید، تا قبل از هفته ۳۶ هر دو هفته و بعد از آن و هر هفته باید به پزشک خودمراجعه کنید.

افزایش وزن

اکنون احتمالا بزرگ شده اید. اضافه وزن بارداری شما در هفته بیست و هشتم بارداری حدود ۹ تا ۱۰ کیلو است. آیا میتوانید باور کنید؟ ۹ کیلو! این اضافه وزن همانند این است که هندوانه بسیار سنگینی را در شکم خود حمل میکنید. جای تعجب نیست که در سه ماهه دوم و سوم دچار کمر درد شوید!

برای خانمی با وزن معمولی، تا زمانی که نوزاد آماده تولد شود، ممکن است ۱۱ تا ۱۵ کیلو اضافه وزن تجربه کند. زنان دارای اضافه وزن باید تنها بین۷ تا ۱۲ کیلو افزایش وزن داشته باشند و زنان با وزن کم باید ۱۲ تا ۲۰ کیلو افزایش وزن داشته باشند.

 

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *