بارداریسلامتی

علل تپش قلب و تنگی نفس در دوران بارداری

تپش قلب و تنگی نفس در دوران بارداری بسیار شایع است. بنابراین، بهتر است بدانید که چرا این اتفاق می‌افتد و برای رفع این مشکلات چه کارهایی می توانید انجام دهید.

تپش قلب و تنگی نفس در دوران بارداری

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» ممکن است در دوران بارداری دچار تپش قلب شوید، زیرا در بدن شما، مقدار بسیار زیادی خون انباشته می شود (۲۵ درصد بیشتر از حالت عادی)، یعنی قلب شما سریع تر و سخت تر خواهد تپید. این افزایش فشار قلب، اغلب منجر به تپش قلب می شود، و شما احساس میکنید که قلبتان لرزش پیدا کرده، یا بسیار سریع تر می‌تپد. بسیاری از زنان باردار، از تپش قلب خود در این دوران هراس دارند، همچنین این افزایش فشار ممکن است موجب سرگیجه نیز شود، اما اغلب این اتفاقات در دوران بارداری کاملا عادی و طبیعی هستند.

همچنین اگر از اضطراب بیش از حد، یا بیماری های قلبی قبل از ازدواج رنج می برید، یا از مواد شیمیایی تحریک کننده ی افزایش فشار، مانند کافئین و داروهای خاص استفاده می کنید، ممکن است به تپش قلب در دوران بارداری دچار شوید. در حالی که گاهی این تپش ها طبیعی هستند، اگر دچار مشکل تنفسی، سرفه یا خونریزی شدید یا فشار شدید در قفسه سینه نیز شوید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علل تنگی نفس در دوران بارداری

تنگی نفس، یکی از علائم شایع در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول است. در اوایل بارداری، بدن با فشار شدیدی به هورمون ها، از جمله هورمون پروژسترون، پاسخ می دهد که بر عملکرد ریه ها تاثیر زیادی دارد. در این دوران، اساسا بدن شما به اکسیژن بیشتری نیاز داشته، بنابراین طبیعی است که عمل دم و بازدم با شدت بیشتری صورت می گیرد. در ماه های اول بارداری، به دلیل وضعیت جدید، می توانید تنگی نفس را کاملا احساس کنید.

علاوه بر این، به دلیل اینکه کودک در شکم مادر در حال رشد است، فشار بیشتری روی دیافراگم مادر ایجاد میکند، که این امر خود عاملی برای ایجاد تنگی نفس می باشد. در چنین وضعیتی مادر احساس می کند که اکسیژن کافی را دریافت نمی کند. هم چنین اگر مشکلاتی مانند آسم یا فشار خون بالا دارید، ممکن است باعث تنگی نفس در دوران بارداری شوید. تنگی نفس نیز مانند تپش قلب در دوران بارداری، معمولا شایع است، اما تنگی نفس به مراتب می تواند حادتر باشد. این مشکلات تنفسی می توانند زایمان را مخاطره آمیز کنند و خطر لخته شدن خون مادر را افزایش دهند، بنابراین اگر به تنگی نفس شدید دچار شدید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

تپش قلب و تنگی نفس

روش های درمان تپش قلب و تنگی نفس

بهترین راه برای کنترل تپش قلب و تنگی نفس در دوران بارداری، کنترل استرس، پوشیدن لباس های گشاد و راحت، استراحت کردن، آشامیدن آب، و اجتناب از محرک هایی است که این مشکلات را تشدید می کنند.

کنترل استرس

تلاش برای کاهش استرس و اضطراب، روشی عالی برای تسکین تپش قلب و تنگی نفس در دوران بارداری است؛ زیرا هورمون های استرس اضافی، فشار خون را افزایش می دهند.

دراز کشیدن

به پهلوی چپ خود دراز بکشید، این کار کمک می کند که فشار خون شما کاهش یافته و باعث کمک به عملکرد بهتر سیستم گردش خون می شود.

هیدراته بودن

حالت هیدراته یا تأمین کردن آب بدن، فشار خون شما را تنظیم می کند و خطر ابتلا به تپش قلب را کاهش می دهد. این کار باعث تمدد اعصاب نیز شده و تنفس تان را نرمال می کند.

اجتناب از محرک ها

تلاش کنید از نوشیدنی های محرک نظیر قهوه دوری کنید، به ویژه اگر از درد شدید ضربان قلب رنج می برید. دوری کردن از محرک ها همچنین به رفع بسیاری از مسائل تنفسی و کاهش فشار خون نیز کمک می کند.

پوشیدن لباس های گشاد و راحت

لباس های تنگ و چسبان باعث عرق کردن و افزایش فشار خون و دمای بدن میشوند. همچنین میزان هورمون های استرس را افزایش داده و ممکن است در طول بارداری موجب تنگی نفس شوند. لباس های گشاد و راحت بهترین گزینه برای بارداری است، به خصوص در سه ماهه آخر.

احتیاط: در حالی که تنگی نفس و تپش قلب در دوران بارداری لزوما دلیلی برای مراجعه مکرر به پزشک نیست، اما باید به طور جدی به آنها توجه شود، به خصوص اگر مکررا یا با شدتی بیشتر از دفعات قبلی اتفاق می افتند. به عنوان مثال، اگر احساس سنگینی در قفسه سینه تان دارید یا دچار مشکل در تنفس تان شدید، حتما به پزشک مراجعه نمایید. هر گونه علائم دیگری در سیستم گردش خون، مانند کبود شدن انگشتان، رنگ پریدگی، تعریق بیش از حد، یا احساس ضعف در بدن، باید به طور جدی بررسی شود.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *