داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

روش‌های خانگی درمان ترشی معده

ترشی معده یکی از مشکلات شایع دستگاه گوارش است که مجموعه‌ای از علائم آزاردهنده می‌باشد. ترشی معده به طور معمول موقتی بوده و با گذشت چند روز برطرف می‌شود. در این مطلب به بررسی علائم و درمان ترشی معده می‌پردازیم.

به گزارش عطارباشی به نقل از «تاپ۱۰‌هوم‌رمدیز» ترشی معده معمولا قسمت فوقانیِ دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند باعث بروز علائمی نظیر حالت تهوع، سوءهاضمه، نفخ، گاز شکمی و مزه‌ای ترش یا فلزی در دهان گردد.

برخی از دلایل بروز ترشی معده عبارتند از: ریفلاکس اسید، زخم معده، التهاب معدی‌روده‌ای و سوءهاضمه شدید. پرخوری، مصرف زیاد غذاهای تند و چرب، نوشیدنی‌های گازدار، چای، قهوه، تغذیۀ و الگوهای خواب نامنظم نیز می‌توانند خطر ابتلا به ترشی معده را افزایش دهند.

روش‌های ساده و موثری وجود دارند که به درمان ترشی معده کمک می‌کنند. این روش‌ها تسکین‌دهندۀ سریعِ ناراحتی، نفخ و درد ناشی از ترشی معده می‌باشند. اگر علائم ترشی معده بیش از یک هفته ادامه پیدا کردند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا احتمال وجود بیماری‌هایی نظیر سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری روده التهابی یا ریفلاکس گوارشی بررسی شوند.

در ادامه به معرفی چند روش طبیعی برای درمان ترشی معده می‌پردازیم.

سرکه سیب

می‌توانید برای درمان ترشی معده از سرکه سیب استفاده کنید. این سرکه به تسکین سریعِ نفخ، گاز و آروغ بیش از حد کمک می‌کند. آنزیم‌های مفید در سرکه سیب برای بهبود سلامت گوارش مفید بوده و همچنین طبیعتِ اسیدی این سرکه به از بین بردن باکتری‌های مضرِ دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای بازیابی pH مطلوب در معده مفید است.

طرز استفاده:

۱.یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب تصفیه‌نشده را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید.

۲.در صورت علاقه کمی عسل خام به آن اضافه کنید.

۳.برای پیشگیری از ترشی معده، این نوشیدنی را قبل از هر وعدۀ غذایی میل کنید.

زنجبیل

یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان ترشی معده استفاده از زنجبیل است. زنجبیل می‌تواند برای از بین بردن علائمی همچون گاز، نفخ و حالت تهوع مفید باشد. ترکیباتی به نام «گینجرول» در زنجبیل وجود دارند که برای کاهش التهاب و ناراحتی در معده مفید هستند. همچنین زنجبیل مایعاتِ گوارشی در بدن و جریان آنزیم‌های گوارشی را تحریک می‌کند.

طرز استفاده:

برای درمان ترشی معده از چای زنجبیل استفاده کنید. برای تهیۀ این چای، یک قاشق چای‌خوری از تکه‌های زنجبیل تازه را درون یک فنجان ریخته و سپس فنجان را با آب داغ پُر کنید. درب فنجان را پوشانده و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس تکه‌های زنجبیل را از چای خارج کنید. این چای را ۲۰ دقیقه قبل از هر وعدۀ غذایی میل کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین طبیعتی ضد اسیدی دارد که باعث خنثی کردن اسید معده شده و از سوزش معده و سوءهاضمه جلوگیری می‌کند.

طرز استفاده:

۱.نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را درون نصف لیوان آب ریخته و هم بزنید.

۲.برای خنثی کردن اسید معده، این محلول را بنوشید.

۳.در صورت نیاز بعد از ۴ ساعت دوباره آن را بنوشید.

احتیاط: اگر فشار خون‌تان بالاست، جوش شیرین مصرف نکنید، زیرا حاوی سدیم است.

رازیانه

این گیاه قادر است تا از مشکلات گوارشی پیشگیری کرده و میکروبیوتایِ روده را سالم نگه دارد. همچنین رازیانه ضد اسپاسم است که برای برطرف کردن دردهای معده مفید می‌باشد. رازیانه حتی می‌تواند گاز و حالت تهوعِ ناشی از ناراحتی معده را تسکین دهد.

طرز استفاده:

۲ قاشق چای‌خوری از دانه‌های رازیانه را به آرامی له کرده و درون ۲ فنجان آب بریزید. آب را جوش آورده و سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید برای ۵ دقیقه بماند. چای را آبکش کرده و گرم میل کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *