درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

چاره سرماخوردگی ، آنتی بیوتیک نیست!

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو گفت: در سرماخوردگی معمولی مصرف آنتی بیوتیک هیچگونه اثری ندارد و علاوه بر آن در صورت تجویز دارو برای بیمار باید دوره مصرف را کامل کرد.

نوشین محمد حسینی به مناسبت هفته جهانی آگاه سازی آنتی بیوتیک -از ۲۲ آبان به مدت یک هفته- افزود: مصرف دارو در ایران دارای دو مشکل مصرف خودسرانه و مصرف غیرمنطقی است؛ در مورد مصرف خودسرانه دارو ، برخی داروها اصلا نباید استفاده شود بطورمثال در سرماخوردگی ساده، مصرف آنتی بیوتیک هیچگونه اثری ندارد و مصرف آن کاملا غیر منطقی است.

وی اضافه کرد: در مورد مصرف غیرمنطقی دارو، هنگامیکه برای یک عفونت بیمار، آنتی بیوتیک تجویز می شود، بیمار دوره درمان خود را کامل نمی کند.
وی در ادامه به داروهای کاهش دهنده قند خون، فشار خون و اعصاب و روان اشاره کرد و گفت: درباره مصرف این داروها نه تنها مصرف اضافه ای نداریم بلکه در برخی موارد بیماران اصلا اطلاعی از بیماری خود ندارند و یا اینکه یک بار که به پزشک مراجعه می کنند همانطور درمان خود را ادامه می دهند بدون اینکه مراجعه دیگری داشته باشند درحالیکه ممکن است به داروهای بیشتری داشته باشند.
کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مبتلایان به فشار خون، دیابت و بیماری های اعصاب و روان در بسیاری از موارد کمتر از حد اصلی دارو مصرف می کنند.

محمدحسینی افزود: خوشبختانه در بحث تجویز و مصف منطقی دارو چند سالی است که آموزش های مختلف شروع شده اما یک سازمان به تنهایی نمی تواند در این زمینه اقدام موثری انجام دهد بلکه سازمان ها و ارگان های مختلف باید با برنامه ریزی های لازم، این آموزش ها را به صورت مستمر داشته باشند تا نتایج مثبتی در فرهنگ مصرف دارو در جامعه شاهد باشیم.
وی اظهار داشت: برنامه های مختلفی را برای فرهنگ سازی با همکاری سازمان های مختلف از جمله صدا و سیما و آموزش و پرورش داریم که باید این همکاری ها تقویت شود تا آگاهی مردم در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو افزایش یابد.
وی گفت: سازمان غذا و دارو برای برخی داروها با همکاری بیمه ها و معاونت درمان پروتکل دارویی ، تهیه کرده است تا به راحتی تجویز و مصرف نشوند.

منبع: پایگاه خبری سازمان غذا و دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *