سلامتینکات سلامتی

تفاوت توریسم سلامت با مدیکال توریسم!

دو مقوله در توریسم و حوزه سلامت مطرح می شود. یکی مقوله استفاده از امکانات درمانی و تشخیصی یک منطقه  یا کشور است و دیگری استفاده از  فضاهای تفریحی دارای پتانسیل سلامت، اما در بسیاری موارد بین توریسم سلامت و مدیکال توریسم اشتباه میشود و به جای هم بکار برده شده و یا  تداخلی صورت میگیرد. لذا در این مقاله به اختصار درباره اختلاف های  این دو حوزه صحبت میکنیم.

توریسم سلامت

این حوزه  به کلیه فعالیت های تفریحی در حین سفرها که دارای کاربردهای سلامتی یا مروج سلامتی باشند اطلاق می شود. در این فعالیت ها از  استخرهای آب گرم، چشمه های آب معدنی، استفاده از گیاهان طبیعی، نور  آفتاب و سایر  امکانات طبیعی یک منطقه جغرافیایی خاص گفته می شود که در عین جذابیت های بصری و زیبایی و تفریحی بودن برای سلامتی نیز مفید هستند و منجر به درمان برخی بیماری ها نیز حتی می شوند. مانند استفاده از حوضچه های آب گرم برای تسکین دردهای مفصلی.

مدیکال توریسم یا توریسم درمانی

در بسیاری موارد به دلیل هزینه های بالا یا کیفیت نامناسب یا نیاز به زمان انتظار طولانی افراد تصمیم میگیرند که برای درمان بیماری خود یا  اقدامات جراحی زیبایی و کاسماتیک به شهرها و البته  غالبا کشورهای دیگر مراجعه نمایند. به این مجموعه اقدامات توریسم درمانی یا مدیکال توریسم گفته می شود. در توریسم درمانی معمولا بیمار ابتدا پرونده پزشکی خود را برای تیم پزشکی در مقصد ارسال می نماید و پس از تایید  ضرورت انجام اقدام درمانی مربوطه توسط پزشکان مقیم در مقصد، اقدام به سفر می نمایند. معمولا بیماران  تا پایان اقدامات درمانی لازم در شهر مقصد اقامت داشته و پس از اتمام درمان به شهر خود باز می گردند. این اقدامات می تواند جنبه درمانی یا کاسماتیک (زیبایی) داشته باشد اما هردو از نوع الکتیو هستند یعنی غیراورژانس. زیرا هماهنگی و آماده سازی بیمار برای سفر و در نهایت انجام اقدامات درمانی نیازمند زمان است که برای موارد اورژانس چندان قابل اجرا نیست و باید حال عمومی بیمار در حدی مساعد باشد که بتواند سفر کند.

منبع: telehealth.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *