داروهای گیاهیروغن هاشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

درمان عوارض یائسگی با دمنوش های گیاهی

دمنوش‌ها از نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانند در هر شرایطی به بهبود وضعیت سلامت و تندرستی شما کمک کنند. یکی از مشکلات رایج در میان زنان میانسال، یائسگی و عوارض آن است که می‌تواند زندگی روزمره را دشوار کرده و انگیزه را از فرد بگیرد. خوشبختانه طب گیاهی نسخه‌های مختلفی را برای رفع کردن عوارض یائسگی در اختیار دارد که می‌توانید آنها را با مشورت متخصص و پزشک استفاده کنید. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

عوارض یائسگی

درمان عوارض یائسگی با دمنوش توت مار

برای درمان عوارض یائسگی ۲۰ گرم ریشه خشک شده گیاه توت مار را با یک لیتر آب مخلوط کنید، سپس آن را بجوشانید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه (تا زمانی‌که میزان آب موجود در آن به یک سوم کاهش یابد) به هم بزنید. سپس این محلول را از صافی عبور دهید، روی آن را بپوشانید و در یخچال یا هوای خشک و خنک نگه دارید و در زمان نیاز از آن مصرف کنید.

روغن بذر کتان

بذر کتان منبعی غنی از اسید‌های چرب است. مصرف اسید‌های چرب سبب کاهش علائم یائسگی می‌شود. بذر کتان حاوی لیگنان‌های گیاهی نیز است که هورمون استروژن را در زنان یائسه تنظیم می‌کند.

روغن گل مغربی

گیاه گل مغربی تولید استروژن را در بدن تنظیم می‌کند. این گیاه همچنین حاوی میزان بالایی از گاما لینولئیک اسید (نوعی اسید چرب ضروری) است که ترشح هورمون «پروستاگلاندین» را افزایش می‌دهد، بنابراین مانند یک خواب‌آور عمل می‌کند.

شبدر قرمز

شبدر قرمز حاوی میزان بالایی از استروژن‌های گیاهی به نام «ایزوفلاون» است که به کاهش شدت و دفعات گرگرفتگی کمک شایانی می‌کند. در کشور‌های چین و روسیه از این گیاه برای درمان گرگرفتگی، عفونت سیستم تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش جریان خون در رگ‌ها استفاده می‌شود. کلسیم موجود در این گیاه نیز از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

مریم گلی

مریم گلی باعث تولید «فیتواستروژن» می‌شود. فیتواستروژن، استروژن‌های گیاهی است که مانع از افت شدید استروژن در زنان می‌شود؛ بنابراین گرگرفتگی و عوارض یائسگی را کاهش می‌دهد. گرگرفتگی در زنان یائسه به علت افت میزان استروژن رخ می‌دهد. این گیاه همچنین حاوی اسید اورسولیک است که خاصیت قابض و ضد عفونی‌کنندگی دارد بنابراین میزان تعریق را نیز تنظیم می‌کند.

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت نقش موثری در کاهش علائم و عوارض یائسگی دارد.

گل شور

گل شور به درمان اختلالات خواب، تعریق شبانه، اضطراب و اختلالات گوارشی کمک شایانی می‌کند. این گیاه سطح انتقال دهنده عصبی «گاما آمینوبوتیریک اسید» را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش آرامش می‌شود.

سنبل الطیب

مصرف سنبل الطیب افسردگی و نوسانات خلقی را در زنان یائسه درمان می‌کند.

چای جنسینگ

گیاه جنسینگ به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک بسزایی می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *