تغذیه و تناسب اندامورزش

توصیه هایی برای انتخاب بهترین کوله‌پشتی

بهترین کوله‌پشتی برای شما چه نوعی است؟ در انتخاب آن، چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ آیا مدت زمان سفر در انتخاب کوله‌ تأثیری دارد؟ تمام اینها سؤالاتی است که هنگام خرید یک کوله‌پشتی مناسب به ذهن خریدار خواهد رسید؛ اما پاسخ صحیح چیست؟ تا انتها با این مقاله از گروه فیتامین همراه باشید تا با شیوه‌های انتخاب صحیح کوله آشنا شوید.

انتخاب حجم مناسب

اولین نکته مهمی که هنگام خرید کوله‌پشتی مناسب مطرح می‌شود، حجم آن است؛ حجم یک کوله‌ اشاره به فضای داخلی آن داشته و اندازه‌گیری حجم کوله‌ نیز با واحد لیتر محاسبه می‌شود. معمولاً تولیدکننده‌ها مدل‌های مختلفی از کوله‌ با لیترهای مختلف را تولید می‌کنند که لیتر آن به تعداد روزهایی که در طول سفر طی می‌شود، بستگی دارد.


بنابراین حجم یا همان لیتر کوله‌ که قصد خرید آن را دارید، بستگی به تعداد روزهای سفر شما و عوامل متعددی، مانند شرایط آب و هوایی، هدف و تجربه‌تان دارد؛ شاید هم شما به قدری حرفه‌ای و اهل سفر باشید که نیازی به حمل کوله‌ با این حجم‌ها را نداشته باشید.

قابلیت تنظیم کوله‌پشتی

یکی از دیگر نکات خرید کوله‌پشتی این است که باید قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی داشته باشد و قطعاً بهترین انتخاب است. ابتدا به قابلیت تنظیم‌پذیری کوله‌پشتی دقت کنید و ببینید بند جدا شونده کمری دارد یا نه، این کمربند به قرارگیری بهتر کوله‌ بر روی کمرتان کمک بسیاری خواهد کرد. بسیاری از کوله‌های حرفه‌ای کمربندشان از جنس فوم انعطاف‌پذیر بوده و اگر روی شعله گاز بگیرید، قابلیت تغییر شکل خواهند داشت و می‌توانید آن را کاملاً به شکل دور کمر خود درآورید.

جنسیت کوهنورد

با توجه به اینکه زنان بالاتنه کوتاه‌تری نسبت به مردان دارند بنابراین شکل کوله‌پشتی بانوان باید به گونه‌ای باشد که بندهای کوله مناسب اندام آنها طراحی شده باشد. کوله‌پشتی مخصوص خانم‌ها کشیده‌تر، دارای بندهای نزدیک‌تر و کمربندهای باریک‌تر و به حالت قوس‌دار است تا بهتر روی استخوان لگن‌شان بنشیند.

نکته: مردانی که دارای استخوان‌بندی ظریف هستند، بهتر است برای راحتی بیشتر از کوله‌‌های مخصوص خانم‌ها استفاده کنند.

هدف از سفر

در زمان خرید کوله‌پشتی باید دقت داشته باشید که هدف‌تان از سفر چیست؟ این وسیله ممکن است برای فعالیت‌های مختلفی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی یا حتی غارنوردی طراحی شده باشد.

کوله‌پشتی‌های پیاده‌روی

تمام این نوع دارای مخزن آب و جیب در دو طرف برای بطری آب هستند؛ بهتر است کوله‌پشتی مخصوص پیاده‌روی سبک و متناسب با سایز بدنی‌تان باشد.

کوله‌پشتی‌های مخصوص طبیعت‌گردی

این نوع دارای بندهای راحتی در قسمت کمر و شانه بوده و همچنین یک یا دو فریم داخلی از جنس آلومینیوم دارند که به حفظ شکل کوله در حمل بارهای سنگین کمک می‌کند.

کوله‌پشتی‌‌های مخصوص کوهنوردی و صخره‌نوردی

این نوع دارای ضخامت کم بوده و باریک هستند تا بتوانید به راحتی به نوک قله‌ها صعود کنید. این کوله‌ها نیز دارای فریمی در قسمت کمر هستند تا نگران قرار دادن اجسام سنگین داخل کوله نباشید؛ کوله‌های مخصوص صخره‌نوردی دارای محلی مخصوص قرار دادن کلنگ و طناب هستند.

دقت داشته باشید که ضد آب بودن پارچه کوله‌پشتی دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ البته توقع نداشته باشید که کیف ضد آب با داشتن آن همه زیپ و دکمه کاملاً از نفوذ آب به داخل کوله جلوگیری کند، اگر نگران نفوذ آب به داخل کوله‌پشتی هستید می‌توانید خودتان کاوری پلاستیکی بر روی کوله‌پشتی خود بکشید، تا خیال‌تان از عدم نفوذ آب به داخل کوله جمع باشد.

نکته: مجموع وزنی که یک فرد مجاز است حمل کند، برای افراد ورزشکار و دارای تناسب اندام، حداکثر یک سوم وزن فرد و برای افراد عادی حداکثر یک چهارم وزن آن شخص است.

حرف آخر

اگر می‌خواهید آسوده‌خاطر سفر کنید و از سفر خود لذت ببرید، حتما در انتخاب تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود دقت لازم را داشته باشید، تا از بروز هرگونه مشکل پیشگیری کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه فرمایید: کوله‌پشتی مخصوص کوهنوردی و پیاده‌روی چه ویژگی‌هایی دارد؟

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *