هفته بیست و هفتم بارداری

تغییرات و علائم مادران در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری ، سه ماهه دوم شما به سرعت در حال اتمام است. شما فقط یک هفته دیگر تا رسیدن به سه ماهه سوم بارداری خود فرصت دارید! همانطور که به قسمت پایانی بارداری میرسید، ممکن است متوجه شوید که برخی از علائم قبلی بارداری مانند خستگی، دوباره به سراغ شما می آیند.

علائم بارداری در هفته بیست و هفتم بارداری

شما چند هفته بدون این علائم خسته کننده بودید، اما در حال حاضر که شما در هفته بیست و هفتم بارداری هستید، و خستگی و کسلی با نیروی کامل به سراغ شما خواهد آمد. همانطور که نزدیک سه ماهه سوم خود می شوید، وزن اضافی کودک شما، همچنین سایر علائم بارداری (مانند گرفتگی عضلات پا در شب، تکرر ادرار، و بی خوابی) نیز می توانند احساس خستگی شما را بیشتر کنند.

اکنون تکرر ادرار در سه ماهه سوم بیشتر از یک مشکل است. همانطور که کودک شما بزرگتر می شود و فضای بیشتری در رحم نیاز دارد، این افزایش فشار بر مثانه، موجب میشود احساس کنید مثانه شما پر شده است حتی اگر ده دقیقه قبل به توالت رفته باشید. هیچ چیز سرگرم کننده ای وجود ندارد به خصوص اگر چند بار در طول شب به خاطر رفتن به توالت از خواب بیدار شوید.
همانطور که خستگی و کسلی باز میگردند، ممکن است دچار یکی دیگر از علائم آزار دهنده بارداری شوید ، آن هم گرفتگی عضلات پا است. گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری خواب را برای شما دشوار میکند.

ممکن است با آرامش در خواب باشید که اسپاسم دردناک پا، شما را از خواب بیدار میکند. گرفتگی عضلات پا ممکن است با احساس بی قراری در پاها همراه باشد. متاسفانه، این گرفتگی عضلات پا اغلب در شب رخ می دهد، اما ممکن است گاهی در طول روز رخ نیز دهد.

کارشناسان نمی دانند چه چیزی باعث بروز این نشانه میشود، اما این مشکل ممکن است به دلیل سنگینی رحم که رگهای خونی که خون را از پاها به قلب شما بر می گرداند تحت فشار قرار میدهند، و فشاری که بر اعصاب ستون فقرات وارد میشود، ایجاد شود.

علت گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری هر چه باشد، مشکلی است که می تواند در سه ماهه دوم و سوم موجب شود شما بیشتر از آنچه باید احساس ناراحتی کنید.

شما میتوانید برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا تکنیک های زیر را انجام دهید:

  • در صورت امکان، از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید. همچنین بهتر است از وضعیت نشسته با پاهای چهار زانو اجتناب کنید.
  • در طول روز، شما باید حرکات کششی معمولی ماهیچه های ساق پا را انجام دهید. همچنین باید این عضلات را قبل از اینکه به رختخواب بروید کشش دهید.
  • هنگام استراحت، باید به سمت چپ دراز بکشید تا به گردش خون از قلب به پاها و بالعکس کمک کنید.
  • در طول روز هیدراته بمانید. مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

با این حال اگر دچار گرفتگی عضلات پا و یا اسپاسم شدید، میتوانید با خم کردن پا و ماساژ آرام ناحیه، درد را تسکین دهید.
اگر چه گرفتگی عضلات پا در هفته بیست و هفتم بارداری طبیعی است، اگر درد ساق پا با قرمز شدن یا تورم در پا همراه باشد به پزشک یا ماما مراجعه کنید. این مسئله ممکن است نشانه ای از یک لخته خون باشد و باید فورا درمان شود.

افزایش وزن

همان طور که اضافه وزن در دوران بارداری ادامه می یابد، خستگی بخشی از زندگی شما خواهد بود. افزایش وزن بارداری در هفته بیست و هفتم بارداری ممکن است حدود ۹ تا ۱۰ کیلو برای زنی با وزن معمولی باشد.

اگر چه افزایش وزن بارداری از زنی تا زنی دیگر نوسان خواهد داشت، مهم است که شما مقدار مناسبی افزایش وزن براساس نوع بدن خود داشته باشید. با این کار سلامت شما و کودک دلبندتان حفظ میشود. اگر به اندازه کافی وزن اضافه نکنید، در معرض خطر زایمان جنین کوچکتر از حد معمول قرار میگیرید. از سوی دیگر، اگر بیش از حد وزن اضافه کنید، نه تنها این افزایش وزن موجب کسلی و خستگی شما میشود، بلکه شما را در معرض خطر تولد جنین بسیار بزرگ قرار میدهد. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری شما را در معرض خطر زایمان زودرس، دیابت، فشار خون بالا، واریس، و مشکلات دیگر نیز قرار خواهد داد.

منبع: راستینه


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.