بارداریسلامتینکات سلامتی

ترفندهایی برای داشتن بارداری سالم

سپری کردن یک دورۀ بارداری سالم ، ایده‌آلِ هر مادری است؛ به همین دلیل بسیاری از زنان به دنبال توصیه‌ها و ترفندهای مناسب برای بارداری سالم هستند. در این مطلب به معرفی این ترفندها می‌پردازیم.

بارداری سالم چیست؟

به گزارش  «ارگانیک‌فکتس» یک بارداری سالم معمولا شاملِ چند جزء اساسی است. این اجزاء عبارتند از: سپری کردن دورۀ کامل بارداری، وزن نوزاد بعد از به دنیا آمدن بیشتر از ۲.۵ کیلوگرم باشد و نوزاد هیچگونه نقص و عیبی نداشته باشد. این نوع بارداری ایده‌آل است، زیرا هم مادر و هم کودک در وضعیت و شرایط سالمی هستند.

اگرچه بارداری سالم همیشه هدف تمام مادران است، اما دستیابی به این هدف همیشه ممکن نیست. سه ماهۀ اول بارداری باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، زیرا بسیاری از مراحل رشد حیاتی در این دوره اتفاق می‌افتد. بروز هرگونه وقفه یا آسیب در این دورۀ رشد می‌تواند اثراتی طولانی‌مدت داشته باشد. برای اینکه یک بارداری سالم داشته باشید، باید با نکات و ترفندهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم آشنا شوید.

ترفندهایی برای بارداری سالم

بهترین ترفندها برای داشتن بارداری سالم شامل این موارد می‌شوند: آموزش، تأمین آب مورد نیاز بدن (هیدراته)، تغذیۀ مناسب، ورزش کردن وغیره.

تأمین آب بدن

نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بارداری سالم است. با توجه به فعالیت بیشتر بدن، گرگرفتگی و مواد غذایی بیشتری که در این دوران مصرف می‌کنید، تأمین کردن ذخایر آب بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

آموزش

خواندن کتاب‌های مربوط به بارداری و مراقبت از کودکان به شما کمک می‌کند تا اطلاعات زیادی بدست آورید. مطالعۀ این کتاب‌ها نحوۀ تفکر، تغذیه و سبک زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ورزش منظم

حفظ تناسب اندام در بارداری بسیار مهم است؛ ورزش به شما کمک می‌کند تا عضلات قوی‌تری داشته و از بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت بارداری یا فشارخون بالا پیشگیری کنید. ورزش را تا جایی که برایتان راحت است انجام دهید و فشار زیادی به خودتان وارد نکنید. کافیست در دوران بارداری فعال باشید.

یوگا

یوگا یک ورزش متعادل است که برای اواخرِ دوران بارداری مناسب می‌باشد. یوگا همچنین به کاهش استرس و افزایش انعطاف‌پذیری کمک می‌کند.

حواستان به وزن‌تان باشد

افزایش وزن در بارداری طبیعی است؛ اما حواستان باشد که این اضافه وزن بیش از حد نباشد. داشتن وزن مطلوب به یک زایمان مناسب و ریکاوری بعد از آن کمک می‌کند.

فولات بیشتری دریافت کنید

این نوع ویتامین ب نقش مهمی را در پیشگیری از نقص‌های لولۀ عصبی ایفا می‌کند. از این جهت مصرف غذاهایی مانند عدس، سبزیجات برگدار، آووکادو و لوبیا در دوران بارداری بسیار مهم است.

ترک الکل

برای پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی و مشکلات دیگر، باید الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مصرف مولتی ویتامین‌ها

هر روز یک مولتی ویتامین مصرف کنید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان تأمین شوند.

ترک سیگار

سیگارهای سرطان‌زا و مضر را از زندگی خود بیرون کنید تا وضعیت سلامت خودتان و کودکتان بهبود پیدا کند.

زیاد کار نکنید

در دوران بارداری باید آرامش داشته باشید و تا حدودی کارتان را کم کنید؛ زیرا بدن‌تان برای بازیابی، نیازمندِ زمان و استراحت بیشتری است.

کاهش استرس

سعی کنید عوامل استرس‌زا را از زندگی‌تان بیرون کنید. هورمون‌های استرس قدرتمند هستند و می‌توانند سلامتی بارداری را تحت تاثیر قرار دهند.

ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؛ به خصوص برای زنان باردار که بیشتر مستعدِ آفتاب سوختگی هستند.

پروتئین

میزان پروتئین دریافتی را با مصرف غذاهایی نظیر لوبیا، ماهی سالمون، تخم مرغ، سیب زمینی شیرین و لبنیات افزایش دهید.

تمرینات کگل

انجام این تمرینات کمک می‌کند تا زایمان موفق‌تری داشته باشید و سرعت بازیابی (ریکاوری) عضلات‌تان بعد از زایمان بیشتر میشود.

کمک بگیرید

بارداری می‌تواند دشوار و خسته‌کننده باشد؛ پس به هیچ‌وجه از کمک گرفتن از دوستان و اعضای خانواده دریغ نکنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *