داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان خانگی بلفاریت با روغن کرچک

بلفاریت نوعی بیماری است که منجر به التهاب پلک‌ها می‌شود. دو نوع بلفاریت وجود دارد: خلفی و قدامی. بلفاریت خلفی بر پلک‌های داخلی تأثیر می گذارد و ناشی از تولید ناکافی چربی در پلک‌های شماست. بلفاریت قدامی بر پلک‌های بیرونی تأثیر گذاشته و بیشتر به علت عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. در ادامه به بررسی علائم و درمان خانگی بلفاریت می‌پردازیم.

درمان خانگی بلفاریت

علائم بلفاریت

به گزارش عطارباشی به نقل از «نیوهلث‌ادوایزر» قبل از اینکه به درمان خانگی بلفاریت بپردازیم باید آن را بشناسیم. در ادامه شایع ترین علائم این بیماری ذکر شده اند. بررسی کنید که کدام نشانه در شما وجود دارد:

– پلک های به هم چسبیده
– پوسته پوسته شدن اطراف مژه ها
– التهاب بافت چشم (به ویژه قرنیه)
– احساس جسم خارجی
– قرمزی چشم
– خشکی چشم
– تاری دید
– احساس سوزش
– پوسته و شوره در ریشه مژه ها
– سوزش و آبریزش چشم
– اشک ریختن
– خارش پلک ها
– کم شدن مژه ها
-پوسته های سخت اطراف مژه

اگر به وضعیت شدید بلفاریت دچار شده باشید، احتمالا بیشتر علائم ذکر شده را تجربه خواهید کرد، در غیر اینصورت حداکثر ۳-۴ نشانه را تجربه خواهید کرد. در بعضی موارد، بلفاریت با سایر شرایط مانند پسوریازیس و روزاسه چشمی ارتباط دارد.

درمان خانگی بلفاریت

اکنون که ما از علائم بلفاریت آگاهی پیدا کردیم، وقت آن رسیده است تا روش های درمان خانگی بلفاریت را یاد بگیریم، تا بدون پرداخت ویزیت پزشک غیر ضروری بتوانیم از این وضعیت در خانه مراقبت کنیم.

پلک زدن

نگران نباشید، پلک زدن بیشتر باعث تولید چربی بیشتری توسط غدد میبومی شما می شود. و چربی تولید شده باعث روان شدن چشم می شود. روان شدن یعنی ایجاد نوعی مانع برای جلوگیری از خشک شدن آنها. می توانید مکررا پلک بزنید. این تمرین نه تنها ساده است بلکه در مقابله با بلفاریت به طرز حیرت انگیزی موثر است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا، هدیۀ طبیعت به ماست. خواص ضد التهابی نه تنها برای جلوگیری از عفونت، بلکه برای کاهش هرگونه تورم یا قرمزی، فوق العاده است. همیشه توصیه می شود که ژل آلوئه ورای تازه را (به طور مستقیم از برگ گیاه بریده شده) استفاده کنید و اگر امکان پذیر نبود، از فروشگاه ها ،نمونه ی خالص آن را تهیه کنید. این ژل را برای یک ساعت و نیم یا بیشتر در فریزر قرار دهید، پس از خنک شدن آن را روی پلک خود قرار دهید و پنج تا ده دقیقه اجازه دهید بماند. هر زمان لازم بود ژل را خنک کنید. این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

چای سبز یا سیاه

چای سبز کیسه ای یکی از بهترین درمان های خانگی بلفاریت محسوب می شود. بیشتر به این دلیل که کاربرد دو منظوره دارند، چای می نوشید و سپس بجای اینکه آنها را دور بریزید برای درمان چشمتان از آنها استفاده می کنید. به همین منظور می توانید از چای های سبز یا سیاه کیسه ای استفاده کنید. هر دو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، تانن و ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند که رشد باکتری ها را روی پوست شما محدود می کنند.

درمان خانگی بلفاریت با روغن کرچک

روغن کرچک بسیار روان است و برای روان سازی داخل و خارج چشم به ما کمک می کند. علاوه بر کمک به کاهش وزن، اسید ریکینولئیک موجود در آن به از بین بردن تحریک، سوزش، حساسیت و خارش کمک می کند. برای استفاده از این روغن ابتدا چشمهای خود را با آب گرم بشویید. چشمان خود را با حوله خشک کنید و سپس انگشت حلقه را به یک الی دو قطره روغن کرچک آغشته کنید. سپس انگشت را با ضربه های آرام به مژه ها و پلک های بزنید. اجازه دهید روغن یک شب روی پوستتان بماند و جذب شود. اطمینان حاصل کنید که از روغن کرچک خالص استفاده می کنید.

مراجعه به پزشک

البته اگر یک یا چند نشانه ی مذکور را داشته باشید الزاما مبتلا به بلفاریت نیستید. ممکن است یکی از انواع عفونت چشم باشد، به همین دلیل رفتن نزد متخصص چشم ضروری است. او به شما خواهد گفت که دقیقا چه اتفاقی برای چشمتان افتاده است و برای شما دارویی تجویز می کند که به کاهش درد کمک خواهد کرد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *