تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

۶ ترفندی که کمک میکند، کمتر غذا بخورید!

با تمرکز بیشتر بر روی برنامه غذایی خود و به‌کار بردن ترفندهای ساده‌ای می‌توانید وعده‌های مصرفی‌تان را با متعادل‌تر کرده و نسبت به قبل، غذای کمتری مصرف کنید.

برای این کار لازم نیست حتماً خودتان را شکنجه بدهید و هر وعده از غذای‌ مصرفی‌تان را در سایت‌ها و نرم‌افزارهای محاسبه میزان کالری اندازه‌گیری کنید؛ بلکه می‌توانید فقط نکات و ترفندهایی گفته شده در مقاله را به کار ببندید و به عادت‌های رفتاری روزانه خود تبدیل‌ کنید، تا خیلی زود تاثیر آن را ببینید.

غذاهای سالم و در دسترس و تنقلات دور از دسترس

شاید شما هم عادت دارید که نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین خوراکی‌های موجود در منزل را میل کنید؛ برای مثال بلافاصله به سراغ خوراکی‌های روی میز یا آشپزخانه رفته و از هرچه که در دسترس‌تان باشد تغذیه می‌کنید.

بنابراین بهتر است همیشه یک کاسه پر از میوه‌های تازه را جلوی چشم‌تان و روی میز اتاق‌تان بگذارید؛ اما در مورد تنقلات و شیرینی‌ها قضیه متفاوت است و باید تا جایی که امکان دارد دسترسی به این نوع خوردنی‌ها را برای خود سخت کنید؛ مثلاً می‌توانید همه این خوراکی‌های پر کالری را داخل فریزر قرار دهید تا با این ترفند، خوردن‌شان زمان بر شود و به کلی صرف‌نظر کنید.

ظرف‌های خود را لی‌لی پوتی کنید!

بیشتر مردم عادت دارند که هرچقدر غذا برای‌شان در بشقاب باشد را میل کنند. برای حل این مشکل باید ظرف غذا، لیوان و کاسه سرو غذای‌تان را عوض کنید و این‌بار، از ظرف‌ها و لیوان‌های کوچک‌تر و با حجم کمتری استفاده کنید.

همین ترفند بسیار ساده باعث می‌شود تا کمتر از قبل غذا بخورید؛ حتی می‌توانید قاشق خود را کوچک‌تر کنید؛ با این کار، حجم کمتری از غذا داخل قاشق جای می‌گیرد.

چربی‌ها را اندازه‌گیری کنید

اگر بخواهید روغن‌ها و چربی‌ها را بدون هیچ وسیله اندازه‌گیری داخل غذای خود بریزید، بدون شک بیشترین میزان را خواهید ریخت؛ برای اضافه‌کردن روغن، قاشق بردارید و مقدار کمی از آن را به غذای‌تان اضافه کنید.

دقت داشته باشید که روغن‌ها و چربی‌هایی نظیر روغن سویا، روغن بادام‌زمینی، روغن کانولا، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن نارگیل دارای کالری بسیار بالایی هستند؛ همچنین هیچ‌گاه روغن ها را سر سفره نگذارید تا هر شخص، هرچقدر خواست به غذا یا سالاد خود اضافه کند؛ این کار، خیلی زود شما را چاق خواهد کرد.

غذای خود را داخل آشپزخانه سرو کنید

حتماً غذای‌تان را در آشپزخانه سرو کرده و سپس به سر میز بیاورید و میل کنید. هیچ‌گاه دیس یا قابلمه غذا را همراه خود سر سفره نگذارید، این کار باعث می‌شود تا حتی اگر سیر هم شده باشید بازهم وسوسه شده و مقدار بیشتری غذا میل کنید.

البته اگر واقعاً سیر نشده‌اید می‌توانید دوباره به آشپزخانه بروید و بازهم غذا میل کنید؛ همین زمان کوتاه جابه‌جایی باعث می‌شود تا احساس سیری به شما دست دهد.

تا می‌توانید سبزیجات بخورید

همیشه نیمی از بشقاب غذای‌تان را با سبزیجات پُر کنید؛ حتماً هم ابتدا سبزیجات را میل نموده و سپس به سراغ غذای اصلی بروید؛ این کار باعث می‌شود تا اشتهای‌تان کمتر بشود؛ همچنین می‌توانید تکه‌های درشت کدو تنبل، تربچه، کرفس، کلم و کلم‌پیچ را میل کنید.

می‌توانید گل کلم و کلم برگ را قبل از میل‌کردن بپزید؛ برای این کار تمام برگ‌های کلم را باز کنید و آن را در آب جوش و نمک بیاندازید و به مدت پنج دقیقه بگذارید بپزد تا برگ‌ها نرم شود؛ سپس گل کلم را از همدیگر جدا کنید و در ظرف آب جوش و کمی نمک بریزید و ۵ دقیقه بجوشانید.

میان‌وعده‌های‌تان را تقسیم کنید

می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده، چند عدد آجیل داخل یک ظرف قرار دهید و همراه خود داشته باشید؛ این ترفند خیلی بهتر از این است که ظرفی پر از آجیل کنارتان بگذارید؛ این کار باعث می‌شود تا به این روند عادت کرده و کالری کمتری دریافت کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *