تغذیه و تناسب اندامخواص میوه ها

آشنایی با ارزش غذایی موز

بسیاری از مردم می‌دانند که موز میوه‌ای سالم و مفید است؛ اما اغلب از جزئیات مواد مغذی موجود در آن آگاهی ندارند. در این مطلب به طور کامل به بررسی ارزش غذایی موز می‌پردازیم.

ارزش غذایی موز

ارزش غذایی موز

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» این میوه حاوی طیف متنوعی از مواد مغذی است و ارزش غذایی موز بسیار بالاست. وجود فیبر غذایی، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B۶، آمینو اسیدهای مهم، آهن، منگنز، منیزیم، فولات، ویتامین A، پروتئین و برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها که همگی موز را به میوه‌ای سرشار از مواد مغذی و خوشمزه تبدیل کرده‌اند.

ویتامین C: در یک موز با اندازۀ متوسط، می‌توانید تقریبا ۲۰ درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین C را پیدا کنید که برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن مفید است.

ویتامین A: مقادیر این ویتامین در موز کم می‌باشد. حدودا ۲ درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین A را تأمین می‌کند.

ویتامین B۶: شما در طول روز تنها ۱.۵ میلی‌گرم از این ویتامین را نیاز دارید که یک عدد موز تقریبا ۲۰ درصد از این نیاز را تأمین می‌کند.

اسیدهای آمینه: تنها اسید آمینهِ موجود در موز تیروزین است. اگرچه میزان این اسید در موز زیاد نیست، اما همچنان می‌تواند برای بهبود عملکرد شناختی و تقویت خلق‌وخو مفید باشد.

فیبر غذایی: در یک عدد موز متوسط، حدودا ۳ گرم فیبر غذایی وجود دارد که بیش از ۱۰ درصد از نیاز روزانۀ شما به فیبر را تأمین می‌کند. فیبر برای بهینه‌سازی دستگاه گوارش مفید است.

پروتئین: تنها ۱ گرم پروتئین در موز وجود دارد، اما همین مقدار هم به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند.

آهن: موز تنها ۲ درصد از نیاز روزانه‌تان به آهن را تأمین می‌کند، اما همین مقدار به همراه محتوای ویتامین C در این میوه باعث می‌شود تا آهن بهتر در بدن‌تان جذب گردد.

پتاسیم: بسیاری موز را میوه‌ای سرشار از پتاسیم می‌دانند، در حالی که یک موز متوسط تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از نیاز روزانۀ شما به پتاسیم را تأمین می‌کند. البته همچنان موز یکی از بهترین منابع پتاسیم بوده و به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

منگنز: با وجود تنها ۰.۳ میلی‌گرم از منگنز در این میوه، موز ۱۵ درصد از نیاز روزانۀ شما به این مادۀ معدنی را تأمین می‌کند.

منیزیم: هر موز حدودا ۳۵ میلی‌گرم منیزیم دارد که ۱۰ درصد از نیاز روزانۀ شما به این ماده است.

فولات: متخصصین دریافت ۴۰۰ میکروگرم از فولات در طول روز پیشنهاد می‌کنند، که موز حدود ۲۵ میکروگرم از آن را تأمین می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در موز شامل لوتئین، بتا کاروتن، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌های ویتامینی نظیر ویتامین A و C می‌باشند. این ترکیبات به شما کمک می‌کنند تا استرس اکسیداتیو را در بدن‌تان کاهش داده و از بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *