تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

روش درمان کبد چرب ، توصیه‌های تغذیه ای و نکات مهم

کبد چرب یک بیماری جدی و خطرناک است که باید در صورت تشخیص، سریعا برای درمان صحیح آن اقدام کنید. از اصلی‌ترین عوامل بروز کبد چرب، نداشتن تغذیۀ مناسب، عدم تحرک و نداشتن فعالیت فیزیکی مطلوب است. متاسفانه بسیاری از ایرانیان تحت تاثیر این عوامل بوده و خطر بروز کبد چرب در آنها زیاد است. در این مطلب به همراه متخصص تغذیه به بررسی نکات مهم و روش درمان کبد چرب می‌پردازیم. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

روش درمان کبد چرب

روش درمان کبد چرب ، توصیه‌ها و نکات مهم

دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی اظهار کرد: «سبک زندگی اشتباه امروزی، عامل ابتلا به کبدچرب است و معمولا این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و فرد در قسمت راست شکم، احساس سنگینی و درد خفیف کند. درنتیجه آن را خیلی جدی نگیرد و در پی اقدامات پزشکی نرود. به این ترتیب چون کبدچرب علامت مهمی ندارد ممکن است ناشناخته هم باقی بماند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه کبدچرب در عین حال که یک بیماری بی‌سروصداست ولی می‌تواند به مرور زمان پیشرفت کند، عنوان کرد: «تجمع چربی‌ در کبد به مرور زمان باعث ایجاد التهاب و تشکیل باندهای فیبروز می‌شود و آنزیم‌های کبدی بالا می‌رود، در صورت عدم درمان و بهبودی کبدچرب می‌تواند به سمت نارسایی کبد و سیروز کبدی پیشروی کند. نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد حتی بعد از مدت زمان کوتاهی مثلا طی هفت یا هشت سال هم دیده شده که کبدچرب به سیروز کبدی ختم شود.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام درمانی برای کبدچرب، در صورت اضافه وزن، رژیم کاهش وزن است که باید براساس الگوی درست خوردن طراحی شده باشد، گفت: «سرعت کاهش وزن در مبتلایان به کبد چرب حتما باید حساب شده و دقیق باشد تا به کبد آسیب بیشتری نرساند. بنابراین این رژیم غذایی کاهش وزن حتما باید تحت‌نظر متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ارائه شود چراکه این نوع رژیم بسیار تخصصی است و هر روز فرد باید از همه گروه‌های اصلی غذایی در حجم کم اما وعده‌های متعدد استفاده کند تا وزنش پایین بیاید و این بیماری درمان شود. کاهش کالری دریافتی روزانه به صورت اصولی می‌تواند به کاهش وزن و بهبود وضعیت کبد کمک کند.»

دکتر فرح‌بخش در نهایت خاطرنشان کرد: «بیماران مبتلا به کبدچرب در کنار تغذیه اصولی، باید روزانه فعالیت ورزشی داشته باشند زیرا مطالعات نشان می‌دهد انجام فعالیت ورزشی‌ای که حتی منجر به کاهش وزن هم نشده باشد، در درمان کبدچرب مفید و موثر است. بنابراین از تاثیر ورزش و تحرک بدنی نیز در درمان کبدچرب نباید غافل شد.»

منبع: سلامانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *