داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

بهترین چای‌ها برای درمان گیاهی سرماخوردگی

هوا خنک شده و این نشانۀ شروع فصل سرماست؛ وقتش رسیده که لباس‌های گرم‌ونرم خود را بیرون آورده و برای آب‌وهوای سرد خودتان را آماده کنید. علاوه بر لباس‌های گرم، نوشیدن چای‌های گیاهی نیز می‌تواند برای گذراندن فصل سرما و گرم نگه داشتن شما، گزینه‌ای فوق‌العاده باشد. چای‌های گیاهی همچنین به شما کمک می‌کنند تا با ویروس‌های مختلف مقابله کرده و آمادۀ درمان گیاهی سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این فصل از سال باشید. در ادامه بهترین چای‌ها برای درمان گیاهی سرماخوردگی را معرفی می‌کنیم.

درمان گیاهی سرماخوردگی

چای مخروط‌سانان

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» نتایج هیجان‌انگیز تحقیقی جدید که در مجلۀ Advances in Therapy به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که عصاره‌های گیاه مخروط‌سانان بسیار در کاهش خطر بروز عفونت‌های تنفسی موثر بوده و همچنین برای کاهش خطر ذات‌الریه، عفونت‌های گوش، ورم لوزه و فارنژیت (التهاب گلو) مفید می‌باشند.

حتی اگر به عفونت تنفسی دچار باشید، مطالعات نشان داده‌اند که گیاه مخروط‌سانان می‌تواند برای کاهش شدت علائم آن موثر باشد. در مطالعه‌ای که در مجلۀ Cell Immunology به چاپ رسید، محققین دریافتند که مخروط‌سانان به طور چشمگیری علائم عفونت‌های تنفسی فوقانی را کاهش می‌دهد. احتمالا خواصِ قویِ ضد التهابی این گیاه دلیل چنین اثراتی هستند.

چای آقطی

آقطی تاریخچه‌ای قدیمی در درمان گیاهی سرماخوردگی و آنلوآنزا دارد. تحقیق چاپ شده در مجلۀ Nutrients نشان داد که این گیاه اثر قابل‌توجهی در کاهش مدت زمانِ بیماری سرماخوردگی در افرادی که به ویروس این بیماری مبتلا شده‌اند دارد.

در کتب و متون گیاهان دارویی که در دانشگاه Dominion Herbal College in British Columbia وجود دارند، پیشنهاد شده است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا، از چای ترکیبی آقطی و نعناع فلفلی استفاده شود. طبق گفته‌های این دانشگاه: «برای درست کردن این چای سنتی، یک قاشق‌غذاخوری از برگ‌های نعناع فلفلی و یک قاشق غذاخوری از گل‌های آقطی را درون آب داغ بریزید و بگذارید برای چند دقیقه در آب خیس بخورند تا موادشان به درون آب نفوذ کند. با مشاهدۀ اولین علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، این چای را به میزان نصف فنجان یا یک فنجان کامل، هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یکبار میل کرده، تا شروع به عرق ریختن کنید. سپس هر یک یا دو ساعت یکبار، ۲ قاشق غذاخوری از این چای را میل کنید تا تب یا علائم دیگری که دارید بهبود پیدا کنند.»

چای زنجبیل

مطالعات فراوانی همواره در حال نشان دادن خواص قویِ زنجبیل برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند. به گفتۀ Stephen Harrod Buhner در کتاب گیاهان دارویی‌اش به نام Herbal Antivirals، زنجبیل حتی زمانی که داروهای آنتی‌بیوتیک و ضد ویروس نتیجه نمی‌دهند، می‌تواند کارساز باشد. این خبر برای کسانی که به دنبال رهایی از ویروس‌ها و باکتری‌های فصل سرما هستند، بسیار عالی است.

چای فرنجمشک

فرنجمشک گیاهی است که معمولا برای اثرات ضد ویروسی‌اش شناخته می‌شود، به خصوص در برابر ویروس تبخال. مطالعات جدید نشان می‌دهند که این گیاه برای مقابله با سایر ویروس‌ها نظیر ویروس آنفلوآنزا نیز مفید است.

در مطالعه‌ای، محققین دریافتند که روغن فرنجمشک بسیار در مهار ویروس آنفلوآنزای مرغی موثر است. البته برای قطعی بودن این خاصیت، باید تحققیات دیگری نیز بر روی این گیاه انجام شود. فرنجمشک یک گیاه دوست‌داشتنی با طعمی دلپذیر بوده و مصرف آن کاملا بی‌خطر می‌باشد.

چای مرزنگوش

شاید این چای بهترین طعم را نداشته باشد، اما این گیاه خواص ضد عفونی طبیعی و بسیار قوی دارد که برای مبارزه با باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها مفید هستند. پیشنهاد ما این است که برای درمان گیاه سرماخوردگی و آنفلوآنزا، حتما چای مرزنگوش را در رژیم غذایی خود جای دهید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *