تمرینات کگل چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟ - مجله سلامتی عطارباشی

تمرینات کگل چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟

اگر فقط یک ورزش وجود داشته باشد که زنان در تمامی سنین باید از آن بهره‌مند شوند، آن تمرینات کگل است. نه تنها زنان، بلکه آقایان نیز میتوانند از مزایای این ورزش فوق‌العاده بهره‌مند شوند.

تمرینات کگل به ورزش کفِ لگن نیز معروف هستند؛ شل و سفت کردن مداوم عضلات لگن باعث قوی شدن آنها میشود. از بین دیگر اندام های بدن، این عضلات نقش بسیار مهمی در کنترل جریان ادرار دارند و همچنین تاثیر بسزایی در پاسخ جنسی در طول مقاربت را ایفا میکنند.

حالا باید به این توجه کنیم که عوامل بسیاری میتوانند باعث ضعیف شدن عضلات کف لگن شوند. برخی از این عوامل عبارتند از بارداری، زایمان، جراحی، پیری، یبوست یا سرفه مزمن و حتی اضافه وزن. تقویت عضلات لگن به هر طریقی میتواند برای شما مفید باشد.

چگونه تمرینات کگل را انجام دهیم؟

بدون در نظر گرفتن سن، شما همیشه میتوانید از مزایای ورزش کگل بهره مند شوید.

تمرینات بسیار ساده هستند و میتوان آنها را در هر مکان و زمانی انجام داد. چه زمانی که پشت میز نشسته اید، چه زمانی که پشت چراغ قرمز ایستاده اید و یا حتی زمانی که بر روی نیمکت در حال استراحت هستید.

برای انجام این ورزش:

۱.اگر در خانه هستید، یک مکان آرام و خصوصی برای نشستن و یا دراز کشیدن پیدا کنید.

۲.عضلات لگن خود را پیدا کنید. آنها عضلاتی هستند که برای قطع جریان ادرار از آنها استفاده میکنید.

۳.وقتی عضلات را پیدا کردید، در حالی که به صورت معمولی نفس میکشید برای ۱۰ ثانیه عضلات را منقبض کنید.

۴.سپس به مدت ۵ ثانیه استراحت کنید و دوباره تکرار کنید. معده، پشت، پهلو و ماهیچه های ران شما در حین انجام این کار نباید سفت شوند.

۵.در هر جلسه ۱۰ تا ۲۰ بار این حرکات را تکرار کنید.

۶.حداقل هفته ای سه بار این تمرین را انجام دهید.

*برای اینکه تغییرات را احساس کنید باید چند ماه این حرکات را انجام دهید.

برخی از فواید تمرینات کگل

پشتیبانی از چند اندام

هدف از انجام این ورزش، سالم و قوی نگه داشتن عضلات لگن است. بسیار مهم است که عضلات لگن قوی داشته باشید زیرا باعث می شود تا اندام های دیگر، از جمله مثانه، روده ی کوچک، راست روده و حتی رحم، سر جای خودشان قرار بگیرند.

در واقع، این عضلات نقش نوعی بانوج را برای آن اندام ها دارند. انجام دادن مرتب ورزش کگل باعث میشود همه ی اندام های داخلی سرجای خودشان باشند و آنطور که باید به کار خود ادامه دهند. عضلات لگن قوی، ستون فقرات را نیز در وضعیت بهتری قرار میدهند، درد را کاهش میدهند و از آسیب های احتمالی جلوگیری میکنند.

کنترل بی‌اختیاری ادرار

ورزش ماهیچه های کف لگن باعث میشود از ادرار غیر ارادی به خوبی جلوگیری کنید.

این ورزش برای کنترل مثانه هم در زنان و هم در مردان بسیار مفید است. انجام این ورزش بعد از ادرار میتواند از چکه کردن ادرار جلوگیری کند. همچنین باعث کاهش استرس غیر ارادی میشود.

بهبود مشکلات پروستات

ورزش کگل با بهبود وضعیت غده پروستات در مردان، به برطرف کردن مشکلات پروستات کمک میکند. همچنین از بیماری های مربوط به پروستات نیز جلوگیری میکند.

محققان دریافته اند که با تقویت عضلات لگن، ناراحتی های بزرگ شدن پروستات تا حد قابل توجه ای کاهش پیدا میکنند.

در واقع، به مردانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار میگیرند توصیه میشود که برای تقویت عضلات پشت کف لگن و همچنین کاهش عوارض جانبی جراحی، از تمرینات کگل استفاده کنند.

منبع: گیاه یاب

نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *