ورم پا در بارداری

راهکارهایی برای درمان ورم پا در بارداری!

بارداری با نشانه‌ها و علائم فیزیکی فراوانی همراه است و ورم پاها نیز یکی از این علائم بوده و می‌تواند باعث نگرانی برخی از زنان شود. اگر با ورم پا در بارداری مواجه هستید، بسیار مهم است که از دلایل بروز آن و روش‌های درمانی این مشکل آگاه شوید.

ورم پا در بارداری

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» متورم شدن پاها در دوران بارداری در اثر افزایش سطوح مایعات در بدن می‌باشد که طبیعی و شایع است، به خصوص در اواخر دوران بارداری و سه ماهه سوم. به طور کلی برای اشاره به بروز ورم در قسمت‌های مختلف بدن، از واژۀ «خیز» استفاده می‌شود؛ خیز پاها در دوران بارداری کاملا طبیعی است. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد، اما اصلی‌ترین آن نگهداری آب بیشتر توسط بدن در دوران بارداری است. افزایش فشار در ناحیۀ لگن بعلت وجود جنین نیز می‌تواند باعث کاهش سرعت برگشت خون از پاها شود. این موضوع سبب می‌شود تا خون در پاها و قوزک‌ها جمع شده و منجر به بروز تورم گردد.

علاوه بر این موارد، عوامل دیگری مانند «پره‌اکلامپسی» وجود دارند که می‌توانند احتمال بروز تورم در پاها را در دوران بارداری افزایش دهند. اگرچه احتمال بروز ورم پاها در هر زمانی از دورۀ بارداری وجود دارد، ولی به احتمال زیاد آن را در سه ماهه سوم تجربه خواهید کرد؛ زیرا جنین در این دوره کاملا رشد کرده است.

درمان ورم پا در بارداری

درمان‌های موثری برای ورم پاها وجود دارد که شامل حرکات کششی، پوشیدن کفش‌های مناسب، قرار دادن پاها به سمت بالا، تمرین‌های مخصوص پا و… می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از این درمان‌ها می‌پردازیم.

حرکات کششی

اگر حرکات کششی را به بخشی از زندگی روزانۀ خود تبدیل کنید، به احتمال زیاد به بهبود گردش خون کمک کرده و از سفت شدن قوزک‌ها، پاشنه‌ها و ماهیچه‌های ساق پا جلوگیری می‌کنید. این روش می‌تواند بسیار برای کاهش درد و ناراحتی مفید بوده و با بهبود گردش خون، ورم پاها را کاهش دهد.

انتخاب کفش

بسیاری از مردم کفش‌های نامناسبی را برای پاهایشان انتخاب می‌کنند، که این انتخاب نادرست می‌تواند به بروز خیز در پاها منجر شود و همچنین مفاصل را ملتهب کند. کفش نامناسب حتی می‌تواند سبک راه رفتن شما را تغییر داده و باعث بروز درد و ناراحتی در ناحیه کمر و زانوها شود. پوشیدن کفش‌های مناسب و راحت در دوران بارداری ضروری است؛ همچنین از کفی‌های مناسب استفاده کنید، زیرا به کاهش التهاب و ورم پاها کمک می‌کنند.

بالا بردن پاها

اگر به طور مرتب پاهایتان را به سمت بالا نگه دارید، این کار به کاهش التهاب، تجمع خون و مایعات در پاها کمک می‌کند و برای کاهش تورم مفید است.

تأمین آب بدن

یکی از دلایل اصلی بروز ورم یا خیز در پاها، کمبود آب بدن است. کم آبی باعث می‌شود تا رگ‌های خونی باریک شده و وضعیت تورم وخیم‌تر شود. همچنین سعی کنید میزان مصرف نمک را کاهش دهید تا از احتباس آب در بدن پیشگیری کنید؛ زیرا وجود مقادیر زیاد آب در بدن نیز می‌تواند به بروز تورم منجر شود.

تمرین‌های پا

تمرین‌های بسیار خوبی برای زنان باردار وجود دارند که برای کاهش درد و تحریک گردش خون بهتر مفید بوده و ورم پاها را تسکین می‌دهند. با خم کردن پاها از مچ به سمت بالا و پایین برای ۲۰ مرتبه شروع کنید، سپس پاها را از مچ به شکل دایره برای ۸ تا ۱۰ مرتبه بچرخانید و همین کار را دوباره در جهت معکوس انجام دهید. این تمرین را صبح و شب برای هر دو پا انجام دهید.

احتیاط

اگرچه ورم پا در بارداری طبیعی است، اما اگر شدید شده و یا با سرگیجه، دید نامناسب، سردرد یا استفراغ همراه باشد، ممکن است با پره‌اکلامپسی مواجه باشید. این اختلال جدی بوده و باید برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید. پره‌اکلامپسی ممکن است شما را مجبور کند تا برای حفظ سلامتی خودتان و کودکتان، زایمان زودتر از موعد داشته باشید. فراموش نکنید که ورم پاها و قوزک‌ها طبیعی بوده، اما اگر ورم در نواحی دست‌ها یا صورت پدیدار شود، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: گیاه یاب


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *