بارداریسلامتی

در هر دورۀ سه ماهۀ بارداری، چه چیزی منتظرتان است؟

گذراندن مراحل مختلف دوران بارداری، می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین و همچنین سخت‌ترین دوره‌های زندگی یک زن باشد. تغییرات غیرقابل پیش‌بینی و فراوانی در دورۀ بارداری در بدن پدیدار می‌شوند که مهم است با آنها آشنا شوید و بدانید که کدامیک از آنها طبیعی هستند و به طور کلی آگاهی داشته باشید که در هر دورۀ سه ماهۀ بارداری، چه چیزی منتظرتان است. در این مطلب به بررسی مراحل دوران بارداری می‌پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

مراحل دوران بارداری

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک‌فکتس» بارداری شامل سه دورۀ سه ماهه است؛ سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم. مراحل اصلی رشد جنین در این سه دوره اتفاق می‌افتد. از آنجایی که بارداری به طور معمول ۴۰ هفته طول می‌کشد، این دوره‌های سه ماهه معمولا به سه دورۀ مساوی ۱۲ تا ۱۳ هفته‌ای تقسیم می‌شوند. این تمایز اساسی به زنان کمک می‌کند تا بهتر تغییراتی که در این دوران تجربه می‌کنند را درک کنند.

۳ مرحلۀ بارداری

همانطور که اشاره کردیم، بارداری ۳ مرحلۀ اصلی دارد. اگرچه تجربۀ هرکس در این دوران می‌تواند متفاوت باشد، اما شرحی که در ادامه از این ۳ مرحله ارائه می‌کنیم، می‌تواند برای اغلب زنان، بعنوان یک راهنمای کلیِ مراحل دوران بارداری در نظر گرفته شود.

سه ماهه اول

سه ماهه اول از هفتۀ اول تا هفتۀ دوازد‌ه‌ام به طول می‌انجامد. در ابتدای این دوره، مهم‌ترین اتفاق حاملگی است که به بارور کردن تخمک توسط سلول اسپرم گفته می‌شود. وظیفۀ تخمک بارور شده این است که به رحم رفته و خودش را برای ۶ تا ۱۲ روز در این قسمت جای دهد. اینجاست که تغییرات شدید هورمونی در بدن زن باردار اتفاق می‌افتد و اولین نشانه از این رویداد، عدم بروز قاعدگی است.

علائم اولیه بارداری (در سه ماهه اول) شامل این مواردند: حالت تهوع و استفراغ، خستگی، نوسانات خلقی، سردرد، یبوست، افزایش وزن و کاهش وزن، متورم شدن سینه‌ها و هوس‌های غذایی غیرمعمول.

شدت این علائم می‌تواند در هرکسی متفاوت باشد؛ برخی ممکن است اصلا تهوع حاملگی را تجربه نکرده و یا تغییری در هوس‌های غذایی خود مشاهده نکنند. برخی از عواملی که می‌توانند بر روی علائم بارداری در سه ماهه اول تاثیرگذار باشند عبارتند از: وزن، سابقۀ بارداری و داشتن فرزند، سطوح هورمون‌ها، فشارخون و انتخاب‌های غذایی.

در سه ماهه اول، فرزند شما از یک سلول کوچک رشده کرده و به اندازۀ یک لیمو می‌شود و حدودا ۲۸ گرم وزن دارد. بعد از پایان این دوره و تمام شدن ۱۲ هفته، می‌توان جنسیت کودک را تشخیص داد. بعد از پایان سه ماهه اول، سیستم عصبی کودک شروع به رشد و توسعه می‌کند.

سه ماهه دوم

معمولا هفتۀ سیزده‌ام تا بیست‌وهشتم را سه ماهه دوم می‌گویند که در اغلب موارد طولانی‌ترین دوره است. تغییرات هورمونی شدیدی که در سه ماهه اول تجربه کردید، احتمالا در این دوره کاهش پیدا می‌کنند. برخی از علائم نمایانِ بارداری در این دوره شروع به آشکار شدن می‌کنند که یکی از آنها بزرگ شدن شکم در اثر رشد کودک است. همچنین در اثر باز و پهن شدن رحم با رشد کودک، سایر علائم جسمی نظیر درد در قسمت پایینی کمر، پشت، کشاله ران و پاها پدیدار می‌شوند.

سایر علائمی که در این دوره ممکن است تجربه کنید: تیره شدن نوک پستان‌ها، خارش بدن، ورم کردن قوزک‌ها، صورت و پاها و پدیدار شدن ترک‌های پوستی در شکم است. در این دوران کودک حدودا ۳۰ سانت طول و ۹۰۰ گرم وزن دارد که نسبت به سه ماهه اول، حجم فیزیکی بسیار بیشتری دارد. در این دوره کودک شما اثرانگشت، گلبول‌های قرمز خون، مغز استخوان و اندام‌های جنسی (در مراحل ابتدایی) داشته و این توانایی را دارد تا در زمان‌های مختلف روز بخوابد. در سه ماهه دوم، مخصوصا ماه آخرِ این دوره ممکن است لگد زدن های کودک شروع شده و حرکت کردن او را در رحم متوجه شوید.

سه ماهه سوم

این دوره از هفتۀ بیست‌وهشتم تا هفتۀ چهل‌ام به طول می‌انجامد و مهم‌ترین مرحلۀ رشد کودک در دوران بارداری محسوب می‌شود. از آنجایی که رشد کودک در این دوره سرعت بالایی دارد، جا باز کردن رحم باعث می‌شود تا به سایر اندام‌های بدن فشار وارد شود. این موضوع می‌تواند منجر به بروز درد بیشتر و تکرر ادرار شود. کمردرد در سه ماهه سوم شایع بوده و در این دوره باید فعالیت‌های فیزیکی خود را کاهش دهید تا از خستگی پیشگیری کنید.

سه ماهه سوم معمولا پراسترس‌ترین مرحلۀ بارداری است. مواردی که باعث افزایش استرس در این دوره می‌شوند عبارتند از: اشغال کردن قسمت پایینی شکم توسط کودک و افزایش تحرکات نوزاد. همچنین ممکن است انقباض را در این دوره تجربه کنید که بسیاری از زنان آن را با زایمان زودهنگام اشتباه می‌گیرند. متوسط اندازۀ کودک در پایان هفتۀ سی‌وهفتم، بیش از ۲.۷ کیلوگرم بوده و قد او حدود ۴۵ سانتی‌متر است. از هفتۀ سی‌وهفتم تا هفتۀ چهل‌ام، کودک مقدار بسیار کمی رشد می‌کند. زمان زایمان در افراد مختلف متفاوت است و کودک ممکن است با نزدیک شدن به زمان زایمان تغییر مکان دهد و سرش به سمت پایین قرار گیرد، که البته همیشه این اتفاق نمی‌افتد.

در سه ماهه آخر احتمالا افزایش اشتها را تجربه می‌کنید، زیرا در این دوره در واقع باید شکم دو نفر را سیر کنید. این دوره با شروع انقباضات و متولد شدن نوزاد به پایان می‌رسد. توجه کنید که بارداری طبیعتی غیرقابل پیش‌بینی داشته و به همین دلیل زایمان ممکن است در هر لحظه‌ای از بازۀ زمانی هفتۀ سی‌وهفتم تا هفتۀ آخر (چهل‌ام) اتفاق افتد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *