داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص هریسه از نگاه طب سنتی

بسیاری از مردم در سراسر جهان برای وعدۀ صبحانه، هریسه یا هلیم فرنگی میل می‌کنند. این غذا که از غلات تهیه می‌شود شباهت زیادی به بلغور جو دو سر دارد، اما هریسه از پودر گندم، جو، برنج و سایر غلات تهیه می‌شود. در ادامه به بررسی خواص هریسه می‌پردازیم.

هریسه

آیا هریسه برای سلامتی مفید است؟

به گزارش عطارباشی به نقل از «نیوهلث‌ادوایزر» جواب این سوال مثبت است؛ هریسه برای سلامتی مفید بوده و سرشار از مواد مغذی می‌باشد. در ادامه به معرفی برخی از این فواید می‌پردازیم.

تنظیم‌کنندۀ اشتها

محصولات غلات معمولا سرشار از فیبر غذایی هستند، که به پُر کردن شکم و سیر نگه داشتن شما برای مدت طولانی‌تر کمک می‌کند. از این طریق شما می‌توانید از پرخوری پیشگیری کرده و وزن سالمی داشته باشید. فیبر غذایی همچنین به سالم نگه داشتن سطوح قند خون کمک کرده و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد.

انرژی

هریسه سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده بوده که روند هضم آنها در بدن نسبت به کربوهیدرات‌های ساده، آهسته‌تر می‌باشد. این هضم آهسته سبب می‌شود تا بدن در طول روز ذخایر بیشتری را برای دریافت انرژی داشته باشد. یک فنجان از هریسه حاوی حدودا ۲۷ گرم کربوهیدرات است. می‌توانید میزان کربوهیدرات و محتوای مغذی هریسـه را با اضافه کردن شیر، عسل، میوه یا شکر قهوه‌ای افزایش دهید.

انتقال اکسیژن

هریسه حاوی مقادیر قابل‌توجهی از آهن است که برای تولید هموگلوبین و میوگلوبین در بدن ضروری است. وجود میزان مناسب از این پروتئین‌ها در خون برای انتقال مناسب اکسیژن به عضلات و سایر اعضای بدن مهم است.

یک فنجان هریسـه حاوی ۱۴ میلی‌گرم آهن است. این میزان از نیازِ روزانۀ یک مرد بزرگسال بیشتر بوده و تقریبا ۸۰ درصد از نیازِ روزانۀ یک زن بزرگسال به آهن را تأمین می‌کند.

بازیابی عضلات

هریسـه سرشار از فسفر است و یک فنجان از آن حدود ۱۸۰ میلی‌گرم فسفر را در خود جای داده که تقریبا ۲۵ درصد از نیاز روزانۀ ما به این مادۀ مغذی است. فسفر در استخوان‌ها ذخیره می‌شود و برای تولید انرژی و تصفیۀ آب در کلیه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از کاربردهای فسفر این است که به بازیابی (ریکاوری) عضلات پس از انجام تمرین‌های شدید کمک می‌کند. اضافه کردن شیر، مغزهای خوراکی و دانه‌ها می‌تواند محتوای فسفر موجود در هریسه را افزایش دهد.

تقویت استخوان‌ها

هریسـه غنی از کلسیم است که برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های قوی، انتقال عصبی، عملکرد عضلات و ترشح هورمون‌ها ضروری می‌باشد. مردان و زنان بزرگسال به ۱۰۰۰ میلی‌گرم از کلسیم در طول روز نیاز دارند و تنها یک فنجان از هریسه، ۱۸۷ میلی‌گرم از این نیاز را تأمین می‌کند. برای بیشتر کردن محتوای کلسیمِ هریسه، به آن شیر اضافه کنید.

طرز تهیه هریسه زردچوبه و گندم سیاه

مواد لازم:

½ فنجان بلغور گندم سیاه خام – یک‌سوم قاشق غذاخوری ادویه زردچوبه – یک‌سوم فنجان شیر بادام یا شیر سویا – ۱ عدد موز، پوست‌کنده و خردشده – مقدار کمی فلفل سیاه (نوک انگشت).

دستورالعمل:

۱.تمام مواد را درون یک مخلوط‌کن ریخته و تا زمانی که به خوبی نرم شود، آنها را مخلوط کنید.

۲.می‌توانید بر روی این هریسه میوه‌های تازه، تکه‌های ریز کاکائو یا مغزهای خوراکی بریزید و میل کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *