تغذیه و تناسب اندامورزش

استفاده از ترامپولین چه آسیب‌هایی به همراه دارد؟

ترامپولین یکی از رشته‌‌های ورزشی ژیمناستیک است؛ این وسیله در بین مردم، تشک پرش درجا و بپر بپر گفته می‌شود؛ مسابقات این رشته بر روی وسیله‌‌ای به همین نام انجام می‌شود که یکی از وسایل مهم در ورزش ژیمناستیک به شمار می‌رود.

آیا خرید ترامپولین برای کودکان و نوجوانان و استفاده از آن در منزل کار درستی است؟

چرا والدین به ترامپولین علاقمندند؟!

بسیاری از والدین با تصور اینکه ترامپولین هم وسیله‌ای ورزشی است و هم فرزندان‌شان را سرگرم خواهد کرد، با علاقه به سراغ خرید آن می‌روند، تا برای چند ساعتی هم که شده کودکان‌شان را از تلویزیون و رایانه دور کرده و بیرون از منزل و در هوای آزاد مشغول بازی با هم سن و سالان خود شوند. در ادامه، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا خرید ترامپولین برای کودکان و نوجوانان و استفاده از آن در منزل کار درستی است؟

ترامپولین بخریم یا نه؟

متأسفانه نکته‌ای که قطعاً پدران و مادران از آن بی‌اطلاع هستند، این است که طبق بررسی‌ها، بیشترین آمار آسیب‌های استفاده از این وسیله مربوط به ترامپولین‌های خانگی است؛ تا حدی این موضوع جدی است که بسیاری از پزشکان اطفال، والدین را از خرید چنین وسایل تفریحی منع می‌کنند و سعی در آگاه‌سازی آنها در مورد خطرات استفاده از این وسایل دارند.

استفاده از ترامپولین چه آسیب‌هایی به همراه دارد؟

بیشترین افرادی که در نتیجه آسیب دیدگی با این وسیله به پزشک مراجعه می‌کنند، دچار آسیب شکستگی شده و یا دست و پای‌شان پیچ خورده است؛ درصد کمی نیز در اثر آسیب‌دیدگی‌های شدید دچار فلجی دائم یا حتی مرگ می شوند.

البته این موارد، تنها آسیب‌هایی نیست که در نتیجه استفاده از آن در کمین فرزندان‌تان است، احتمال بریدگی و جراحت، کشیدگی عضله و آسیب دیدگی ستون فقرات را نیز به لیست آسیب های احتمالی اضافه کنید؛ اینکه چه میزان دختر و پسر دچار این آسیب ها می‌شوند نیز تقریباً آمار برابری است و نمی توان گفت که پسران بیشتر از دختران دچار آسیب‌های ناشی از این وسیله خواهند شد.

از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۴، فوت ۶ نفر بر اثر تفریح با ترامپولین به ثبت رسیده است!

آماری هشداردهنده از آسیب‌های ترامپولین

طبق آمارها حدود ۲۰ درصد از آسیب‌ها مربوط به نخاع می‌شود، که متأسفانه همه اینها به علت انجام شیرین کاری‌های روی تشک است، کسانی که روی آن هستند سعی می‌کنند به هم ضربه بزنند، به سمت هم بپرند یا اینکه متأسفانه به کلی از این وسیله ورزشی به بیرون پرتاب می‌شوند.

طبق آمار سال ۱۳۸۴ تعداد مراجعین آسیب‌دیده به عدد ۱۰۹ هزار و ۵۲۲ رسید که آمار نگران کننده و قابل توجهی است؛ از این تعداد مراجعه کننده، ۱۵ هزار و ۵۴۱ نفر آنها کودکان ۴ ساله، ۷۱ هزار نفر کودکان ۵ تا ۱۴ ساله و بقیه افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله بودند.

کمترین آمار نیز مربوط به افراد بالای ۶۵ سال بود که تعداد آنها تنها به ۳۰۹ نفر و بیشترین آسیب مربوط به کودکان ۵ تا ۱۴ ساله می شد؛ ۱۰۴ هزار و ۷۲۹ نفر از این تعداد، به صورت سرپایی درمان شده و مرخص شدند، اما مابقی حدود ۴ هزار و ۷۹۳ نفر بستری شده یا در لحظه ورود به بیمارستان جان‌شان را از دست داده بودند؛ همچنین طبق آمار به دست آمده، از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۴، فوت ۶ نفر بر اثر تفریح با ترامپولین به ثبت رسیده است!

با رعایت این نکات، امنیت ترامپولین را بیشتر کنید

با رعایت چندین نکته بسیار ساده می‌توانید تعداد آسیب‌های احتمالی از انجام این ورزش را کاهش دهید.

  • نکته اول: به صورت تکی بر روی این وسیله ورزشی بپرید، از رفتن به صورت گروهی بر روی این وسیله به شدت پرهیز کنید، زیرا بسیاری از آسیب هایی که اتفاق می افتد ناشی از برخورد افراد به یکدیگر است.
  • نکته دوم: هیچ‌گاه بر روی تشک پرشی، حرکات نمایشی انجام ندهید و پشتک نزنید.
  • نکته سوم: همیشه اطراف این وسیله را با حصار یا تشک‌های نرم محاصره کنید، تا در صورت بروز هرگونه اتفاق، مشکلی برای فرد پیش نیاید.
  • نکته چهارم: از قرار دادن آن نزدیک درختان یا هر وسیله خطرناک دیگری خودداری کنید.
  • نکته پنجم: فقط به کودکان بالای ۶ سال اجازه پریدن بر روی تشک را بدهید.
  • نکته ششم: اگر برای بالا رفتن از حصار و پریدن بر روی ترامپولین از نردبان استفاده می‌کنید، هیچ‌گاه هنگام پریدن بر روی این وسیله، نردبان را در کنار آن قرار ندهید، ممکن است کودکان به صورت اتفاقی از نردبان بالا آمده و روی آن بپرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *