درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

روش‌های درمان آبریزش چشم در خانه

اشک، نقش مهمی را در حفظ سلامت چشم‌ها ایفا می‌کند. اشک، چشم‌ها را مرطوب کرده و کمک می‌کند تا گرد‌وغبار و ذرات خارجی از روی چشم‌ها پاک شوند. گاهی ممکن است چشم‌های شما بیش از حد اشک تولید کنند که می‌تواند مشکل‌ساز شود. تولید زیاد اشک می‌تواند منجر به آبریزش چشم شده و آزاردهنده باشد. از عفونت‌های باکتریایی گرفته تا حساسیت‌ها، عواملی مختلفی می‌توانند باعث آبریزش چشم شوند. خوشبختانه درمان آبریزش چشم با روش‌های ساده و خانگی ممکن است. در ادامۀ مطلب با ما همراه باشید.

چشم‌های اشک‌آلود می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند، اما شما می‌توانید با برخی از روش‌های خانگی که در ادامه معرفی می‌کنیم، این مشکل را سریعا حل کنید.

۱.مژه‌ها را بررسی کنید

در بسیاری از موارد، آبریزش چشم بعلت مژه‌هایی است که چشم‌ها را اذیت می‌کنند. از یک آینه استفاده کرده و با دقت چشم‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مژه‌هایتان آنها را اذیت نمی‌کنند. اگر مژه‌هایتان وارد چشم‌ها می‌شوند، به آرامی با انگشت مژه‌ها را از درون چشم خارج کنید. اگر مژه‌ای به طور کامل درون چشم‌ افتاده است، از انگشتتان برای خارج کردنش استفاده نکنید.

۲.چشم‌ها را با یک محلول چشم‌شویی با کیفیت شستشو دهید

یک ظرف چشم‌شویی (eyecup) تهیه کرده و آن را با محلول چشم‌شویی به خوبی بشویید. سپس محلول چشم‌شویی استریل را درون ظرف چشم‌شویی ریخته، به جلو خم شده و ظرف را در اطراف چشم مورد نظر قرار دهید. ظرف را به آرامی فشار دهید تا در جای خود محکم شود. حالا به عقب خم شده و چشم‌تان را چند مرتبه باز و بسته کنید (همچنین چشم را در جهات مختلف حرکت دهید). این روش خوبی برای از بین بردن هرگونه آلودگی در چشم‌ها است.

۳.بررسی چشم‌ها برای وجود هرگونه شیء خارجی

وقتی اشیاء خارجی وارد چشم می‌شوند، باعث بروز آبریزش چشم می‌گردند. برای رهایی از این مشکل باید بدانید که چگونه شیء خارجی را به روشی صحیح از چشم خارج کنید. به هیچ‌وجه برای خارج کردن شیء از موچین یا انگشتان‌تان استفاد نکنید. ابتدا چشم را با زیر جریانِ آرامی از شیر آب گرفته یا از ظرف چشم‌شویی و محلول مناسب استفاده کنید. این دو روش به احتمال زیاد شیء را از چشم‌تان خارج می‌کنند، اما اگر موفق نشدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۴.از اشک مصنوعی استفاده کنید

شاید به نظرتان روش عجیبی باشد که از اشک مصنوعی برای درمان آبریزش چشم استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که آبریزش چشم معمولا به دلیل خشکی زیاد چشم‌هاست. قطرۀ چشم می‌تواند این مشکل را حل کرده و چشم‌ها را مرطوب کند، که به توقف آبریزش چشم کمک می‌کند. سر خود را به عقب برده و به آرامی پلکِ پایینیِ چشم را پایین بکشید، سپس ظرفِ قطرۀ چشم را به فاصلۀ ۳ سانتی‌متری چشم گرفته و با فشار دادن قطرۀ چشم، ۳ قطره از آن را درون چشم‌تان بریزید. هر ۴ ساعت یکبار اینکار را تکرار کنید تا آبریزش چشم بهبود یابد.

۵.خارج کردن لنزهای تماسی

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، خارج کردن آنها ممکن است به بهبود آبریزش چشم کمک کند. همچنین قبل از استفاده از قطرۀ چشم، بهتر است برای گرفتن نتیجۀ مطلوب، لنزها را خارج کنید. بسیار مهم است مطمئن شوید که لنزها تمیز بوده و هیچ‌وقت هنگام شب با آنها نخوابید. هنگام دوش گرفتن و شنا کردن، از لنزها استفاده نکنید.

مراجعه به پزشک

اگر هیچکدام از روش‌های خانگی نتوانستند به بهبود و درمان آبریزش چشم شما کمک کنند، بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کرده و با توجه به دستورالعمل‌های او عمل کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *